zelfbouw Opel Vivaro L2H1: plannen en progressie
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 15 jan 2022, 19:02
zelfbouw Opel Vivaro L2H1: plannen en progressie
Beste allemaal,
Ik ga rustig aan beginnen om mijn "oude" werkbus een L2H1 vivaro uit 2017 om te bouwen tot kleine camper, en ik ben op zoek naar wat ogen/hersenen om mee te denken. Ik heb al redelijk wat uitgezocht maar meer ogen zien altijd meer dan 1 paar. Heb dit forum en facebook al aardig afgestruind naar ideeën en nu kijken of het in de praktijk ook wil lukken. Heb een schuur en werkplaats vol gereedschap en redelijk wat technische kennis, dus het zou moeten lukken
We beginnen met een kale bus:
Een vloer plan:
Bovenin tegen het orginele tussenschot aan een keukentje met koelkast en poti poti, links een kast over de hele lengte en rechts een half bed die je kan uitbreiden richting kast met 3 verwijderbare delen. Het onderste stukje zal meestal blijven liggen, en de andere 2 zijn ook te gebruiken als tafelblad
Een dak plan:
Het kleine luxe hefdak van crazy camper en 2 zonnepanelen van Ective
Ik maak meerdere post om mijn plaatjes kwijt te kunnen, kan er max 3 uploaden
Ik ga rustig aan beginnen om mijn "oude" werkbus een L2H1 vivaro uit 2017 om te bouwen tot kleine camper, en ik ben op zoek naar wat ogen/hersenen om mee te denken. Ik heb al redelijk wat uitgezocht maar meer ogen zien altijd meer dan 1 paar. Heb dit forum en facebook al aardig afgestruind naar ideeën en nu kijken of het in de praktijk ook wil lukken. Heb een schuur en werkplaats vol gereedschap en redelijk wat technische kennis, dus het zou moeten lukken
We beginnen met een kale bus:
Een vloer plan:
Bovenin tegen het orginele tussenschot aan een keukentje met koelkast en poti poti, links een kast over de hele lengte en rechts een half bed die je kan uitbreiden richting kast met 3 verwijderbare delen. Het onderste stukje zal meestal blijven liggen, en de andere 2 zijn ook te gebruiken als tafelblad
Een dak plan:
Het kleine luxe hefdak van crazy camper en 2 zonnepanelen van Ective
Ik maak meerdere post om mijn plaatjes kwijt te kunnen, kan er max 3 uploaden
Laatst gewijzigd door Jelledehart op zo 16 jan 2022, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 15 jan 2022, 19:02
Re: zelfbouw Opel vivaro L2H1 plannen en progress
De vloer van de bus kan je dus dmv van een aantal panelen wijzigen:
Groene panelen worden 68*80 cm
De bus ziet er van achter zo uit in slaap modus:
De bus ziet er zo van achter uit overdag:
Groene vlakken kan je er op 2 manieren insteken, 68 cm zijkant naar voren of 80 cm zijkant.
Groene panelen worden 68*80 cm
De bus ziet er van achter zo uit in slaap modus:
De bus ziet er zo van achter uit overdag:
Groene vlakken kan je er op 2 manieren insteken, 68 cm zijkant naar voren of 80 cm zijkant.
Laatst gewijzigd door Jelledehart op zo 16 jan 2022, 20:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 15 jan 2022, 19:02
Re: zelfbouw Opel vivaro L2H1 plannen en progress
De keuken heb ik ontworpen om functioneel te gebruiken:
linksonderin wil ik kijken of ik het meeste elektronica weg kan werken, nog even goed kijken naar het feit dat het wel in de buurt zit van het water. En een poti in het kastje voor de hoge nood.
De linkerkast:
Veel opbergruimte was de wens met nog het idee om ergens een klein tv'tje te bevestigen die ook boven de keuken kan hangen
linksonderin wil ik kijken of ik het meeste elektronica weg kan werken, nog even goed kijken naar het feit dat het wel in de buurt zit van het water. En een poti in het kastje voor de hoge nood.
De linkerkast:
Veel opbergruimte was de wens met nog het idee om ergens een klein tv'tje te bevestigen die ook boven de keuken kan hangen
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 15 jan 2022, 19:02
Re: zelfbouw Opel vivaro L2H1 plannen en progress
Een heel verhaal/plan en natuurlijk een hoop vragen:
Ik probeer niet te bezuinigen op de hoofd zaken, maar hoef ook niet failliet, dus nu geen Lipo accu maar gewoon agm/gel.
RDW/belastingdienst:
- volgens mij zit ik goed met alle eisen, of ziet iemand iets raars?
- helemaal afbouwen en dan keuren of eerst noodzakelijk en dan verder?
Elektra:
- Ectiv SSI15 Inverter heb ik nu op het oog voor de elektra als omvormer en lader/solar lader
- 2 accu's van 120A is nu het idee
- Het is een Euro 6 motor dus dan heb ik volgens mij ook een DC-DC nodig? Heeft iemand een goede betaalbare tip voor mij?
Water:
- ga ik nu heel simpel doen dmv 2 jerry cans en een dompelpomp, misschien in de toekomst uitbreiden.
Bed:
- Ikea Malvik op maat maken, of zijn er eveneens betaalbare alternatieven?
Ik probeer niet te bezuinigen op de hoofd zaken, maar hoef ook niet failliet, dus nu geen Lipo accu maar gewoon agm/gel.
RDW/belastingdienst:
- volgens mij zit ik goed met alle eisen, of ziet iemand iets raars?
- helemaal afbouwen en dan keuren of eerst noodzakelijk en dan verder?
Elektra:
- Ectiv SSI15 Inverter heb ik nu op het oog voor de elektra als omvormer en lader/solar lader
- 2 accu's van 120A is nu het idee
- Het is een Euro 6 motor dus dan heb ik volgens mij ook een DC-DC nodig? Heeft iemand een goede betaalbare tip voor mij?
Water:
- ga ik nu heel simpel doen dmv 2 jerry cans en een dompelpomp, misschien in de toekomst uitbreiden.
Bed:
- Ikea Malvik op maat maken, of zijn er eveneens betaalbare alternatieven?
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: zelfbouw Opel Vivaro L2H1: plannen en progressie
Leuk man!
Ff snel wat tips: eerst keuren kan soms handig zijn, maar in jouw geval niet perse nodig denk ik zo. Sterker, zo lang mogelijk op grijs kenteken houden. Elke maand later is minder BPM betalen.
Wil je überhaupt wel naar camper keuren? Kost een lieve duit. Ik zou even het verschil uitrekenen. Tussen camper en grijs kenteken particulier. De BPM voor een wagen uit 2017 is nogal een lieve duit. Als je de boel zo maakt dat het als lading in je bus staat kun je 'm eventueel op grijs kenteken houden.
Ff snel wat tips: eerst keuren kan soms handig zijn, maar in jouw geval niet perse nodig denk ik zo. Sterker, zo lang mogelijk op grijs kenteken houden. Elke maand later is minder BPM betalen.
Wil je überhaupt wel naar camper keuren? Kost een lieve duit. Ik zou even het verschil uitrekenen. Tussen camper en grijs kenteken particulier. De BPM voor een wagen uit 2017 is nogal een lieve duit. Als je de boel zo maakt dat het als lading in je bus staat kun je 'm eventueel op grijs kenteken houden.
Re: zelfbouw Opel Vivaro L2H1: plannen en progressie
Lekker veel opbergruimte!
Waar zet je de porta potti wanneer het bed uitgeklapt is?
gr
René
Waar zet je de porta potti wanneer het bed uitgeklapt is?
gr
René
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 15 jan 2022, 19:02
Re: zelfbouw Opel Vivaro L2H1: plannen en progressie
Het lastige is een beetje dat deze inbouw niet makkelijk te verwijderen gaat zijn. Ik kan hem voorlopig nog wel op grijs houden, maar zal een keer over moeten denk ik. BPM ga ik nog wel even uitrekenen, maar ik denk dat op de lange termijn een camper kenteken wel de moeite waard is.DucatoDolf schreef: ↑zo 16 jan 2022, 23:09Leuk man!
Ff snel wat tips: eerst keuren kan soms handig zijn, maar in jouw geval niet perse nodig denk ik zo. Sterker, zo lang mogelijk op grijs kenteken houden. Elke maand later is minder BPM betalen.
Wil je überhaupt wel naar camper keuren? Kost een lieve duit. Ik zou even het verschil uitrekenen. Tussen camper en grijs kenteken particulier. De BPM voor een wagen uit 2017 is nogal een lieve duit. Als je de boel zo maakt dat het als lading in je bus staat kun je 'm eventueel op grijs kenteken houden.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 15 jan 2022, 19:02
Re: zelfbouw Opel Vivaro L2H1: plannen en progressie
Veel opbergruimte was ook zeker het doel, mijn vriendin is niet zo groot. Ik kan 1 deel van het bed(voor het kastje met de poti) niet gebruiken en dan heeft ze nog ruimte genoeg om te liggen (vind ze nu). We gaan zien hoe dat uitkomt straks.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 15 jan 2022, 19:02
Re: zelfbouw Opel Vivaro L2H1: plannen en progressie
Ondertussen heb ik niet stil gezeten, zal binnenkort wat foto's posten.
Het eerste deel van het dak is al uitgezaagd en het zwart geverfde dak van crazy camper ligt al te wachten.
Nu even een ander vraagje:
Ik wil graag een soort van Stealth camper bouwen, zodat je vanbuiten niet direct ziet dat het een camper is. Dit is natuurlijk lastiger met zo een hefdak.
Ik aan het denken was om van onbehandeld aluminium koker profiel 2 lengtes(300cm) vast te zetten op de bevestigingspunten van de dakdragers. En deze met de bus mee te laten lopen, deze profielen zouden dan 300 cm lang zijn 10 cm hoog en 4 cm breed. Hier kan ik dan ook mijn zonnepanelen in/aan bevestigen en een peesrail voor een luifeltje.
Zijn er grote bezwaren om onbehandeld alluminium te monteren op de bus? Ik dacht er zelf aan om het op een aantal rubber ringen te zetten en in de siliconenkit zodat hij niet direct op de bus staat. Maar natuurlijk wel vastgemaakt op de bevestigingspunten, moeten dit dan RVS/staal/? bouten zijn?
Hoor graag van jullie
Jelle
Het eerste deel van het dak is al uitgezaagd en het zwart geverfde dak van crazy camper ligt al te wachten.
Nu even een ander vraagje:
Ik wil graag een soort van Stealth camper bouwen, zodat je vanbuiten niet direct ziet dat het een camper is. Dit is natuurlijk lastiger met zo een hefdak.
Ik aan het denken was om van onbehandeld aluminium koker profiel 2 lengtes(300cm) vast te zetten op de bevestigingspunten van de dakdragers. En deze met de bus mee te laten lopen, deze profielen zouden dan 300 cm lang zijn 10 cm hoog en 4 cm breed. Hier kan ik dan ook mijn zonnepanelen in/aan bevestigen en een peesrail voor een luifeltje.
Zijn er grote bezwaren om onbehandeld alluminium te monteren op de bus? Ik dacht er zelf aan om het op een aantal rubber ringen te zetten en in de siliconenkit zodat hij niet direct op de bus staat. Maar natuurlijk wel vastgemaakt op de bevestigingspunten, moeten dit dan RVS/staal/? bouten zijn?
Hoor graag van jullie
Jelle
Re: zelfbouw Opel vivaro L2H1 plannen en progress
Persoonlijk zou ik voor losse onderdelen gaan. Kijk ook naar het standby verbruik van spul. Losse onderdelen is wat meer werk, maar bied meer flexibiliteit als je wilt upgraden, en bij storingszoeken. Ook is 1 apparaat meteen je SPOF: Single point of failure. Die stuk dan heb je ongeveer niets meer.Jelledehart schreef: ↑zo 16 jan 2022, 19:56Elektra:
- Ectiv SSI15 Inverter heb ik nu op het oog voor de elektra als omvormer en lader/solar lader
- 2 accu's van 120A is nu het idee
- Het is een Euro 6 motor dus dan heb ik volgens mij ook een DC-DC nodig? Heeft iemand een goede betaalbare tip voor mij?
Kwa zonnepanelen: Geen idee wat je max afmetingen zijn, maar als je iets meer in de breedte kwijt kunt kun je ook 2x 150W panelen plaatsen (124x67). Dat is meer opbrengst en nog een eurotje of 50 voordeliger.
Euro6: DC-DC: Ja, mogelijk. Maar euro6 is een indicatie van een slimme dynamo, geen garantie op. Dat is meten/uitzoeken. Geen slimme dynamo? dan is die DC-DC niet nodig, voor een loodaccu.
Meest gebruikt zijn die van Victron, maar een goedkoop alternatief zijn die van Renogy. (40A voor 130 euro op Amazon)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: zelfbouw Opel Vivaro L2H1: plannen en progressie
Hoi Jelle,
Er heeft hier iets gestaan van iemand die het hefdak camoufleerde door er roofracks naast te monteren.
Overigens mag je ook in een bedrijfsbus een hefdak maken.
Alleen als de camper inbouw vast verankerd is dan wordt het een personenauto, maar daar is hier al genoeg over geschreven.
Overigens als je de bus bedrijfsmatig gebruikt kan het moeilijk zijn om een verzekering te regelen als het een camper is.
Dus volg het advies van DucatoDolf en reken de voor en nadelen eens goed uit.
Er heeft hier iets gestaan van iemand die het hefdak camoufleerde door er roofracks naast te monteren.
Overigens mag je ook in een bedrijfsbus een hefdak maken.
Alleen als de camper inbouw vast verankerd is dan wordt het een personenauto, maar daar is hier al genoeg over geschreven.
Overigens als je de bus bedrijfsmatig gebruikt kan het moeilijk zijn om een verzekering te regelen als het een camper is.
Dus volg het advies van DucatoDolf en reken de voor en nadelen eens goed uit.