flexibele zonnepanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

het zal een zwaardere moeten worden want de 75/15 is tot 220Wp

en de efficientie heeft niets met de regelaar te maken , dat is enkel hoe efficient het paneel zonlicht in stroom omzet, voor een regelaar gelden enkel de waarden op de sticker de Voc en de max power current de A
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door myway »

Het kan met een 75/15.
In de enkele gevallen dat er meer dan 220 watt geleverd wordt mis je dus iets opbrengst.
Wil je dat toch benutten, wordt het een 100/20.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Alleen moet je dan wel de panelen in serie zetten. Parallel geven ze te weinig opbrengst en voegt een (dure) MPPT niets toe. Dan is een simpele PWM regelaar een klap goedkoper en nauwelijks minder efficient. De winst van een MPPT zit vooral in een hogere stringspanning.

Met 300Wp zit je op max 25A (300/12), in theorie. In de praktijk lager, want dat haal je alleen onder optimale omstandigheden.

Daarnaast is, zeker bij Aliexpress spul, de vraag wat de ECHTE opbrengst is. Het zou mij nieteens verbazen als die panelen maar 75Wp maximaal halen.

Persoonlijk denk ik dat je, in serie, meer dan voldoende hebt aan een 15A MPPT laadregelaar.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Charm »

Dé panelen die ik destijds heb besteld en geplaatst, waren na meer dan een jaar volledig verweerd en onbruikbaar geworden. Ik heb ze weer moeten verwijderen waarna ze zijn vervangen door gewone panelen. Ik wil de pret niet drukken maar verwacht er qua duurzaamheid niet teveel van.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5451
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: flexibele zonnepanelen



    Bericht door Atoz »

    Helaas zelfde ervaring, was gelukkig niet de bedoeling om ze vast te leggen
    Dus als je ze op het dak legt, gebruik dan de Hoofdnoorman methode.

    Waar is die tekening weer te vinden?

    Naamloos (2).jpg
    Naamloos (2).jpg (38.48 KiB) 198 keer bekeken
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    Aloys
    Site Admin
    Berichten: 19102
    Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
    Locatie: Kampen
    Contacteer:

    Re: flexibele zonnepanelen



    Bericht door Aloys »

    Er mankeert wat aan dat plaatje denk ik. Dat ie van 38KB naar 2KB gaat is niet normaal.
    Hij staat er nu wel. Ik heb geen idee hoe of wat...

    Naamloos (2).jpg
    Naamloos (2).jpg (38.48 KiB) 202 keer bekeken
    Beheerder www.camperforum.nl
    Een overzicht van onze reisverhalen.
    camperfan1987
    Berichten: 2
    Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 19:21

    Re: flexibele zonnepanelen



    Bericht door camperfan1987 »

    dank voor jullie snelle reacties! dan ga ik toch voor de 75/15. deze is nog redelijk te betalen, anders wordt het wel heel prijzig in verhouding tot de prijs die ik voor de 3 panelen heb betaald. ik hoop dat mijn ervaring van de aliexpres panelen kwa duurzaamheid beter is dan ik hierboven lees. mocht iemand wel hele positieve ervaringen hebben, dan hoor ik het graag om de moed erin te houden :bow: :thumbup:
    Gebruikersavatar
    Hoofdnoorman
    Berichten: 15352
    Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
    Locatie: Deventer

    Re: flexibele zonnepanelen



    Bericht door Hoofdnoorman »

    Geen idee, maar het is zoals ik hem getekend heb.
    Overigens heb ik nog steeds twee 80 Wp panelen die destijds op mijn camper hebben gelegen en nog steeds prima zijn. Daar is al veel mee gesmeten en hebben her en der gelegen en zeker niet altijd helemaal plat.
    Vriendelijke campergroet,
    Rudy en Hockey.
    Plaats reactie