Fiamma A20 op druk zetten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Christiaan1968
Berichten: 98
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 19:32

Fiamma A20 op druk zetten



Bericht door Christiaan1968 »

Hallo
Door het niet leeglopen van de watertank is mijn shurflopomp waarschijnlijk eind december tijdens de vorstperiode bevroren geweest en die heb ik vervangen omdat hij waarschijnlijk inwendig kapot is gegaan,na een nieuwe te hebben gemonteerd pulseerde het water. Na wat onderzoek was de meest simpele verklaring dat mijn fiamma A20 ook de vorst niet had overleefd.
Inmiddels heb ik die ook binnen en nu is mijn vraag hoeveel druk moet/ mag ik erop zetten dmv van het ventiel bovenop?
Bvd
Christiaan
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Fiamma A20 op druk zetten



Bericht door rijschoollucassen »

Eigenlijk niks. De gewone atmosferische druk is al genoeg. 1,5 bar volgens de handleiding. De goedkopere versie heeft niet eens een ventiel. De druk wel even meten zonder waterdruk, anders kom je op de ingestelde druk van de waterpomp uit.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Fiamma A20 op druk zetten



Bericht door joske501 »

Beste,

Dit staat in de technische beschrijving:

Een ideale aanvulling op de Aqua 8 en Aqua F, voorgaande modellen en andere merken zelfaanzuigende pompen zoals Shurflo en Flojet.
Het Fiamma drukvat A20 verhelpt de kloppende werking van drukpompen en voert een constante stroom van water aan.
Verlengt de levensduur van uw pomp en boiler en vermindert het waterverbruik.
Het interne membraam vangt stoten op en laat een regelmatige waterstroom door. De A20 kan uit elkaar gehaald worden voor eventuele reparaties binnenin. Vooraf ingesteld op 0,9 bar (13 psi) maar kan versteld worden met een normale compressor op het ventiel om hem zodoende geschikt te maken voor alle zelfaanzuigende pompen die er in omloop zijn.


Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22838
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiamma A20 op druk zetten



Bericht door PaulBng »

En die compressor kan ook een fietspomp zijn.....


Paul
Christiaan1968
Berichten: 98
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 19:32

Re: Fiamma A20 op druk zetten



Bericht door Christiaan1968 »

rijschoollucassen schreef:
do 20 jan 2022, 15:43
Eigenlijk niks. De gewone atmosferische druk is al genoeg. 1,5 bar volgens de handleiding. De goedkopere versie heeft niet eens een ventiel. De druk wel even meten zonder waterdruk, anders kom je op de ingestelde druk van de waterpomp uit.

Groet,

Jaap
Bedankt voor de reactie
Daar bedoel je denk ik mee dat de pomp dus even uit moet en dan even meten?
Christiaan1968
Berichten: 98
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 19:32

Re: Fiamma A20 op druk zetten



Bericht door Christiaan1968 »

Bedankt voor de reacties ga ermee aan de slag
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Fiamma A20 op druk zetten



Bericht door joske501 »

Beste,

Om het drukvaatje op te pompen moet de waterpomp uit staan en de waterdruk nihil zijn, waterkraan open dus.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Fiamma A20 op druk zetten



Bericht door rijschoollucassen »

Het drukvat moet inderdaad onbelast zijn, zoals Joske al aangeeft, pomp uit en kranen open. Als je dat niet doet, meet je de druk in de waterleiding.

Water is niet samen te persen, zonder drukvat zou de pomp daarom bij elke druppel verlies weer even aanslaan. Door een drukvat toe te passen, breng je een buffer aan van samen geperste lucht waardoor de druk in de leiding tijdens het tappen veel constanter is.

Het regelmatig aanslaan van de pomp zonder dat je water gebruikt, kan duiden op lekkage. Zomaar een enkele keer is niet verontrustend, als je bijvoorbeeld je boiler hebt uitgeschakeld, koelt dat warm water af, krimpt daardoor iets en kan de pomp even inschakelen.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie