Zonnepaneel op hoge dakdrager

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Bart200 »

Het lijkt erop dat er nog wel wat punten zijn waarover nog geen beslissing is genomen. Het ene moment blijft het dakrek erop en op het andere moment kan het eraf. De plaats van de dakluiken is ook nog niet bekend, ook de zonnepanelen zijn weer opklapbaar of niet. dus het stroomgebruik is waarschijnlijk ook nog een beetje mistig.
Volgens mij is het eenvoudigste, laat het dakrek zitten, maak een tekening en pas de volgende dingen erin
  • Bepaal hoeveel zonnepanelen je wil, of welke opbrengst je denkt nodig te hebben.
  • leg dat op het dakrek, en houd dan rekening met een strook die vrij is, dan kan de surfplank er nog op
  • bepaal de plaats van de dakluiken, en houd rekening met de spanten van de bus, Als die onder een balk van het dakrek komen dan kan je gewoon een spijl uit het dakrek halen of een stuk ervan, voor surfplanken zitten er toch genoeg op.
Als de zonnepanelen, een stijf frame hebben kan je ze aan een kant met een scharnier vastmaken, en de andere kant met een klem, vleugelmoer of bout. Dan kan je ze gewoon omhoog zetten als je dat wil. maar wel vast zodat de wind deze niet omver kan blazen.
Maar let dan wel op dat je die weer naar beneden doet als je gaat rijden, het geeft zo'n troep.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Charles Franconi »

yomax-8 schreef:
do 20 jan 2022, 12:16
Charles Franconi schreef:
ma 17 jan 2022, 19:40
Opklapbaar. Over nagedacht? In winter kan dat in Nederland factor 7 MEER geven. In zuid Europa minimaal factor 2.

Heb net 2 campers met bestaande zonnepanelen voorzien van opklapbare en 1 camper zonder panelen voorzien van 350 Watt opklapbaar.

Zoals deze Zwitser, die al 2 x 175 Victron had laten monteren en die we opklapbaar hebben gemaakt. Van 161 Watt max naar 355 Watt (meer dan officieel mogelijk is).
Dag Charles,

Heb je dit opklapbaar mechanisme zelf gemaakt of heb je dit ergens gekocht? Zo ja, waar dan?
Zelf gemaakt met L-profiel en vierkante buis van 10x10 of 15x15 mm.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Charles Franconi »

kampo schreef:
do 20 jan 2022, 14:32
Dat je meer solar opbrengst hebt met een oriëntatie richting zon is onbetwist.
... Maar er zijn ook heel wat bedenkingen bij dit systeem.

Een winst van factor 7 dat lijkt me sterk. Het gaat overigens over de winst in de praktijk op het eind van de dag. Iedere dag is anders. Je kan simulaties maken en gemiddelden uitrekenen op de site van de EU. Als je dat bestudeerd zal je zien dat je gemiddeld aan iets van 15 à 20% winst geraakt. Mits toch aardig wat inspanning. Het zal individueel verschillen maar ik ga echt niet dagelijks op mijn camper dak zitten kl...en.
1 onverwachte windstoot en het boeltje ligt op de grond. De schade kan groter zijn als de prijs van je systeem.
Voor de prijs en het werk kan je even goed een extra paneel voorzien.
De hele dag draaien en de zon volgen, dat hou je niet lang vol in combinatie met een actief camper leven.
Ik ken meerdere mensen die dergelijk systeem hadden en het na verloop van tijd niet meer gebruikten.
viewtopic.php?f=10&t=8430571&hilit=Kant ... nnepanelen

Bij mij laat ik het spul bij 9 Bft gewoon staan, net als de geschoorde sat schotel. Hufterproof gebouwd.

En op een bus met dakreling al helemaal geen probleem.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3247
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Going »

Wij hebben idem dito.
2 panelen totaal 230 Wp.
De 100Wp gaat omhoog met gasveren en omlaag trekken aan een touwtje door keuken dakraam.
Al 9 jaar zo en elke winter in gebruik.
De 130 Wp moet ik op trap om omhoog te zetten, beide zijden zijn met aluminium hoekprofiel geschoord.
Natuurlijk bij plekje zoeken proberen deur naar zuiden of zuidwest.
Vandaag slechts even zon, maar direct 14,4 A laadstroom.
Menigeen kijkt en vraagt informatie.
Ik heb ook diverse keren bij anderen aangepast waarna ik heel blijde mensen heb zien weggaan.
Best van alles: wij staan nooit aan de paal, houden het 5 dagen uit, dan is er altijd wel weer wat ☀️
Reken uit, op CP's betaal je tegenwoordig tussen 3 en 5 euro per dag voor de paal. 4 maanden is 120 dagen @ minimaal 3 euro per dag is €360,00 uitgespaard. Heel wat lekkere etentjes.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel op hoge dakdrager



Bericht door Kroppie »

:thumbup: :thumbup:

haaks op de zon levert het meeste, en dat beetje werk, ach je moet toch wat om de dag vol te krijgen, en enkel zitten met een drankje ben je ook gauw zat, ik wel tenminste, en beetje bewegen is goed voor een mens, blijven doen wat je kan, en zo lang mogelijk.!!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie