Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door EugeneW »

Wij zijn tot nu toe altijd goed weer camperaars geweest maar omdat wij al zo lang opgesloten zitten in ons huis vanwege Corona (we zijn beide ingeënt en geboosterd) zijn wij aan het denken om ook nu eens een weekendje weg te gaan in Nederland of België met onze Fiat Burstner T625 van 1995.
Wij hebben 2 hondjes die natuurlijk ook mee gaan. We gaan liever niet als het vriest.

Waar kan je dan het beste naar toe gaan, is er dan iets te doen, zijn er plekken waar ook nu meerder camperaars of caravans staan?
Krijg je het in de camper wel goed warm gestookt? Waar moet ik op letten als ik in de kou ga? Etc. Etc. tips, ervaringen etc. zijn welkom.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door MonRoe »

Met onze eerste camper, een burstner T620 uit 1990 gingen wij ook in de winter weg. We hebben eens temperaturen gehad van -18 graden, toen was wel de volgende ochtend de vuilwaterkraan bevroren.

Belangrijkste is, hou de kachel en boiler aan, of zorg dat de boiler leeg is. Verder lekker wat fleecedekens meenemen en over het dashboard heen leggen, want daar komt een hoop kou vandaan.

Ga bijv. naar een camperplaats bij een stadje, dan is er altijd wel wat te doen. Of naar bijv. Liederholt in Beekbergen, zit je gelijk in het bos en daar is altijd wel leven op de camperplaats en op de camping. Op dit moment zijn er best wel veel campers op de camperplaatsen.

Neem evt ook een electrische kacheltje mee, het beste vinden wij een oliegestookte kleine radiator.

Verder gewoon uitproberen en doen, wij vinden het ook in deze periode fijn om weg te gaan.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Zoals wij met dat caravan deden zo ook met de camper en zeker laatste 2 jaar gaan we gehele jaar weg, nu veel in Nederland geweest, veel bij een jachthaven of de boer gestaan, soms voor 2 nachten soms voor 4 nachten, we wandelen en fietsen dan in de omgeving en hebben geen last van de koude, kachel kan op gas of elektrisch, koelkast ook, bieden ze EL aan dan nemen we dat.
Wel pakken we de cabine in met zo een dikke Fiamma deken, dat scheelt heel veul.
Je moet er wel van houden om ipv korte broek en teen slippers, warmer aangekleed te zijn, maar dat is ieder voor zich.

groeten Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door jheeck »

Wij hebben onze camper sinds half maart en laten 'm in de regel niet langer dan drie weken op rij in de stalling staan. Lekker vaak een weekeindje weg, daar hebben we 'm ook voor. Een camper warm stoken is geen probleem, je moet er vooral op letten dat je ook stookt als je de deur uit bent en als je slaapt, de vorstbeveiliger van je watersysteem gaat namelijk bij een graad of zes al open. Mij is dat gelukkig nog niet gebeurd. Wij stoken flessengas, ca. 1kg per weekend in de buscamper, en kunnen als de stroomafname van de plaats dat toelaat ook electrisch bijverwarmen met de Truma om wat gas te besparen.

Wij bezoeken vooral campings en camperplaatsen in bosrijke gebieden om lekker te wandelen. Het grootste verschil met mooiweercamperen is dat je veel meer binnen zit, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
intereric
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 12:55
Contacteer:

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door intereric »

Wij staan momenteel een paar dagen op een camperplaats in de buurt van Weert om de pas aangeschafte camper te proberen.
Afgelopen nacht was de buitentemperatuur onder nul, maar een 500w electrische oliekachel hield de temp. op 7 graden. De capaciteit van die kachel valt dus wel wat tegen.
Eventueel kan de dakairco ook verwarmen, maar dat maakt wat meer geluid.
Met het truma gas systeem is de temperatuur warm genoeg te stoken om in je zwembroek binnen te zitten. Maar voordat ik deze in de nacht laat branden wil ik eerst de rook- en koolmonixide melders vervangen.

Lang verhaal kort: het is prima te doen, en lekker rustig op de overnachtingsplekken.
Roller Team Granduca Garage P uit 2004 - Ford Transit
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door Gijs68 »

Wij zijn laatst, inclusief honden, naar aanleiding van een tip hier op het forum (die ik nu even niet meer kan vinden) naar buswisky geweest voor het lockdown camperarrangement. Echt een aanrader. Supergezellig en heerlijk gegeten. We stonden er met ca 30 campers en hebben echt genoten. En ja...ook van de wisky :cheers:
https://www.buswhisky.com/

En met de kachel aan prima te doen ondanks de nachtvorst die we toen hadden.
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door rhomodel »

Wat betreft de kou: ik zou een nachtje voor de deur camperen om te ervaren: is het echt te koud dan kan je zo naar binnen en weet je dat je in het voorjaar niet op stap moet met je camper. Het voorjaar is verradelijk: kan oiverdag 17 graden zijn en 's nachts vriezen" een keer met pasen met -5 gecampeerd en ook nog midden mei nachtvorst gehad. Probeer het en je weet het!
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door poldertoerist »

Kamperen in het voorjaar, maar zeker ook in de herfst en winter.. ik ben er gek op! heerlijk om zo de kou in te stappen bijvoorbeeld. Een lekker wandeling, of fietstocht en dan terug een dampende bak koffie bijvoorbeeld om weer lekker op te warmen. Kacheltje aan... Krijg er als ik het schrijf gelijk zin in. Komend weekend gaan we dan ook weer.

Het heeft lang geduurd voordat ik mijn vriendin zover kreeg. Maar nu ze mee is gegaan is ze ook helemaal om.

Als tip kan ik je geven zorg voor goed warm beddegoed. Lekkere fleece pyama en probeer vocht buiten te houden. Dus kachel gebruiken maar ook ventileren. Nou hebben wij maar een klein busje dus dat is heel snel warm. Maar wat boven al gezegd is.. probeer ook dat eens gewoon voor het huis. hoe snel is je camper voor jou warm genoeg?

Je vraagt je af of er wat te doen is.. maar wat doe je dan graag? Zelf ben ik een echt buitenmens en geniet dan ook van de andere seizoenen. maar ben je iemand die echt komt voor de "reuring" dan is dat echt wel anders. Maar contact maken lukt altijd wel.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Zie foto's, deze modificatie door echtgenote en mij gemaakt.
Kosten Hornbach 22.- € voor rail en bij Kwantum 2 gordijnen op maat gemaakt en geheel ophang klaar hadden wel 30% korting voor 32,= €.
Deze gordijnen sluiten we om keude vanuit cabine deel tegen te gaan (dit in voor / najaar ook al hebben we de deken buiten boven en onder over cabine (wintersport).
En het gordijn was "gevoerd"dus lekker dik en geen licht doorlatend :).

groeten Jaap van Duijn.
Bijlagen
Camper-gordijn-1.JPG
Camper-gordijn-1.JPG (36.88 KiB) 7153 keer bekeken
Camper-gordijn-2.JPG
Camper-gordijn-2.JPG (40.54 KiB) 7153 keer bekeken
Camper-gordijn-3.JPG
Camper-gordijn-3.JPG (38.39 KiB) 7153 keer bekeken
EugeneW
Berichten: 132
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:02

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door EugeneW »

Afgelopen weekend zijn we er dan toch op uit gegaan, overdag een graad of 6 en in de nacht een graad of 3. We hadden ons inderdaad een beetje te druk gemaakt. De verwarming werkte perfect dus overdag prima temperatuur, in de nacht verwarming uit want thuis hebben wij de verwarming ook niet aan staan, waarom dan wel in de camper (wel een gordijn tussen de cabine en leefruimte en dubbele dekbedden)! Overdag wat gewandeld en lekker gekookt, gelezen, spelletjes gespeeld, oftewel lekker gerelaxt. We zaten op de camping De Kleine Abtshoeve, echt een aanrader, camping was bijna vol dus gezellig en een beetje aanspraak. De douche ruimtes waren helemaal top. Je kon er zelfs eten bestellen die ze aan de camper kwamen afgeven en de gerechten zagen er goed uit en niet te duur. We hebben er lekker van genoten en gaan het zeker vaker doen.
Iedereen bedankt voor de tips :bow:
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door Pirke123 »

EugeneW schreef:
di 25 jan 2022, 19:58
... in de nacht verwarming uit want thuis hebben wij de verwarming ook niet aan staan, waarom dan wel in de camper (wel een gordijn tussen de cabine en leefruimte en dubbele dekbedden)!
Om te voorkomen dat je vorstbeveiliging open gaat en alles leegloopt :)
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door FrS »

met de camper - maart-april = spanje juli-aug = scandinavie sept-okt = zuid frankrijk.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door ducati 900 »

Kij daar ben ik nou "jaloers" op, krijg er helemaal zin in maar ben er jammer genoeg nog niet aan toe.
Wel leuke tips trouwens in coronatijd.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Met de camper in voorjaar, winter of najaar een weekendje weg?



Bericht door jaap van duijn »

Zo lang als we caravan hadden en nu 3 jaar camper gaan we gehele jaar door er op uit.
Vorige week einde naar Rotterdam.
Volgende 3-4 dagen naar Dwingeloo.
En vandaag, op de fiets naar Hoek van Holland door de duinen en terug binnen door Westland en Den-Haag.
Zo zijn we lekker bezig.

groeten Jaap van Duijn.
Plaats reactie