Nieuwe lithium LiFePO4 accu testen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Nieuwe lithium LiFePO4 accu testen



Bericht door Markdjong »

Goedemiddag,

Voor mijn zelfbouwcamper heb ik 3 lifepo4 accu's aangeschaft van 100Ah. Omdat ik een goede deal zocht zoals de meesten, heb ik een redelijk goede prijs gevonden. Echter wil ik graag weten of deze accu's ook echt nieuw zijn.

Nu heb ik informatie gevonden waar je de interne weerstand kan meten om een indicatie van nieuwstaat te geven, maar ik wil hier graag meer over weten. Of mogelijk ook andere opties om vast te stellen, of met grote zekerheid te zeggen, dat de accu's ook echt nieuw zijn.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan doen?

mvg Mark
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe lithium LiFePO4 accu testen



Bericht door DJSmiley »

Je kan een capaciteitstest doen.

Volledig opladen, en dan met een shunt kijken hoeveel Ah je eruit kunt halen tot de BMS de accu afschakelt. Dat is de makkelijkste manier en als je bv een omvormer aansluit kun je zo'n kleine accu met ruim een uurtje getest hebben. (Ontladen met een 1000W verfstripper of een paar bouwlampen)

Je trekt dan snel 75-80A. Bij LFP heb je nauwelijks te maken met een Peukert component waardoor je prima met hogere stromen kunt testen.
Bij een loodaccu moet je met 0.2C testen (=20A bij een 100Ah accu) maar dat hoeft bij LFP niet. Ook met 1C haal je (nagenoeg) dezelfde resultaten.

Als er Bluetooth op zit kun je vaak het aantal cycli zien. Dat is ook geen garantie, maar kan een indicatie zijn. Ook eventuele celldrift (verschil tussen cellen) kan een indicatie zijn van een oudere / slechtere accu, maar beide zijn geen garanties.

Verwacht bij een instapaccu zo'n 98-103Ah te halen. Bij de betere LFP accu's zit wat meer marge en haal je, zeker als ie nieuw is, vaak 105-110Ah. (Bv bij een Liontron of SuperB)

Dingen als spanning meten en interne weerstand geven, zeker bij lithium, weinig zinvolle indicatie. Maar ook hier op het forum zijn genoeg mensen te vinden die tig keer hun accu hebben laten doormeten (interne weerstand bepalen), dealer 5min later zei 'accu is prima' terwijl die dat uiteindelijk toch niet bleek te zijn.
Capaciteitstest is de enige representatieve test, maar leeftijd hoeft daar niet direct uit te herleiden zijn

Interne weerstand is leuk om de maximale stroom te bepalen. Is die te laag (te weinig CCA) dan zal je startmotor niet meer lekker willen draaien. Totaal niet relevant voor een HH accu (die hebben vaak nieteens een CCA rating).
Dat soort metingen zijn voor startaccus. Helaas denkt menig dealer met diezelfde tester in 5min 30 euro te kunnen vragen voor een HH accutest.,

Overigens: Naast capaciteit kan het ook nuttig zijn om te zien hoe het met warmte zit, met name rond de accupolen als je van plan bent een stevige omvormer te gebruiken. En tenzij je zeker weet dat je nooit met lage temperaturen te maken krijgt (accu afkoppelen in de stalling) het testen van de lagetemperatuur beveiliging tegen laden.
Als je een accu uit NL haalt kan de verkoper je wel duidelijkheid verschaffen. Vanaf Alibaba is het wat meer uitzoekwerk en goed opletten. Aliexpress spul, zeker met accu's, altijd testen. De meeste bagger zit op Aliexpress. (Al zit daar ook wel goed spul tussen, maar die kans is daar simpelweg kleiner)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 21 jan 2022, 16:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Nieuwe lithium LiFePO4 accu testen



Bericht door JoopBrekken »

Voor kontrolle van huishoudaccu,s is het het beste om te meten hoeveel Ah eruit komt.
Dus accu,s goed volladen en dan via stroom en Amp. meters, of nog beter via een Ah meter, kijken of die 100 Ah er ook uitkomt. Dit geld voor alle soorten accu,s.
Of je accu,s nieuw zijn meet je niet hiermee, wel of ze nog goed zijn.
Voor een start accu meet je de inwendige weerstand.

Smiley was me net voor.....
Markdjong
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 12:14

Re: Nieuwe lithium LiFePO4 accu testen



Bericht door Markdjong »

Ah juist! Ik zal zodra ze er zijn ze gaan testen op de Ah die ze leveren.

Verhelderend verhaal, bedankt!
Plaats reactie