Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AlfonsoIII
Berichten: 1
Lid geworden op: do 13 jan 2022, 16:47

Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door AlfonsoIII »

Ongeveer een jaar gelden heb ik me een nieuwe camper aangeschaft, Hymer Yellowstone.
Deze is uitgerust met een compressorkoelkast Thetford T1090. Na een tijdje stel ik vast dat de koelkast, meer bepaald het vriesvak, niet naar behoren werkt wanneer het wat frisser is in de camper (bv 's nachts of 's avonds).
Na heel wat heen en weer gemail is het antwoord van Thetford dat dit normaal is omdat een compressorkoelkast niet meer normaal zou functioneren in een omgevingstemperatuur onder de 16°C.
Mijn vraag is of dit normaal is en of iemand hier meer ervaring mee heeft?
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door DJSmiley »

16 graden is wel erg hoog, maar het is vrij normaal dat compressorkoelkasten niet bij lage temperaturen werken. Thetford noemt idd 16 graden in zijn handleiding.

Hetzelfde zie je regelmatig bij mensen met een combikoelkast in de schuur. Die dingen hebben allemaal maar 1 compressor.

Er is geen aparte compressor voor de vriezer. Als de koelkast ingesteld staat op bv 7 graden, dan zal pas daaronder de compressor aanspringen. Als de buitentemperatuur dat ook is, of minimaal warmer, dan zal het nooit warmer worden dan die 7 graden, of pas na een hele lange tijd. Prima voor je koelvak, maar dan ontdooit de vriezer dus wel.

Een exemplaar met 2 compressoren kan het vriesvak individueel in laten schakelen en dan heb je dat probleem dus niet.

Met die 16 graden ondergrens (zeker als ie 'hard' is) wordt winterkamperen wel lastig. Als ie op de plek van een absorbtiekoelkast zat heb je vaak nog roosters die de koude van buiten halen. Die afdekken kan al een hoop schelen, maar verder wordt het wel lastig, want eigenlijk moet je dus zorgen dat je hele bus niet onder die temperatuur komt.

Die temperaturen zijn gebaseerd op standaard klassificaties voor gebruikstemperaturen. De T10xx serie is klimaatklasse ST. (16-38 graden)

Dat is leuk in een geisoleerde omgeving, maar in een camper is dat wel wat beperkt. Daar is het snel warmer of kouder. Eentje met klimaatklasse SN-T (10-43 graden) is dan een veel logischere keuze.
Veel van hun nieuwere modellen (de T21xx serie) hebben die klasse.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 14 jan 2022, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door Aloys »

Ik vind het wel vreemd, met mijn Waeco compressorkoelkast(en) hebben we daar nooit problemen mee gehad. Tenminste, de afgelopen 20 jaar niets van gemerkt, noch in de zomer, noch in de winter.
Wanneer we in de winter de dieselkachel 's nachts in de laagste stand zetten, dan is het wel eens 4 graden als we 's ochtends wakker worden onder ons warme dekbed. Ook dan doet de compressorkoelkast gewoon zijn werk naar mijn idee, vriesvak is ook altijd gewoon bevroren.

Dinsdagavond de camper aan de stroom gehangen en de koelkast vast aangezet, we gingen op woensdag een dag/nacht naar vrienden in het noorden. In de camper was het toen iets van 7 of 8 graden, maar de koelkast sloeg meteen aan (dat zie ik op de accucomputer).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door Peter LMC »

Leuk dat je erover begint of eigenlijk minder leuk. :eh:
Mijn vrienden hebben in hun nieuwe Adria buscamper dezelfde koelkast.
Zij kwam scheldend en klagend bij mij aan de deur.
Ik heb die camper echt niet aan hun verkocht hoor maar ze dachten dat ik wel een oplossing wist. :-B
Wat een klote koelkast zei ze.
Of het ding doet het niet of hij maakt een tiffusherrie.
Iedere morgen het vriesvak ontdooid.
En ja ik moet haar helemaal gelijk geven.
Het staat zo ook in de gebruiksaanwijzing .
Er is niets aan te doen lijkt me, en een oplossing voor het probleem heb ik niet.
Deze is alleen geschikt als je met je camper in een warme omgeving staat.
Maar niet zoals zij op dit moment in PT met temperaturen tussen 0 gr in de nacht en 20 gr max overdag.

Thetford koelkast.jpg
Thetford koelkast.jpg (34.71 KiB) 897 keer bekeken
En als je de kwaliteit bekijkt van deze , Made in China, wil je hem liever niet.
O Ja er zit ook nog een nacht stand op de compressor.
Maar goed ook anders doe je geen oog dicht van het geluid wat deze koelkast produceert.
In deze nachtstand ( dat maantje) gaat het toerental van de compressor en de ventilator naar beneden.

Thetford koelkast 2.jpg
Thetford koelkast 2.jpg (47.77 KiB) 897 keer bekeken
En dit is geen waeco maar een Thetford.
Nooit aan beginnen aan dit type.
Als je de handgrepen en scharnieren en dikte van de wanden etc bekijkt dan is het echt toch een alibaba ding.
Ja het is niet leuk om een product van een bekende fabrikant af te kraken maar deze keer moet dat kunnen. :DD

Thetford koelkast 3.jpg
Thetford koelkast 3.jpg (38.15 KiB) 881 keer bekeken
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door rijschoollucassen »

Onze thuiskoelkast heeft de optie de binnenverlichting bij te schakelen. Daardoor wordt de thermostaat voor de gek gehouden en de vriezer gewoon blijft werken. Is dus inderdaad een bekend probleem. Gescheiden compressor zou het probleem dus oplossen.

Blijft natuurlijk krom dat je de verwarming een paar graadjes hoger moet zetten om de vriezer koud te houden...

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door Pilha »

De kk op foto 3 is van de 1e generatie van het model T1090.
Zoals je verderop kunt lezen in de link hieronder, heeft Thetford bij mij, na enig aandringen, dat model vervangen door een T1090 2e generatie, en daarna nog door een T1090 2+ generatie.

viewtopic.php?p=2107907&hilit=thetford#p2107907

Hopeloos concept met de compressor bovenin op bedhoogte, koelluchtaanzuig aan de voorkantvanonder en er bovenlangs uit, het gangpad in.
Overigens heeft de nieuwe Dometic hetzelfde concept, met de zelfde compressor.
Als je vast zit aan de inbouwmaten kun je niet om een vakman heen om de kast te laten ombouwen met de compressor onderin.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door myway »

Tja Google eens op klimaatklasse koelkast.
Voor een huiskoelkast is dat in 2018 aangepast zodat de vriezer in de schuur het gewoon blijft doen.

Dat een vriezer niet ontdooid als de temperatuur in de wagen 4 graden is lijkt mij normaal, zeker als de kast dicht blijft, daar gaan wel wat uren overheen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door Peter LMC »

Dit schrijft de gebruiksaanwijzing van dit type.
Bij temperaturen onder de +16 gr C kan het voedsel ontdooien.
Nu wat moet je met zo'n vriesvak.

Thetford koelkast 4.jpg
Thetford koelkast 4.jpg (69.62 KiB) 782 keer bekeken
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door Willem 310 »

Als ik de foto hierboven bekijk lijkt het wel een koelkast met in het vriesvak geknutselde O verdamper, deze zijn zeer dun en makkelijk lek te stoten.
Zoals hier boven al geschreven heeft de koelkast een klimaatklasse, en werkt het beste en zuinigste bij een graad of 20/25, daarboven of daaronder wordt hij minder zuinig en afhankelijk van de klimaatklasse gaat hij dan ook slechter werken, dit heeft weer te maken met het soort inspuitsysteem en het soort koelmiddel, onze compressorkoelkasten zijn voorzien van een ongeregeld capillair (lees goedkoop) inspuitbuisje.
Als de condensor achter de koelkast te warm of te koud wordt door de omgevingstemperatuur, kan er geen goede inspuitdruk worden opgebouwd, dit resulteert in een slechtere werking van de koelkast, omdat het capillair niets regelt.
Ook is dit systeem maar gevuld met ongeveer 25 gram koelmiddel, alles is dus zeer klein bemeten,en zeer kritisch.
Aloys heeft nooit problemen gehad, dit kan heel goed want toen waren de compressorkoelkasten voor in de camper gevuld met R134A koelmiddel en tegenwoordig soms met het licht ontvlambare R600A (butaan), dit maakt ook verschil in werking bij diverse buitentemperaturen (andere pers en zuigdrukken) maar ook de R134A kast heeft een capillair en is dus (zij het in mindere mate), omgevingstemperatuurgevoelig.
(dus bij vervanging zoeken naar een kast met R134A, deze zijn er nog steeds).
Dan de vraag "kan het niet beter en hoe doen ze het dan in de tropen en op de pool ? "
De koelkasten en vriezers zijn dan vaak voorzien van een TXV (thermostatisch geregeld inspuitventiel) dit zorgt ervoor dat er altijd onafhankelijk van de buitentemperatuur de juiste inspuitdruk aanwezig is, tevens geeft dit de mogelijkheid de condensor veel groter uit te voeren en een koelmiddel voorraadvat / droger te plaatsen, ook gaat dit systeem zuiniger met de energie om (minder stroomverbruik).
( zelfde systeem wordt gebruikt in de airco van je auto, deze doet het ook altijd bij kou of warmte).

Willem
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door Pilha »

Het model T1090 met het open "vriesvak" is sinds enige jaren uit produktie.
Na de verbeterde T1090 met dicht vriesvak en aangepaste electronica, is er nu de T2090.
De klager hierboven meldt een nieuwe buscamper gekocht te hebben waarin dat oude model kk geplaatst is.
Wanneer nieuw gekocht, recent, 4 jr geleden?
Is klager PeterLMC hierboven te laat met een claim?
Dat het open vriesvak model niet deugt, heb ook ik ondervonden.
Dus via een Thetford servicepunt gereclameerd en is de oude vervangen door een reeds verschenen nieuwe verbeterde T1090.
Maar niet verbeterd t.a.v. het gegorgel en geborrel (zie koelmiddel hierboven opgemerkt).
Thetford heeft vervolgens nogmaals de kk vervangen en nu is het relatief rustig.
Het lijkt niet onmogelijk dat camperbouwers uitloopapparaten uit de ramsj opkopen en afwachten of een koper reclameert. Die krijgen in dat geval dan gewoon een nieuwe.
Anderen zoals PeterLMC gaan uit frustratie over op het uitgebreid bashen van Thetford.
Alsof dat je probleem oplost.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door Peter LMC »

Ik heb helemaal geen frustratie hoor.
En deze is met vriesvak deurtje, dat zie je in de 2e foto nog net.
Je ziet daar ook de waterdruppels aan de onderkant van dat vriesgedeelte zitten.
Lekker ontdooit dus weer.
De camper wordt of is nu 1 jaar oud denk ik.
Maar dat deze al een paar jaar ouder is geloof ik ook meteen dit aan de hand van wat productie stikkers
die er op andere ingebouwde apparatuur zit.
Hebben de verbeterde koelkast versies een ander type nr of hoe kan men dit zien :?:
En het probleem is dus bekend bij de fabrikant.
De klager heeft dit inderdaad gemeld bij de dealer maar die kan niets vinden.
Toch nog maar even opnieuw proberen bij de dealer.
Dit is dezelfde camperbus waar ik recent die foto's van de waterlekkage gepost heb.
Daar kon men ook niets van vinden bij de dealer.
Bleek een lekkende koppeling en hebben we zelf gerepareerd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1736
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door marjasjaak »

Wat Willem 310 ook al schreef, meeste koelingen zijn afgeregeld bij een werkingstemperatuur van 20 graden.
Voor de T1090 zou je eigenlijk warmte van +16 graden achter de koelkast bij de condensor moeten creëren. (klein blaaskacheltje :crazy: )
Het klinkt tegenstrijdig, je denkt hoe kouder de koelkast staat, hoe beter hij koelt.
Bij onze absorptie koelkast moeten we in de winter de koelroosters sluiten.
Deze gaat bij koud weer vriezen in het koel gedeelte, door meer warmte vast te houden aan de achterkant van de koelkast werkt deze in de winter wel goed.

Bij aanschaf van een nieuwe camper verwacht je toch ook "nieuwe" apparatuur.
Blijkbaar zit daar het verdienmodel, vrienden van ons kochten recent een splinternieuwe dure caravan.
Zit er een kombi verwarming in die alleen op gas werkt. De boiler is niet om te bouwen naar electrisch, die versie was 200 euro duurder.
Je moet bij aanschaf je ook gaan verdiepen in de gebruikte appendages.
Sjaak
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door Kroppie »

wat is dat toch met de camperkoelkasten, wat een bende, en wat een flauwe kul van thetfort, mijn keukenkoelkast vriest ook als het in de keuken kouder dan 15 gr is, en kost een fractie van dat camperspul
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Thetford koelkast T1090 werkt niet bij lage temperatuur



Bericht door Pilha »

@PeterLMC
Ok, ok.
Overigens heb ik geen alibaba opmerkingen over de kwaliteit van de constructie en gebruikte materialen van een Thetford kk, in vergelijking met wat er verder aangeboden wordt binnen dit segment.
Hierbij de ID's van resp. KK I met open vv, kk II en III.
Het vv van II en III zijn helemaal bekleed en afgesloten van het koelgedeelte.
Op de achterwand van het koelgedeelte zit soms ijsaanslag, wellicht loopt het koelelement door naar beneden.
Thetford I ID forum.jpg
Thetford I ID forum.jpg (65.71 KiB) 542 keer bekeken
Thetford II ID forum.jpg
Thetford II ID forum.jpg (64.22 KiB) 542 keer bekeken
Thetford III ID forum.jpg
Thetford III ID forum.jpg (63.73 KiB) 542 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pilha op za 15 jan 2022, 13:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie