Elektra project Fiat Ducato 280

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door Vittok »

Goedenavond!

Zoals eerder genoemd (viewtopic.php?t=8478520) hebben wij een prachtige Fiat Ducato 280 uit 1987 kunnen scoren.
Na de cabineverwarming perikelen wordt het tijd om de elektra grondig aan te pakken. Hiervoor heb ik al diverse schema's hier op het forum
bekeken en vergeleken wat er bij ons in de camper zit. Ik kom tot de conclusie dat er aardig gerommeld is en vrijwel niks correct afgezekerd is :crazy: .
Veel losse kabels en onduidelijk wat waar naar toe loopt dus ik wil het grootste gedeelte opnieuw gaan aanleggen.

Ik heb dan ook een nieuw schema gemaakt en hiervoor de topics van @Marten98 @Bolle gebruikt. (Bedankt voor het voorwerk! :bow: )

Camper.jpeg
Camper.jpeg (44.53 KiB) 1135 keer bekeken
kabelberekening.PNG
kabelberekening.PNG (37.46 KiB) 1135 keer bekeken
Ik heb de kabeldiktes een deel overgenomen van het schema en waar ik ze niet wist bepaald door de link die @kroppie had gedeeld. (http://www.polz.info/leitungsrechner/). Hoe ik de benodigde zekeringen uitreken ben ik nog niet helemaal achter, ik zie diverse meningen op het forum. Op dit moment zitten er maar 3 zekeringen in de gehele 12 volt installatie dus ik ga er hoe dan ook op voor uit :lol3:
Maar ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

Nog wat sidenotes.

Op dit moment zit er VMF27M accu die "aanname" defect is. Ik meet 0 volt over de polen en de 12 volt lader geeft aan dat hij geen accu kan vinden, vandaar de aanname. Deze wil ik gaan vervangen voor een VDC31M. Deze heeft iets meer capaciteit wat ons wel ten goede komt.

De HH accu wordt op dit moment alleen nog maar opgeladen door middel van de ULG 3.8 b1 tijdens walstroom, deze wil ik gaan hergebruiken. Daarnaast wil ik een scheidingsrelais toepassen zodat ook tijdens het rijden de HH accu wordt meegeladen. Daarnaast wil ik er ook zonnepanelen op gaan leggen maar dat is nog even voor een later stadium.

De verwarming is er door de vorige eigenaar weggehaald, hier zat een Trumatic SL3002 en ik hoop deze ook weer ergens op de kop te kunnen tikken. Omdat er een voedingskabel naar de plek waar de verwarming naar toe zat, heb ik dit ook opgenomen in het schema. In de handleiding lees ik echter dat er helemaal geen voeding nodig is dus ik twijfel of dit überhaupt daar nodig is. Mogelijk was het voor de koolmonoxide melder.

Ik zag in diverse schema's ook een extra minkabel van de accu naar de busbar gaat. Is dit om massa problemen te voorkomen?
In de schema's worden ook schakelaars toegepast, wat voor schakelaars gebruiken jullie daar normaal voor?

Veel vragen, hopelijk heb ik ze duidelijk kunnen omschrijven. Alvast enorm bedankt voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door jan- »

Zijn die 500W panelen al aanwezig? Want ik zie geen grote stroomverbruikers, behalve de koelkast. Maar die trekt zoveel stroom (10A?) dat je die alleen onderweg op 12V kan zetten. Vooral met een 100Ah accu.
En heb je die 12V lader al? Want als ik het goed begrijp moet je die steeds aanzetten, nadat je aan de paal staat.
Je bent van plan flinke investeringen te (laten?) doen in een oude camper. Is deze nog een beetje waterdicht?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door evdoetelaar+larana »

Vittok schreef:
wo 12 jan 2022, 19:33

......Daarnaast wil ik er ook zonnepanelen op gaan leggen maar dat is nog even voor een later stadium......
Verbruik van de koelkast (volgens specs Electrolux 2,3kWh per 24 uur) is het 3-voudige van de beschikbare capaciteit van je hh-accu (volgens specs 60% ontladen = ca. 63Ah). Zonder PV-panelen kun je bij vrijstaan de koelkast alleen op gas gebruiken, niet op electra.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door Vittok »

jan- schreef:
wo 12 jan 2022, 23:50
Zijn die 500W panelen al aanwezig? Want ik zie geen grote stroomverbruikers, behalve de koelkast. Maar die trekt zoveel stroom (10A?) dat je die alleen onderweg op 12V kan zetten. Vooral met een 100Ah accu.
En heb je die 12V lader al? Want als ik het goed begrijp moet je die steeds aanzetten, nadat je aan de paal staat.
Je bent van plan flinke investeringen te (laten?) doen in een oude camper. Is deze nog een beetje waterdicht?
Goedemorgen Jan, de panelen zijn al aanwezig 2x 250 watt, het zijn alleen panelen die normaal op het dak van je huis gaan dus ik moet nog even
uitzoeken wat daar allemaal bij komt kijken. Vandaar dat deze er nog als optie tussen staat.

De bedoeling is om de koelkast tijdens het rijden op 12V te laten werken en als we stilstaan op gas. Nu twijfel ik alleen of met de bedachte setup de koelkast ook daadwerkelijk aanblijft of dat deze nog op de dynamo moet worden aangesloten.

De 12V lader zit er al in, dat is de ULG 3.8 b1.

Qua investeringen hoop ik dat het meevalt, als ik zo reken voor een nieuwe accu, scheidingsrelais, zekeringhouders, busbar en kabelschoentjes etc kom ik uit op ongeveer €250. We willen een half jaar gaan reizen met de camper dus dat vind ik het dan wel waard. De camper heeft aan aankoopkeuring gehad en is verder onderhanden genomen door de garage. Nieuwe startaccu, remmenschijven/blokken, distri riem, gloeirelais, dynamo gereviseerd.
Ik heb zelf als elektricien gewerkt en wil alle werkzaamheden dan ook zelf uitvoeren.
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door Vittok »

evdoetelaar+larana schreef:
do 13 jan 2022, 0:29
Vittok schreef:
wo 12 jan 2022, 19:33

......Daarnaast wil ik er ook zonnepanelen op gaan leggen maar dat is nog even voor een later stadium......
Verbruik van de koelkast (volgens specs Electrolux 2,3kWh per 24 uur) is het 3-voudige van de beschikbare capaciteit van je hh-accu (volgens specs 60% ontladen = ca. 63Ah). Zonder PV-panelen kun je bij vrijstaan de koelkast alleen op gas gebruiken, niet op electra.
Goedemorgen Eddy en Linda,

Er zit gelukkig een lpg tank in waarop de koelkast ook aangesloten is. Hiervan willen we ook gebruik maken als we stil staan.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door albertrietjens »

Gebruik de volgende zekeringen houder en plaats die dicht bij je HH-accu. Vanaf de HH-accu, via de hoofdschakelaar, naar het gemeenschappelijk punt.

Afbeelding

Bijv: https://www.rdae.nl/mfb1a-voor-midi-mega.html

Dan kun je daar nog 5 hoofdgroepen op aansluiten:

1. Acculader ulg 3.8 (midi 30A)
2. PV-laadregelaar (midi 30A)
3. Het scheidingsrelais (mega 60)
4. Steekzekeringen blok (midi 30A)
5. Evt kleine omvormer naar 230V

Wanneer de totale lengte naar je HH-accu groter dan zo'n 30 cm wordt zou ik er nog een extra zekering aan toevoegen op de pluspool:

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (53.93 KiB) 984 keer bekeken

bijv: https://www.rdae.nl/accuklem-zekeringhouder-b287.html

Voeg daar nog een zekering (60A) aan toe vanaf je start-accu naar je scheidingsrelais (wederom zo dicht mogelijk bij de pluspool) en je hebt een goede basis om al je elektra verder mee op te bouwen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door jan- »

"Op dit moment zitten er maar 3 zekeringen in de gehele 12 volt installatie dus ik ga er hoe dan ook op voor uit"
Als in de huidige opzet met een kleine stroom opgeladen wordt en alleen maar kleine verbruikers aangesloten zijn (verlichting enz.) is 1 juiste zekering vlak bij de accu zelfs al genoeg. Veel zekering maakt het niet automatisch veiliger. Het gaat om de juiste zekering op de juiste plek. Vuistregel is zekeren vlak bij de bron (start en woon accu b.v.) en zodra je over gaat om een veel dunnere kabel.

2 flinke huispanelen is prima. Met een MPPT lader kan je daar je woonaccu prima mee laden. Ik neem aan dat een paar 12V stopcontacten en of USB aansluitingen ook wel handig zijn? Als je de koelkast onderweg op 12V wilt laten draaien, is die 1,5 mm2 en 6 meter lange kabel in de tabel wel erg dun. Zelfs 2,5 mm2 is nog aan de dunne kant. Ik zou daar eerder iets van 6 mm2 verwachten. Maar ligt hier dan nog geen kabel?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door HoK »

Ik heb geen ervaring met zelf zonnepanelen aanleggen, maar wat ik vooral opmerk is dat je koelkast voor het opgenomen vermogen een veel te dunne kabel heeft. En het prijsverschil + het extra soorten kabel moeten kopen vraag ik mij bij af of het zin heeft om 1,5 en 2,5mm2 kabel te gebruiken of alle kleine verbruikers gewoon 2,5mm2 kabel te geven. Heb je alleen maar minder restjes kabel van.
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door Vittok »

Goedemorgen allemaal,

Ik ben weer een stuk verder gekomen met jullie tips, daarvoor hartelijk dank! Even reageren op een paar opmerkingen.

@HoK en @jan-
De kabel naar de koelkast is een 2.5mm kabel en de lengte hebben we verkort naar 1,5 meter naar de zekeringskast. Alle "klein" verbruikers zijn nu voorzien van een 2.5mm kabel. USB aansluitingen zijn inmiddels ook geplaatst.

@albertrietjens
Hartelijk dank voor de suggestie! Ik heb dezelfde zekeringhouder besteld/geplaatst en alles zit er nu strak en veilig uit.

Als ik alle schema's zo bekijk valt me op dat de accu lader en omvormer "direct" op het 12 volt net zit. Dus eigenlijk als de accu lader laadt en de zonnepanelen stroom leveren gaan deze naar de accu maar ook door naar de andere verbruikers. Ergens voelt dit gek maar volgens mij hoort dit ook gewoon?

Ook nog een vraag over de Cyrix-ct. Deze gaat via de plus van de start accu naar de plus van de hh-accu. Hier en daar lees ik dat het slimmer is om hem direct op de dynamo te zetten in plaats van de start accu. Maar de plus van de dynamo gaat ook naar de startaccu. Ik zie dus geen meerwaarde hier in, o mis ik wat?
Daarnaast heeft de Cyrix de mogelijkheid voor een start assist. Waarmee als ik het goed begrijp de auto wordt gestart met de huishoud accu ipv van de start accu. Ik snap niet zo goed waarom die mogelijkheid er op zit. Tuurlijk als je start accu kapot is is het handig maar hoe vaak gebeurt zo iets? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb daarnaast nog wat vragen over de gasinstallatie en het monteren van de zonnepanelen. Mag ik die hier stellen of is het handiger om daar een apart topic voor te openen?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door jan- »

Het wordt weer mooi weer, dus goed om er mee verder te gaan.

We hebben het hier al over je panelen gehad, dus dan is het handig om er hier over verder te gaan. En over het gas: het is jouw topic, dus doe wat je zelf het handigst vindt.

Ik zou die start assist optie niet gebruiken. Alleen maar kans dat je zekeringen/relais/kabels opblaast. Voor nood kan je misschien starthulpkabels gebruiken of je startaccu met een lader op de omvormer gebruiken.

Of je de kabel bij de accu of de dynamo aansluit, maakt inderdaad niet uit.

Op het schema zit een een 16 mm2 kabel tussen de min van het scheidingsrelais en de min van de accu. Dat mag ook een dun kabeltje zijn. Zal ook wat makkelijker op het relais aan te sluiten zijn.

Meeste verbruikers kunnen wel tegen een laadspanning van 14,4 V. Alleen sommige LED-verlichting kan er niet tegen. Dan zou je er zoiets tussen kunnen zetten: https://nl.aliexpress.com/item/32847017145.html
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door DJSmiley »

Ik zou de kabel naar de koelkast op 4mm2 doen, mocht je ooit upgraden naar een compressorkoelkast.

Verder lijkt die acculader een Lidl huismerkding van 3.8A. Dat is te weinig. Men hanteert 1/10 als advies en je hebt ook nog wat eigen verbruik. Netto zul je met die 3.8A lader amper je eigen verbruik kunnen dekken, laat staan laden.

Ook zou ik een batterijprotect plaatsen. De kans is groot dat je ooit een keer vergeet die koelkast naar gas of 230V terug te schakelen. Dan is je accu zonder beveiligingen snel aan gort.

Verder zou ik de door Albert gelinkte zekeringhouder plaatsen en daar ook de MPPT vanaf de zonnepanelen (Gezekerd) op aansluiten.,

Wat de algemene renovatie betreft: Kabels kun je, zeker als je alles lostrekt, met een kabelpieper wel opsporen en uitvogelen. Meestal is dat vrij eenvoudig bij een oude camper, alleen de route uitzoeken is het meeste werk maar met wat logisch denken kom je al een eind.
Verder de lampjes vervangen door LED, dat scheelt ook al een hoop
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door Kroppie »

voor kabel diktes, amperes en lengte

http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door Vittok »

Wederom hartelijk dank voor de reacties!

@Kroppie, dank voor de link wederom, ik heb deze ook als leidraad gebruikt voor de installaties. Uitkomst staat in mijn startpost.

@DJSmiley, Kabel voor de koelkast laat ik voor 2.5mm. Het vervangen is iets voor op de (continue groeiende :lol3:) lijst voor als we weer terug zijn van onze reis. Wel een terechte opmerking over de accu lader. Zoals ik heb kunnen vinden is dit inderdaad een Lidl ding. Denk je dat in combinatie met de zonnepanelen en opladen via de dynamo tijdens het rijden, we er mee weg komen om tijdens bijvoorbeeld de nacht de hh accu bij te laden met de accu lader?
De battery protect lijkt me ook niet verkeerd, als het een keer mis gaat is het te laat natuurlijk.
De door Albert gelinkte zekeringhouder heb ik ook besteld en is inmiddels naar volle tevredenheid geplaatst. De kabels zijn ook allemaal nagelopen en je wilt niet weten hoeveel we weg hebben kunnen halen. Geen idee wat er allemaal heeft gezeten maar de koperbak zat goed vol. 12V Ledlampjes waren gelukkig al aanwezig in de camper.

@jan- Dank voor je woorden. Mijn twijfel over de start assist heb je in ieder geval weg genomen. Die gaan we niet in gebruik nemen. Je overige tips ga ik ook zeker meenemen. Over de zonnepanelen en de lpg installatie.

Mijn wens was om in eerste instantie 2x 250 watt zonnepanelen te plaatsen. Na wat meer info gewonnen te hebben lijkt me dit volledig overkill gezien we maar 1 hh accu van 105A hebben. Houd ik gelijk geld over voor de battery protect :wink: Zover ik begrijp dien je deze met 10% op te laden. Daarom lijkt me 1 zonnepaneel meer dan voldoende. Nu wil ik hiervoor een MPPT omvormer gaan gebruiken van 10A. https://www.amazon.nl/dp/B074MJ7QDL/ref ... UTF8&psc=1. Volgens mijn heb ik dan een prima zonnepaneel installatie, correct?

De camper is voorzien van een dampgas LPG ligtank van 70 liter. Hierop zit de verwarming, boiler, kookplaat en koelkast op aangesloten. Ik wou eigenlijk vragen hoe ik het beste kan controleren of dit allemaal goed zit aangesloten. Uiteindelijk heb ik besloten om dit aan mijn garage over te laten. Dit zijn geen installaties waarin ik zelf moet gaan lopen prutsen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektra project Fiat Ducato 280



Bericht door DJSmiley »

Die lader is op zich niet perse slecht, maar met 3.8A zet dat geen zoden aan de dijk.

Als je accu leeg is (50% dus 55Ah) ben je dus 55/3.8 = 14.5 uur aan het laden.
En in de tussentijd een lampje of andere verbruiker en het duurt nog (veel) langer.

Als je voldoende rijd en/of de zonnepanelen het goed doen dan komt daar meer vanaf en kan het voldoende zijn. Maar persoonlijk zou ik zo'n lader alleen inzetten als druppellader. Als 'normale' huishoudacculader is ie naar mijn mening simpelweg veel te klein.
Ik zou een 10 of 15A lader nemen met de juiste laadpatronen voor een loodaccu. Dat komt de levensduur ook ten gunste tov zo'n kleine lader. Dan zit je ook meer richting de 1/10 die aangeraden wordt voor een loodaccu. Liever de 15A, want je hebt ook nog wat eigen verbruik vaak.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie