Koelkast/vriezer-werking bij lage buitentemperaturen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Koelkast/vriezer-werking bij lage buitentemperaturen



Bericht door debruinfd »

Hola,
We staan in Spanje vlak bij Elche waar de nachten momenteel erg koud zijn en er zelfs een ijslaagje in de vroege ochtend op geparkeerde auto's zit. Onze koelkast (absorptietype) staat gericht op het noorden en vangt dus in het geheel geen zon. Ook overdag wordt het aan die buitenkant dus niet heel warm. We staan hier nu een paar dagen en ik heb gezien dat de vriezer niet koud genoeg meer wordt en het ijs vanbinnen ontdooit. Ik neem aan dat dit komt omdat de koelkast geregeld wordt op basis van de temperatuur in het koelgedeelte.
Klopt dat? En zo ja, kan ik er iets aan doen?
Voor de goede orde: Het betreft een Dometic 85xxx serie zonder draaiknop o.i.d. in de kast om hem hoger of lager te zetten. En we koelen op gas.

Edit: Natuurlijk kan ik de koelkast wel hoger of lager zetten, met de elektronische drukknoppen aan de buitenkant :bang:
Laatst gewijzigd door debruinfd op di 18 jan 2022, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/vriezer-werking bij lage buitentemperaturen



Bericht door myway »

Bij dergelijke temperaturen is het handig om op het onderste rooster winterafdekking te plaatsen.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Koelkast/vriezer-werking bij lage buitentemperaturen



Bericht door debruinfd »

Dank. Nu maar hopen dat ik die heb meegenomen. Wordt even zoeken.

Gevind :-) en geplaatst. Ik laat weten of het werkt.
Dank nogmaals.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Koelkast/vriezer-werking bij lage buitentemperaturen



Bericht door debruinfd »

De oorzaak bleek toch niet zo te zijn als ik eerder veronderstelde. Na het plaatsen van het afdekrooster bleef de vriezer toch te warm. Toen ontdekte ik dat het koelgedeelte eigenlijk ook niet koel genoeg werd. Dus ... vlam nagekeken; mooi blauw. Brander nog wat schoongemaakt ... ook in orde. Paar tikjes op de onderkant van de schoorsteen gegeven waarna er wat roet omlaag kwam ... En uiteindelijk bleek daar de oorzaak van alle ellende te zitten. Schoorsteen vervolgens zo goed mogelijk gereinigd en nu werkt alles weer naar behoren. Me is heppie :-B
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1731
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Koelkast/vriezer-werking bij lage buitentemperaturen



Bericht door Sandor Gora »

:thumbup:
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Koelkast/vriezer-werking bij lage buitentemperaturen



Bericht door Pirke123 »

Een gerelateerde vraag: in de handleiding staat dat winterafdekking aanbevolen wordt bij een temperatuur onder de 10 graden. Overdag is het 15, 's nachts is het 2, ga je dan 's avonds die winterafdekking erop zetten en 's ochtends weer eraf halen? Klinkt als veel gedoe. Of kies je dan gewoon iets en laat je het daar bij?
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/vriezer-werking bij lage buitentemperaturen



Bericht door myway »

Ja poepoe dat is een hele klus, begint op werken te lijken
Plaats reactie