Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Dries125
Berichten: 14
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 18:31

Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'



Bericht door Dries125 »

He allemaal,

Inmiddels al een tijdje bezig met onze Peugeot Boxer. Dakluik, ventilator, extra ramen, vloer en isolatie zit er in. Er is nog een lange weg te gaan, maar ik ben al ontzettend blij dat ik inmiddels aan ben gekomen bij het plafond. Nu loop ik ergens tegenaan. Ik heb alle kabels inmiddels getrokken, maar daar heb ik toch nog een vraag over voordat ik de boel aan ga sluiten.

Het eerste wat ik nu moet gaan aansluiten zijn de LED lampjes in het plafond, met een LED controller er tussen. Echter; ik heb natuurlijk heel bewust voor bepaalde apparaten een bepaalde kabeldikte berekend en gekozen. (voor de ledjes achteraf overdreven dik, namelijk 2,5 mm2. De 4 ledjes ledjes trekken maar 1 ampere). Nou zie ik dat er bij de LED lampjes hele dunne kabeltjes al aangesloten zitten, van zo'n 10 cm lang. Die zijn een heel stuk dunner dan de kabels die ik er naartoe wil laten lopen (die 2,5mm2). In theorie kan ik ze loshalen in het lampje zelf, en nieuwe draden er op solderen van dezelfde dikte, maar dat is wel gedoe.

Ditzelfde geld natuurlijk ook voor andere apparaten, zoals de koelkast. Hier komt al een redelijk dikke kabel uit dus hier verwacht ik geen problemen.

Is het zo, dat, omdat het om zo'n klein stukje gaat, er weinig risico is, of werkt dat niet zo? En moet ik daar met het zekeren nog rekening mee houden?

Bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'



Bericht door Kroppie »

er zal altijd enkel stroom[amperes] van de bron NAAR de ledjes lopen ,er zal geen stroom van afkomen, die korte stukjes dun zijn dan ook geen probleem.
het eventuele probleem ontstaat enkel tussen de stroombron en het punt de verbruiker, vandaar ook zekeren zo dicht mogelijk bij de bron.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'



Bericht door CaradoT135 »

Ik vond het wel een probleem die ielige kabeltjes aan mijn led balkjes, ik kon er ook geen spoor van iets wat ook maar op koper leek ontdekken. Vandaar dat ik vanmiddag wel de originele aluminium kabeltjes heb verwijderd en er 0,75 mm² koperkabel aan heb gesoldeerd.

Kabel mod.JPG
Kabel mod.JPG (44.13 KiB) 582 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'



Bericht door DJSmiley »

Die ielige draadjes kunnen idd niet veel hebben. Maar als je de kabel niet te hoog afzekert gaat dat wel goed. Met een 5A zekering zit je meer dan voldoende voor een led stripje

Als je de kabeltjes vervangt voor dikkere, zorg wel dat je de kabel goed ondersteunt en de soldering bij voorkeur met kit ofzo even extra ondersteunt. De soldering van zo'n fragiel ledstripje (koper stripje op een stukje plastic) zal met een dikkere kabel mogelijk lostrillen, zeker als er het gewicht van kabel aan hangt. Die dunne draadjes zijn zo flexibel dat die ook de fysieke belasting beperken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'



Bericht door CaradoT135 »

Ten eerste is er bijna geen goede verbinding met die diameters naar andere kabels te maken, die originele kabeltjes zijn massief. Dat mijn soldering los gaat zou inderdaad kunnen, ik heb voor goede ondersteuning gezorgd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'



Bericht door PaulBng »

Zouden de draadjes, die de fabrikant er aan zet, niet dik genoeg zijn?

Overigens lijkt me 1A voor 4 ledjes wat veel... 250mA per ledje. Lasbril nodig?


Paul
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'



Bericht door Aloys »

1A x 12V = 12W, dus 3W per led. Valt toch wel mee voor licht aan het plafond?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'



Bericht door myway »

3 watt led is behoorlijk veel licht, vanaf 0.7 tot 1.5 is al behoorlijk en veel gebruikt in een camper.
Net zoals een halogeen van 5 tot 10 watt.
Dries125
Berichten: 14
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 18:31

Re: Elektra: kabeldikte aan de 'apparatenkant'



Bericht door Dries125 »

Dank voor jullie reacties. Het zijn inderdaad plafond ledjes van elk 3 watt. Komt behoorlijk wat licht af maar leek me juist wel handig, met de dimmer zet je ‘m in de praktijk waarschijnlijk nooit op volle sterkte
Plaats reactie