Elektrisch schema campervan

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema campervan



Bericht door Kroppie »

hier heb je mij weer, ik heb ooitzo,n een 10 ltr 230volt keukenboilertje met een 12 volt verwarmings element omgebouwd, ging goed maar kost wel flink Ah,s
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
yomax-8
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 jun 2021, 11:49

Re: Elektrisch schema campervan



Bericht door yomax-8 »

Het is inderdaad ietswat duurder maar ik doe het vooral voor de netheid, orde en om mijn zekeringen in te steken. ik vond het gewoon een goede manier om mijn draden keurig weg te steken.
yomax-8
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 jun 2021, 11:49

Re: Elektrisch schema campervan



Bericht door yomax-8 »

Kroppie schreef:
do 20 jan 2022, 13:29
hier heb je mij weer, ik heb ooitzo,n een 10 ltr 230volt keukenboilertje met een 12 volt verwarmings element omgebouwd, ging goed maar kost wel flink Ah,s
Ik kan begrijpen dat dit veel Ah's verbruikt! Daarom dat ik wel degelijk voor een 12V boiler wil gaan. Zelf heb ik al een dieselkachel.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektrisch schema campervan



Bericht door DJSmiley »

Dat maakt niets uit. De hoeveelheid benodigde energie om warm water te krijgen is gewoon veel.

Met een 12v element heb je een beter rendement omdat je geen omvormerverliezen hebt (en geen omvormer nodig) maar dat is alles.

t is niet zo dat het met een 12V boiler ineens minder stroom verbruikt. Het blijft dezelfde hoeveelheid joules die nodig is om een bepaalde verhoging van temperatuur te genereren, dus dezelfde hoeveelheid Ah/Wh die het uit een accupakket haalt.

Ter indicatie: Mijn Elgena KB6 (met iets extra isolatie), bij een temperatuur van 10-15 graden in de bus, heeft zo'n 50Ah per 24 uur nodig om t water op de maximale temperatuur te houden (85 graden). Prima in de zomer met voldoende panelen en zon, en/of icm een stevig accupakket, maar als je ook bij beroerder weer warm water wilt is een diesel/gas ding veel zekerder en vooral veel minder stroomzuipend. (Of een pannetje op het gas - dat is voor een paar liter ook prima te doen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema campervan



Bericht door Kroppie »

yomax-8 schreef:
do 20 jan 2022, 13:38
Kroppie schreef:
do 20 jan 2022, 13:29
hier heb je mij weer, ik heb ooitzo,n een 10 ltr 230volt keukenboilertje met een 12 volt verwarmings element omgebouwd, ging goed maar kost wel flink Ah,s
Ik kan begrijpen dat dit veel Ah's verbruikt! Daarom dat ik wel degelijk voor een 12V boiler wil gaan. Zelf heb ik al een dieselkachel.
het was ook niet de bedoeling zuiniger te worden maar iemand wou graag zo,n boilertje zonder zwaardere omvormer te moeten aanschaffen, zware accu en panelen had ie al, en een oud 230volt boilertje was er ook al dus, 1+een 12volt element =2, vandaar
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie