WestCamp: elektra aanleggen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: WestCamp - elektra



Bericht door myway »

Ja
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: WestCamp - elektra



Bericht door JMD »

Oké mooi, bedankt.
12v systeem is beetje nieuw voor mij, dus graag even een check :wink:
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: WestCamp - elektra



Bericht door JMD »

Goedemiddag,
Ik heb even een vraag over het aansluiten van de SmartShunt. Eerst nog even mijn schema: link
De cyrix komt achter in de bus, dichtbij de accu, vanaf startaccu 2x 25 mm² naar achteren.
Nu wil ik graag ook startaccu kunnen monitoren met SmartShunt, kan ik daarvoor ook de 2x 25 mm² gebruiken??

Grt JMD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schema electra met koelkast op 230 Volt



Bericht door Kroppie »

JMD schreef:
wo 22 jul 2020, 14:08
@Jos (Kroppie), de MultiPlus heeft een Search Mode waardoor deze automatisch in Standby gaat. Mede-forumlid heeft dit ook en dat werkt blijkbaar :wink:.

mijn (antieke victron omvormer/lader combi )had dit niet vandaar deze oplossing met een extra thermostaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: WestCamp - elektra



Bericht door JMD »

Dag Jos, ik begrijp je reactie niet.... Ik heb namelijk helemaal geen MultiPlus, dit stond in een oud schema!

Grt JMD
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: WestCamp - elektra



Bericht door JMD »

Het heeft een poos stilgelegen, maar ik ben weer bezig om e.e.a. aan te sluiten.
Was is jullie advies om kabels aan te sluiten op lader (BlueSmart IP22) en solarlader (SmartSolar MPPT 100/20)?
Gebruik maken van adereindhulzen of juist blank draad erin?

Grt JMD
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: WestCamp - elektra



Bericht door jan- »

Ik zou adereindhulzen gebruiken als je de spullen al hebt. Kan dacht ik nooit kwaad.

De link naar je schema werkt bij mij niet. Dus je vraag over het ook monitoren van je start accu vind ik lastig. Wil je alleen de spanning van de startaccu monitoren? Het is denk ik niet handig om de stroom te monitoren van je startaccu als je de motor start.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: WestCamp - elektra



Bericht door DJSmiley »

Blanke (soepele) draad.

Veel zal het niet uitmaken, maar Victron noemt het specifiek dat er supersoepele draad gebruikt moet worden. En met een adereindhuls is het feitenlijk weer een vaste kern.
Kabelhulzen noemen ze niet specifiek maar dat kun je naar mijn mening wel daaruit interpreteren


https://www.victronenergy.com/upload/do ... 1637048516



Als je die wel gebruikt, dan een vierkante persing:
https://community.victronenergy.com/que ... r-6mm.html
Daniël Boekel (Victron Energy Staff)
Please do -not- solder cables that go into any compression fitting!!!!

when using ferrules, use a square crimper to make the ferrules fit the socket.
En dat is ook logisch eigenlijk, want je perst er of een vierkante adereindhuls aan (Die past in het vierkante blokje) of je gebruikt het vierkante blokje om de soepele kabel in een vierkant te 'persen' bij het inschroeven
Bijlagen
victron.JPG
victron.JPG (84 KiB) 260 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 17 jan 2022, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: WestCamp - elektra



Bericht door jansloos »

Ik heb mij altijd al verwonderd dat er ronde kabel in een vierkant/platte aansluiting gegrommeld moet worden.
Een aderhuls met tang die een rechthoek vormen, passend in het aansluitblok lijken mij beter.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
yomax-8
Berichten: 11
Lid geworden op: do 17 jun 2021, 11:49

Re: WestCamp - elektra



Bericht door yomax-8 »

Dag iedereen,

Ik ben op dit moment een elektricteitsplan aan het maken voor mijn campervan. Graag hoor ik van jullie wat ik misschien kan veranderen. Ik ben vooral niet helemaal zeker van de zekeringen naar mijn Victron apparaten (aangeduid in groen). Zijn deze goed of moeten deze anders zijn? Als jullie nog andere opmerkingen hebben hoor ik dit graag!!

Ik heb de volgende Victron toestellen: MPPT 100/30; Orion TR Smart 12/12-30; Multi 12 500 20


groetjes!
Bijlagen
Schema Forum .jpg
Schema Forum .jpg (69.96 KiB) 232 keer bekeken
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: WestCamp - elektra



Bericht door JMD »

jan- schreef:
ma 17 jan 2022, 15:02
Ik zou adereindhulzen gebruiken als je de spullen al hebt. Kan dacht ik nooit kwaad.

De link naar je schema werkt bij mij niet. Dus je vraag over het ook monitoren van je start accu vind ik lastig. Wil je alleen de spanning van de startaccu monitoren? Het is denk ik niet handig om de stroom te monitoren van je startaccu als je de motor start.
Nee blijkbaar is de link verlopen, als ik afbeelding plaats is de resolutie nogal slecht en dus onleesbaar...
Maar ik wil alleen spanning meten met Aux- uitgang van MPPT. Er ligt dus rechtstreekse kabel vanaf startaccu naar achteren (uiteraard gezekerd).
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: WestCamp - elektra



Bericht door myway »

Omdat ik de ip22 vaak los gebruik heb ik hem op een plankje geschroefd.
De draden met een tyrap gefixeerd aan dat plankje.
Bij los gebruik zatten ze binnen de kortste keren los, met of zonder adereindjes.
Bij de solarregelaar die vast gemonteerd zit geen last.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: WestCamp - elektra



Bericht door jan- »

JMD schreef:
ma 17 jan 2022, 16:22
Maar ik wil alleen spanning meten met Aux- uitgang van MPPT. Er ligt dus rechtstreekse kabel vanaf startaccu naar achteren (uiteraard gezekerd).
Die MPPT heeft toch geen Aux- uitgang waarmee je een spanning kan meten?
Gaat het om: https://www.victronenergy.com/upload/do ... ual-en.pdf ?



yomax-8 schreef:
ma 17 jan 2022, 15:59
Dag iedereen,

Ik ben op dit moment een elektricteitsplan aan het maken voor mijn campervan. Graag hoor ik van jullie wat ik misschien kan veranderen.
Welkom yomax-8! Maar zou je voor deze vraag een nieuw topic kunnen openen? Anders lopen de vragen (en schema's!) hier door elkaar.
Dat kan met de knop "nieuw onderwerp" bovenaan de elektronica pagina.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: WestCamp - elektra



Bericht door JMD »

jan- schreef:
ma 17 jan 2022, 21:46
Die MPPT heeft toch geen Aux- uitgang waarmee je een spanning kan meten?
Klopt je hebt helemaal gelijk, ik haalde 2 dingen door elkaar... Had één vraag over MPPT, maar een oude vraag over SmartShunt en daar ging het over.
Dus kan ik de 25mm2 kabel die vanaf startaccu naar cyrix (achterin) loopt gebruiken om spanning te meten?

Grt JMD
Plaats reactie