Verschil tussen wifi en hotspot?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Toon »

CaradoT135 schreef:
vr 14 jan 2022, 12:54
Beiden zijn geen routers maar een soort van draadloze switchen. Je zou nog een poging kunnen wagen om via de bedraade weg webbased de connectie te maken.
https://nl.avm.de/service/knowledge-bas ... verbinden/
die weg is reeds div malen bewandelt zonder resultaat
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door GeMa »

Wow, wat een discussie en wat een misverstanden.

WiFi is een draadloze netwerk techniek.

Een hotspot is een locatie waar WiFi wordt aangeboden (kan ook een restaurant o.i.d. zijn).

Een Wifi hotspot op jouw smartphone is dus een combinatie van beiden en wordt daarom ook wel persoonlijke hotspot genoemd. De smartphone is de "locatie" waarop WiFi wordt aangeboden.

En waarom zou je op een persoonlijke WiFi hotspot een router willen aansluiten? Je kunt immers tot 10 apparaten op z'n persoonlijke hotspot aansluiten (ook bij een iPhone).

En ja, je gebruikt dan data uit je bundel van de smartphone. En ja, die smartphone gebruikt dan ook wat meer stroom als in de slaapstand (logisch toch). Maar loeiheet, nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

En ja, er zijn ook andere oplossing, zoals een MiFi (in feite ook een hotspot die WiFi aanbiedt). Dan moet je dus zo'n kastje kopen en daar een aparte SIM-kaart in doen voor de verbinding met het LTE netwerk (4/5G).

En nee, een hotspot creëert een WiFi netwerk en verbindt niet via Bluetooth.

En al die andere hardware, repeaters, routers e.d., hebben een andere functionaliteit en hebben niets te maken met de hotspot functionaliteit.

En voor die meneer die zijn TV-kastje bedraad wil aansluiten, een MiFi (ook wel LTE-router soms genoemd) met een ethernet aansluiting.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door appellover »

Afbeelding
Dit zoekt hij eigenlijk ,een router (4G/LTE) met een LAN aansluiting ,zoals op de meeste routers.
Helaas, die zitten niet op een IPhone .
Mijn iPhone 7 wordt behoorlijk warm na avond tv streamen naar de mi stick.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Aloys »

Ik sluit mij volledig bij GeMa (hierboven) aan!
Toon schreef:
vr 14 jan 2022, 12:32
Will schreef:
vr 14 jan 2022, 12:27
Das niet waar, aan een hotspot kan iedereen zolang deze maar het juiste wachtwoord heeft.
Als je de mobiel als hotspot wilt gebruiken dan moet Wi-fi uitgeschakeld zijn en dan schakelt je bluetooth in en daar kan maar een apparaat gelijk gebruikt worden. En daar ging de vraag over volgens mij en niet een hotspot bij mc Donald bijvoorbeeld.

Mvrgr.Wil
Wil
als ik op mijn telefoon de hotspot inschakel vraagt hij direct om automatisch de wifi in te schakelen
doe ik dat niet werkt de hotspot niet verwacht ik
Oh oh, hier wordt van alles door elkaar gehaald... :crazy: :D

Ja, als je je mobiel als hotspot wilt gebruiken dan moet WiFi uitgeschakeld zijn! Dát is waar je telefoon je voor waarschuwt.
- De WiFi in je telefoon is namelijk bedoeld om verbinding te maken met een hotspot, access point of router.
- De hotspot in je telefoon is bedoeld om ANDEREN een verbinding te laten maken met jouw telefoon!
Die twee functies, jij maakt bijv. verbinding met de camping (WiFi) kan niet tegelijk met jouw tablet die een verbinding wil maken met de hotspot van jouw telefoon. Het is het één of het ander.

Bluetooth heeft hier totaal niets mee te maken. Het is een totaal ander manier van communicatie dan WiFi.

Wat warmte en accugebruik betreft: dat valt wel mee. Wanneer wij op reis zijn met de camper is mijn telefoon 24 uur per dag verbonden met de spanning van de huishoudaccu. Hij staat dan ook dag-en-nacht aan als hotspot, want mijn abonnement heeft de meeste GB's. Mijn telefoon verzorgt dan het internetverkeer voor Femma's telefoon, Femma's iPad, mijn Android-tablet en mijn laptop. Femma's telefoon kan dus ook gewoon 24 uur per dag email en Whatsappjes ontvangen, want zij is 24 uur per dag verbonden met mijn telefoon/hotspot.
Mijn telefoon wordt daar niet warm of koud van.

Ik wil (nog) geen MiFi-router want dan moet ik een tweede abonnement afsluiten voor die MiFi-router. Die verzorgt namelijk jouw internet via een extra telefoonnumer op het GSM/LTE/4G*-netwerk. Dat vind ik totaal overbodig, ik word ook maar zelden gebeld (ik geef iedereen altijd Femma's nummer :D ). Wat wél een voordeel zou kunnen zijn: wanneer de MiFi een externe antenne-aansluiting heeft zou je een GSM/LTE/4G*-antennetje op dak kunnen zetten wanneer je met je telefoon slecht bereik hebt. Of je doet een goedkoop Spaans simmetje in de MiFi-router wanneer je in Spanje gaat overwinteren.
*LTE is de vernieuwde versie van het GSM-netwerk voor mobiele telefonie, bedoeld om 4G mogelijk te maken.

Nog één ding: wanneer we langdurig de camper verlaten, dán zet ik mijn hotspot uit om de accu van mijn telefoon te sparen. Femma's telefoon raakt dan zijn WiFi-verbinding met mij kwijt. Maar dat geeft niet, zij heeft zelf 7GB/maand in het buitenland, dus onderling contact via WhatsApp blijft gewoon mogelijk.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door TestCase »

Toon schreef:waarom wil ik via mijn telefoon een hotspot maken ?
mijn abbo is groot genoeg heb maandelijks mb's over
met een hotspot wil ik een router instaleren waar een utp aansluiting in zit zodat ik een receiver kan gebruiken voor tv te kijken
en die werkt alleen maar bekabelt
momenteel heb ik 2 fritz repeaters hier liggen die de hotspot niet zien of hooguit een paar seconden
in de reciever zitten de lijntjes met alle zenders om tv te kijken die verbruiken bijna geen mb's
er is al een topic van mij hierover geweest maar dat is op niets uitgelopen vandaar dat ik het nu op een andere manier wil duidelijk omschrijven wat nou precies de bedoeling is
Dit is mogelijk met een zgn. wifi-bridge. Een wifi-bridge pikt het wifi signaal op en stuurt dat linea recta door naar ethernet(utp). Dat kan met een bestaande router die je in bridge mode kunt zetten of een specifieke wifi-bridge.

Waarom je jouw router niet aan een bestaande wifi, die van je telefoon hotspot, kunt koppelen weet ik niet, misschien mist die functie in je router?

Voor de goede orde. Zet de router in bridge mode. Maak een hotspot op je telefoon. Log in op de router en koppel die aan de wifi-hotspot van je telefoon. Zet een utp kabel tussen tv en router en je tv heeft internet via jouw telefoon.



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Verschil tussen wifi en hotspot?



Bericht door appellover »

Aloys,telefoon wordt alleen warm als je urenlang tv kijkt ,gaan er 10GB doorheen,maar is niet alamerend hoor ,in de zon wordt de phone ook warm.Heb nu een 4G router ,dus geen hotspot meer nodig.
‘S nachts staat de router altijd aan,is wel link natuurlijk ,als iemand inbreekt ( zo moeilijk is dat wachtwoord niet) en verkeerde dingen er mee doet kun je hoop problemen krijgen.Maar kans is erg klein denk ik.
Gaat dan niet alleen om het mb gebruik,heb zomers 4 lijnen met onbeperkt,maar gebruik de hotspot van iphone niet meer ,alles gaat op de router ,ipads en de iphones en de mi stick om tv te kijken.
Als je geen tv kijkt via internet is het natuurlijk stuk eenvoudiger en snelheid ondergeschikt.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door Camperic »

Aloys schreef:
vr 14 jan 2022, 15:03
Ik wil (nog) geen MiFi-router want dan moet ik een tweede abonnement afsluiten voor die MiFi-router. Die verzorgt namelijk jouw internet via een extra telefoonnumer op het GSM/LTE/4G*-netwerk.
Een tweede abonnement is niet altijd nodig, vaak kun je ook een duo-sim van de provider krijgen.
De andere simcard stop je in de router en als je de router aanzet dan zet je de telefoon voor de zekerheid op vliegtuigstand, zodat slechts één simcard actief is. Je profiteert dan van (veel) betere ontvangst via hetzelfde abonnement.
GeMa schreef:
vr 14 jan 2022, 14:04
En al die andere hardware, repeaters, routers e.d., hebben een andere functionaliteit en hebben niets te maken met de hotspot functionaliteit.
Kleine nuance: één van de functionaliteiten die de hotspot functionaliteit wel ten goede komt is de (veel) betere ontvangst van een router t.o.v. een telefoon.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door CaradoT135 »

Toon schreef:
vr 14 jan 2022, 13:14
die weg is reeds div malen bewandelt zonder resultaat
Hoe dan ook, zodra je een met een ander device contact wil maken met je eigen Hotspot, zal je een wachtwoord op dat device moeten invoeren. Zonder scherm, die Fritzen van jou hebben dat niet, gaat dat niet lukken. Dat kan alleen als je een Fritz router wil verbinden met een Fritz repeater d.m.v. op de WPS knop van de Fritz te drukken. Vandaar mijn opmerking om webbased in de repeater en PC/laptop/tablet om daarmee in de repeater te geraken en het wachtwoord van de Hotspot in te voeren.

Fritz1.JPG
Fritz1.JPG (59 KiB) 960 keer bekeken
Fritz2.JPG
Fritz2.JPG (39.17 KiB) 960 keer bekeken
GeMa schreef:
vr 14 jan 2022, 14:04
En waarom zou je op een persoonlijke WiFi hotspot een router willen aansluiten? Je kunt immers tot 10 apparaten op z'n persoonlijke hotspot aansluiten (ook bij een iPhone).

En voor die meneer die zijn TV-kastje bedraad wil aansluiten, een MiFi (ook wel LTE-router soms genoemd) met een ethernet aansluiting.
Het gaat juist om het probleem wat die meneer (Toon) wil oplossen met apparatuur die hij thuis heeft en waarmee hij wil wat volgens Fritz ook technisch mogelijk is.
een apparaat zonder Wi-Fi-functie, bijvoorbeeld een IPTV-ontvanger, via de LAN-poort van de FRITZ!Repeater moet worden geïntegreerd in het thuisnetwerk.
Waarom je dan als vragensteller van allerlei niet tot een oplossing krijgt aangedragen is mij een raadsel.
Aloys schreef:
vr 14 jan 2022, 15:03
Oh oh, hier wordt van alles door elkaar gehaald... :crazy: :D

Bluetooth heeft hier totaal niets mee te maken. Het is een totaal ander manier van communicatie dan WiFi.
In dit geval kan je met een Bluetooth Hotspot verbinding niets, wil je met je telefoon 4/5G een Bluetooth Hotspotverbinding maken kan dat volgens mijn iPhone best. BTW nu we toch een beetjes les krijgen, we weten allemaal dat Bluetooth een Drentse uitvinding is?
https://dvhn.nl/archief/Emmer-uitvinder ... 65009.html

Hotspot.JPG
Hotspot.JPG (59.3 KiB) 960 keer bekeken
(en niet allemaal mijn Hotspot verbinding gebruiken hoor!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verschil tussen wifi en hotspot?



Bericht door PaulBng »

Even mijn twee kwartjes aan wijsheid...

- Ik kan mijn mobi (Samsung S20) verbinden met een wifi netwerk. Ik kan dan een hotspot maken:
- een wifi hotspot. Wifi hoeft dan niet uitgeschakeld te worden. Dus allerlei devices kunnen zo verbonden worden.
- een Bluetooth hotspot. Dat gebruik ik bijvoorbeeld voor mijn Tomtom.


Extra opmerking: Let op. Wanneer je op je "device" hebt ingesteld, dat je updates (soms honderden Mb's) alleen via WiFi wilt, en je verbind dat ding via een hotspot van je telefoon, en die doet dat via 4/5G, dan denkt dat device nog steeds dat ie via WiFi werkt en download al die data gewoon. Gaat je bundel


Paul
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: verschil tussen wifi en hotspot ?



Bericht door FrankdB »

Aloys schreef:
vr 14 jan 2022, 15:03

Ja, als je je mobiel als hotspot wilt gebruiken dan moet WiFi uitgeschakeld zijn! Dát is waar je telefoon je voor waarschuwt.
- De WiFi in je telefoon is namelijk bedoeld om verbinding te maken met een hotspot, access point of router.
- De hotspot in je telefoon is bedoeld om ANDEREN een verbinding te laten maken met jouw telefoon!
Die twee functies, jij maakt bijv. verbinding met de camping (WiFi) kan niet tegelijk met jouw tablet die een verbinding wil maken met de hotspot van jouw telefoon. Het is het één of het ander.
Dat zal dan afhankelijk zijn van de telefoon die je gebruikt. Mijn iPhone kan gebruikt worden om via wifi het internet te benaderen en en tegelijkertijd als hotspot te dienen voor andere apparaten. Wifi hoeft niet uitgeschakeld te worden.

Frank
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Verschil tussen wifi en hotspot?



Bericht door TestCase »

Dat was vroeger zo, in ieder geval bij Android. Huidige, Android 11, laat wifi gewoon aan en verbindt/routeert dus de apparaten op de hotspot met de (thuis, camping) Wifi. Of 3,4,5G.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 864
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Verschil tussen wifi en hotspot?



Bericht door Veebee »

Met android 11.....
Bijlagen
Screenshot_20220115-103122_Settings.jpg
Screenshot_20220115-103122_Settings.jpg (28.49 KiB) 779 keer bekeken
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Verschil tussen wifi en hotspot?



Bericht door appellover »

Mijn iphone 7 met ios 15.2.1 gaat over op 4G en wifi uit zodra ik verbinding maak met mijn ipad.Hotspot blijft wel aan maar alleen via 4G.Zodra ontkoppel gaat de phone weer automatisch terug naar wifi.
Dus niet te gebruiken als bridge om wifi signaal te verlengen.
Komt bij mij nooit voor ,wifi gebruik ik alleen thuis en heb overal wifi in huis.Onderweg gebruik ik nooit een open wifi,te gevaarlijk.
Gr.Ron.
Laatst gewijzigd door appellover op za 15 jan 2022, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Verschil tussen wifi en hotspot?



Bericht door Toon »

div reageerders zijn van mening dat ik wifi wil van een camping of van het thuis netwerk
NEE NEE NEE
dat is absoluut niet de bedoeling
ik wil niets met een vreemd wifi netwerk van een camping of een macsmac te maken hebben
ik maak via mijn eigen telefoon een hotspot en daarmee wil ik draadloos een mifi of router voorzien van een utp of W-lan aansluiting aansturen om de reciever op internet te krijgen waar de lijntjes inzitten om tv te kijken
na veel zoeken en lezen zal dat het makkelijkste gaan met een Mifi waar een duo sim kaartje in kan en waar dan een utp kabel in kan die naar de tv gaat
de Mifi kan dan tevens ook dienst doen als hotspot voor de ipad maar dat terzijde
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Plaats reactie