Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door GeVaSta »

Bedankt voor je antwoord maar eigenlijk zou ik antwoord van de topicstarter willen hebben ivm zijn probleem :-B
Bij mij komt het binnen anderhalve minuut uit de kraan. Ook Reich Twin.
Matthias
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 jan 2021, 20:58

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door Matthias »

Antwoord: te snel. Boiler leeg, althans de beveiliging open gezet. Beveiliging dicht, kraan open en na een beetje gesputter binnen 30 sec weer water.

Als ik de kraan lang open laat staan, lijkt de boiler zich meer te vullen. Kan er een enorme luchtbel in de boiler zitten?
Matthias
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 jan 2021, 20:58

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door Matthias »

De beveiliging open gezet. De 1e halve liter liep er snel uit maar al snel niets meer.
Warm water aansluiting losgehaald en met mijn mond lucht erin geperst, dan loopt er weer water uit de onderkant. Dit moest ik een tijd volhouden en ging erg zwaar tot ik ineens vrij lucht erin kon persen zonder veel moeite.
Op dit punt was de boiler pas leeg.

Boiler weer laten vullen (2 a 3 min) en weer de beveiliging open gezet. Eerste halve liter water loopt er snel uit, de rest nu met een dun straaltje tot de boiler leeg is.
De warm wateraansluiting heeft een t splitsing waar een slangetje voor lucht inlaat zit. Deze is vrij. Als ik deze dichtknijp stopt het water lozen via de onderkant.

Bij mijn vorige campers liep het water en vrij snel en constant uit. Bij deze camper duurt het erg lang. Kan dit op een probleem duiden? Lijkt op een lucht issue
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door kampo »

Je zal toch wat meer moeten uitproberen om een goede diagnose te stellen.
Het lijkt erop dat je weinig warm water niet te maken heeft met de werking van de verwarming maar met het waterdebiet.

Vaststellen dat er een verstopping in de boilercircuit is ?
Is de pomp helemaal ok ?
Waarom ontlucht je de boiler niet grondig als je een vermoeden hebt dat er lucht in zit ?
Hoeveel liter water per minuut komt er voor en na de boiler ?
Groeten Kampo
Matthias
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 jan 2021, 20:58

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door Matthias »

Ik kijk vanavond of er geen warm water terug loopt in de tank. Dat zou een en ander kunnen verklaren.

Dank allen voor het meedenken tot nu toe.

Gr Matthias
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door HJM »

Hoi,
Kijk nu eerst eens of de koudwatertoevoer is aangesloten op de onderste aansluiting van de boiler en de warmwater uitgang de bovenste is.
Als deze ergens verwisseld zijn verklaart dat de situatie.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Matthias
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 jan 2021, 20:58

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door Matthias »

Die zitten goed aangesloten. Koud onder en warm boven. Ook de lucht slang bij de warm water uitgang is vrij, hoewel het lijkt dat als ik de boiler laat leeglopen, er een onderdruk situatie ontstaat in de boiler want het water loopt tergend langzaam weg uit de onderkant.
Als ik met mijn mond wat extra lucht door de lucht inlaat pers, loopt de boiler veel sneller leeg.
Geen verschil als ik de warm waterslang loskoppel.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door pepon »

Heb ongeveer ooit dezelfde klachten gehad.

Op de watertank ergens in de druk/aanvoerslang zit een (blauw) terugslagklepje, deze was kaduuk.
Water loopt dan terug de tank in.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door GeVaSta »

Wat je zou kunnen doen om lucht-issues uit te sluiten is het volgende. Haal de bovenste aansluiting van boiler los (de heetwater tapzijde) en druk hier provisorisch een slangetje op naar buiten.
Zorg dat de boiler leeg is door vorstventiel open te zetten en even op het provisorische slangetje te blazen tot de boiler helemaal leeg is.

Sluit het vorstventiel en start je dompelpomp door het openen van een kraan. De boiler vult zich nu vanaf onderen. Komt er nu binnen 30 water uit de bovenste aansluiting dan heb je een probleem met het boilervat. De inhoud is dan geen 10 liter maar minder.
Ik heb meegemaakt dat door vorstschade het vat opbolt maar niet meegemaakt dat het kleiner word. Het vat is een holle cilinder rondom de branderkamer.
Matthias
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 jan 2021, 20:58

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door Matthias »

Ik ben er uit. De beluchter zat wat verstopt, water loopt nu normaal uit de frost control.


Na een hoop tests met precies 10 liter schoonwater ben ik tot de conclusie gekomen dat maximaal 7 liter heet water het hoogst haalbare is op 60 graden. Vanaf 3 liter loopt de temperatuur snel terug tot zo’n 20 graden bij de tiende liter.

Op zich verklaarbaar want de boiler voor zich direct weer met koud water.

Ben er net achter dat mijn vorige camper een Truma B10 had en daar kom ik wel bijna 10 min mee douchen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door kampo »

Matthias schreef:
di 01 jun 2021, 21:14
...ben ik tot de conclusie gekomen dat maximaal 7 liter heet water het hoogst haalbare is op 60 graden. Vanaf 3 liter loopt de temperatuur snel terug tot zo’n 20 graden bij de tiende liter.
...
mooi !
Hoe lang of kort stook je ?
Eigenlijk kan je als je lang genoeg wacht niet 7 liter maar wel een vat met 10 liter water van 60°C bekomen. Dat gaat natuurlijk niet in 10 minuten met zo een systeem.
Die 10 liter heet water ga je mengen met koud (tanktemperatuur 20°C) water en vervolgens ongeveer 20 liter water bekomen van 38°C
Groeten Kampo
gerard1955
Berichten: 529
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 17:08
Locatie: Rijen (gilze-rijen)

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door gerard1955 »

Ik heb het probleem met aandacht gelezen. Als ik er mijn gedachten over laat gaan kom ik tot hetvolgende:
Een truma 6 verwarmt tot 60 graden en dat stopt de brander. Het lampje wordt groen. Als je dan gelijk water pakt...komt er 6 liter heet water uit.
In de beschrijving staat dat na het stoppen van de brander op 60 graden het systeem zich nog doorverwarmd naar 70 graden. Hij heeft daar een half uur voor nodig. (Het naverwarmen gebeurt door de hete brander en zijn omgeving)
Dus na 30 minuten heb je 70 graden water. En dan kun je mss wel 8 liter warm douchewater krijgen.

Een ander verhaal is toen ik in zuid Italië was met een temperatuur van 40 +.
Daar zette ik de reuma aan op 60. Na korte tijd was het lampje groen. Het water was echter wel warm maar niet heet.
Na enkele keren zo te proberen heb ik truma Nederland gebeld.
Als tip kreeg ik mee om te wachten op een koelere periode en dan weer te monitoren.
Het boilerhok was idd zo warm dat de sensor dacht dat het water warm genoeg was. En dus stopte met verwarmen al op 30 graden ofzo.
Na het minderen van de hitte in zuid Italië heb ik nooit meer last gehad en werkte de boiler perfect.
Groet gerard
Ervaring is als een lamp op je rug; Het verlicht slechts de weg achter je!
Rhgoud
Berichten: 4
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 20:39

Truma 6 geeft maar weinig warm water



Bericht door Rhgoud »

We lopen tegen hetzelfde probleem aan. Het gaat om een Carthago uit 2021 met een Truma 6. Zelfs na het warm water extra lang opwarmen, is het maximaal 3 minuten warm douchen. Waar kan dat aan liggen? Bekend probleem? De dealer geeft aan dat hij het naar behoren doet.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Truma 6 geeft maar 5 a 6 liter heet water



Bericht door TestCase »

Welke temp heeft dat douchewater? Staat de truma op eco? Kraan volledig open? Spaar douchekop? Het is niet de thuisdouche.
(Wanneer mijn schoondochter onder de douche had gestaan verbrandde ik levend. )

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie