Welke DC/DC lader gebruiken?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Klopt, dat groen blokje is de draadbrug. Zonder die draadbrug is er geen uitgaande stroom. Maar het lijkt me dat de DC-DC-lader nog steeds gevoed wordt vanuit de startaccu. Door een schakelaar tussen startaccu en DC-DC-lader te plaatsen wordt de lader dus volledig spanningsloos. Ik heb geen idee of dat een gunstig effect zou kunnen hebben op de levensduur van zowel de lader als de dynamo.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

Die groene aansluiting op de Orion Smart is idd een draadbrugje, maar kan ook gebruikt worden om m via een D+ of contact te laten schakelen.

Met het draadbrugje zelf kun je de Orion de detectie laten doen, hij 'ziet' dan zelf of de dynamo draait. Da's met name relevant op voertuigen met een slimme dynamo.
Je kan 'm hiermee schakelen via een verbinding aan de massa, of via een +12V aanbieden (D+ ofzo). Of dus bruggen en dan de dynamodetectie gebruiken die er in zit.

Ik gebruik zelf de D+ op mijn (oudere) ducato, met een schakelaar. Nu heb ik de Orion niet, maar de werking is hetzelfde. De D+ schakelt de lader in bij een draaiende motor.

De lader zorgt wel voor de juiste laadprofielen voor de ingestelde accu. (dat is oa ook het doel van dat ding). Bij mij zit er wel een schakelaar tussen die op het dashboard zit. Ik kan de DC-DC dus apart schakelen tussen uit, of aan-als-de-motor-loopt (schakelaartje in de D+ leiding)

Ik heb die bewust geplaatst. Immers, elke extra belasting op de dynamo is toch energie die ergens vandaan komt, dus altijd iets extra brandstofverbruik.
Omdat ik een 315Wp zonnepaneel heb liggen, is dat mijn primaire spanningsbron. Die is gratis namelijk.

Dus op een mooie zomerse dag, als ik tijdig ga rijden, hoef ik niet de accu om 10.00 al vol te hebben via de dynamo, als de hele dag de zon schijnt. Dat soort dagen staat de DC gewoon uit. Die gaat pas aan bij mij als het echt nodig is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Zonneke »

Hier gewoon aangesloten dat deze met draaiende motor in werking treedt.
Vanuit de EBl naar het groene blokske.
Van een beetje meerverbruik gaan we niet wakker liggen, het is dan ook niet de zwaarste Orion.
Laadprofiel staat gewoon op dat van Lithium, ga ervanuit dat Victron het wel zal weten. :-B
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

Prima toch, dat verbruik zal idd verwaarloosbaar zijn. 10km/uur harder rijden zal een meervoud aan brandstof kosten

en met een EBL heb je mooi de aansluitingen, dus dat is de makkelijkste optie. En idd, lfp profiel in de victron instellen en je bent klaar. Da's t voordeel van Victron, lekker makkelijk in te stellen. Geen geklooi met jumpertjes of andere rare dingen, gewoon met de app en geregeld
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Camperic »

DJSmiley schreef:
za 15 jan 2022, 13:06
en met een EBL heb je mooi de aansluitingen, dus dat is de makkelijkste optie.
Bedoel je de Orion-tr aansluiten op/via EBL en niet rechtstreeks tussen start- en hh accu?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door evdoetelaar+larana »

DJSmiley schreef:
za 15 jan 2022, 12:55
Omdat ik een 315Wp zonnepaneel heb liggen, is dat mijn primaire spanningsbron. Die is gratis namelijk.

Dus op een mooie zomerse dag, als ik tijdig ga rijden, hoef ik niet de accu om 10.00 al vol te hebben via de dynamo, als de hele dag de zon schijnt. Dat soort dagen staat de DC gewoon uit. Die gaat pas aan bij mij als het echt nodig is.
Dat is ook mij idee voor inzet van de DC-DC-lader. Er is geen reden om die lader langer in te zetten dan nodig is.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door jan- »

jan- schreef:
za 18 dec 2021, 23:17
Heb je een voorkeur voor Victron? Anders zou je deze 40A DC/DC voor €134,99 nog kunnen overwegen: https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu- ... aderegler/
Maar wat zou dan de voordelen van de Victron boven de Renogy zijn?
De Renogy is nu niet meer in de aanbieding (€180), maar nog steeds voordeliger.
Heeft dacht ik een ingebouwde fan en zal dus vast niet zo warm worden.
Instellen gaat via dipswitches. Dus uit de doos met de handleiding er bij meteen instellen. Is dat dan lastiger dan later met een app?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door hathi »

Dus al bij was mijn manier van de startaccu plus + uitschakelden zo gek nog niet ik heb weliswaar geen dc -dc v Victron maar er loopt ook geen spanning ,ergens heen alles is gescheiden bij stilstand …het starten ( massa schak) Motor ….laden tussen de accu’s door de 3 Link, en de Solar gaat rechtstreeks naar de Lfp terwijl ik vroeger die spanning( welke Peter bedoeld? ook kreeg via de Cyrix al was de Startaccu uitgeschakeld
Hans
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door Schovie »

Omdat ik de voordelen van de Victron t.o.v. de Renogy ook niet zie, maar wel de veel lagere prijs en laden met 40A i.p.v. 30A van de Renogy, heb ik in december de Renogy 40A ladebooster gekocht voor de aanbiedingsprijs. Ga deze eind februari monteren buiten de EBL om. Ik kan dan vanuit de dynamo laden met 58A. Wel zoals meerdere hier gedaan hebben met aan en uit knop op de aftakking van de D+, omdat ik de Renogy eigenlijk alleen in het vroege voorjaar en het late najaar nodig heb.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door hathi »

Jan - je hebt daar inderdaad een punt als het niet Blauw is lijkt het hier iets minder ,….terwijl dat best gelijkwaardig of beter kan zijn, duurder in ieder geval niet, in het geval van Nds gaat het nu mss iets veranderen omdat het door Dometic overgenomen is , en zodoende dus ook meer ingebouwd zal gaan worden ?..in ieder geval heb ik zo’n,n DC- Dc Booster niet nodig bij het Nds systeem , mag dan duur bevonden worden maar je hoeft verder ook niets meer te kopen !!en dan is €1469,- ook ineens niet meer zo veel en dat was al 4 jaar geleden
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door jan- »

hathi schreef:
za 15 jan 2022, 14:37
Jan - je hebt daar inderdaad een punt als het niet Blauw is lijkt het hier iets minder ,….
Maar de Renogy is ook blauw (met wat zwart), dus dat kan het probleem ook niet zijn :-)
Bijlagen
Screenshot 2022-01-15 at 14-49-06 Renogy DC-DC Battery Charger Review Smart Alternator Charging for Solar Batteries .png
Screenshot 2022-01-15 at 14-49-06 Renogy DC-DC Battery Charger Review Smart Alternator Charging for Solar Batteries .png (417.12 KiB) 299 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door myway »

Als Dometic dat heeft overgenomen zal het wel einde oefening zijn voor NDS
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

Dat zou mij niets verbazen.

Het NDS systeem is een mooi concept, met een specifieke doelgroep: Degene die het goed willen, maar niet de kennis/tijd hebben om alle individuele componenten te regelen. Alles opgeteld is zo'n NDS systeem nieteens heel gek geprijst, al lijkt het op het eerste oog duur.. Maar het zou mij niets verbazen als Dometic dat puur heeft gekocht voor bepaalde kennis.
Je ziet vaker dat een groot bedrijf zo'n specifieke partij overneemt om vervolgens zo snel mogelijk het spul uit te kleden om zoveel mogelijk rendement te krijgen. Meestal is na zo'n overname het pad bergafwaards ingezet. Met 5 jaar is de meerwaarde helemaal weg en is het gewoon onderdeel van een concern wat maar 1 doel heeft: Omzet.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Welke DC/DC lader gebruiken?



Bericht door mog56 »

............en dan begon Peter deze topic met "Graag even de mening, van de forum techneuten, zonder in lange discussie te gaan" :wink:
Plaats reactie