Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688cc (1969)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door Vopper »

Ford Transit GTI was een vaak gehoorde kreet; Gordijntjes, Trekhaak, Imperiaal :lol3:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door AadenAnke »

Ik snap niet waarom 80 km per uur een gevaar op de weg is! Als je in de rechterbaan tussen de vrachtwagens blijft rij je precies de maximale snelheid! Dat de meeste vrachtwagens 86/87 km willen rijden maakt het misschien irritant omdat ze dan willen inhalen en dat duurt dan te lang naar de zin van de hardrijders. Maar wie is er gevaarlijk :think:

Gr Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door ducati 900 »

Samen met een maat van me hebben we in de 70iger jaren een camper gebouwd obv zo'n Transit en er een 2.8
V 6 met 150 pk en automaat ingebouwd op lpg en dat ging als de brandweer.
Was niet eens een gigantische klus en ik heb de bakbediening nog met bowdenkabel links van het stuur gemaakt
ivm de draaistoelen.
Ben wel vergeten watvoor achteras we er onder hebben gezet, ik denk eentje van een Bedford.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op do 09 dec 2021, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tonic »

AadenAnke schreef:
wo 08 dec 2021, 22:11
Ik snap niet waarom 80 km per uur een gevaar op de weg is! Als je in de rechterbaan tussen de vrachtwagens blijft rij je precies de maximale snelheid! Dat de meeste vrachtwagens 86/87 km willen rijden maakt het misschien irritant omdat ze dan willen inhalen en dat duurt dan te lang naar de zin van de hardrijders. Maar wie is er gevaarlijk :think:

Gr Aad
Wat denk jezelf? dat ding loopt hier in Nederland leeg op een vlakke weg misschien net 80. Wat zou er gebeuren met een complete camperinrichting/bagage/passagiers/ en een beetje omhoog of wind tegen? Vroeger kon je gewoon met het verkeer mee omdat alle auto's zoveel PK's hadden. maar tegenwoordig niet meer.
Meine
Berichten: 4737
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door Meine »

75 - 80 km/h rijden is op zich helemaal niet gevaarlijk. En al helemaal niet in Nederland, waar je sowieso niet harder als honderd mag.

Hier in Duitsland kan en mag je elke snelheid rijden en ik mag dat ook graag doen, maar het is jouw taak als hardrijder om op tijd op trage verkeersdeelnemers te anticiperen, en niet andersom.
Laatst gewijzigd door Meine op wo 08 dec 2021, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tonic »

LEZEN! Ik heb het over een rondje Europa met een auto die LEEG IN NEDERLAND op een vlakke weg de 80 net of net niet haalt! :shock:
Meine
Berichten: 4737
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door Meine »

Ja, en omhoog op de kruipstrook met 30, so what.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tonic »

Die hebben ze op de meeste heuveltjes niet! Dus dan hangen de PK's op je achterbumper of iets verder naar voren. Prettige vakantie zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tranny »

tonic schreef:
wo 08 dec 2021, 22:30
LEZEN! Ik heb het over een rondje Europa met een auto die LEEG IN NEDERLAND op een vlakke weg de 80 net of net niet haalt! :shock:
Het leeg of vol beladen is niet het probleem bij de MK1 brandweerauto's, de beperking is meer het hoge toerental waarop de motor draait bij 80 km/h.
Juist vanwege het permanente hoge laadgewicht van die brandweer MK1 busjes zijn deze voorzien van de kortere 5.83 eindreductie in de achteras, dat geeft wat meer trekkracht maar tevens een lagere topsnelheid.
De civiele versie's van de MK1 FT130 hadden een wat langere eindreductie in de achteras (5.14 of 4.63), en daarmee was 95 km/h of 115 km/h nog wel haalbaar mits niet zwaar beladen. (die vielen zwaar beladen of tijdens een klim dus wel gewoon dood op een gebrek aan motorvermogen)

En wat is gevaarlijk...
15 jaar geleden heb ik een Messerschmitt KR175 gerestaureerd, dat ding had een tobsnelheid van ongeveer 80 km/h en dan huppelde die dankzij spoorvorming ook nog eens als een dartel veulen over de gehele wegbreedte heen :shock: ... in zo'n gemotoriseerde ligfiets voel je je pas echt kwetsbaar tussen al het moderne blik.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door AadenAnke »

Kijk dat bedoel ik lage topsnelheid maar blijft gaan. Prachtig die oude dingen je krijgt er gewoon zin van

Gr Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door ducati 900 »

En daar komt bij, ik ga niet meer de snelweg op als we met de camper gaan, de Tomtom op snelwegen vermijden.
Dat is toch veel leuk dan met je oren in de nek naar plaats van bestemming?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Even een update !!
Heb de oude inrichting verwijderd ( vast bed ) en kan met een lege laad vloer beginnen.
De eerste bestellingen zijn besteld en binnen aan het komen.
De nieuwe achterlichten , tweede hands F O R D letters voor op de Grill, isolatie 19mm en 6mm armaflex, en de anti dreun plaat van Easy Noice.
Kom er wel achter dat ik niet te enthousiast moet beginnen, en eerst nog een hoop def. dien te maken, zoals opstelling, stroom indeling ( ben volgens mij met de stroom veel te overkill bezig ) Omdat het een niet voor het ander kan beginnen ( best lastig toch nog kom ik achter ) wel of niet dichtlassen van de gaten in de ondervloer ivm lucht doorstroom ? leven internet maar ook zoveel goed bedoelde adviezen en tegenstrijdigheden dat je de bomen door het bos soms niet meer vindt
uiteindelijk de kunst om dicht bij jezelf te blijven twijfel nu ook of ik draaistoelen wil en het tussenshot wil behouden. waardoor ik de keuken tegen het tussen schot kan maken. een hoop een nog uit te zoeken dus
kort om niet te snel beginnen met bouwen ook al jeuken de handen enorm (hahahah).
Houd jullie op de hoogte.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tranny »

Begin eerst met een goede roestpreventie van de bodem en alles wat daaraan bevestigd is, je kunt nu nog overal heel goed bij komen.
In de gehele bodem zitten diverse kleine ronde en ovaalronde metalen dekseltjes geplaatst, die kun je er met een schroevendraaier of mes zo uitwippen.
Het merendeel van die openingen komen uit binnen in de langs- en dwarsbalken (chassisdelen) die onder de bodem zijn gelast... blaas of zuig al die hole ruimtes even heel goed schoon en spuit ze daarna vol met een conserveringsmiddel.
Onderkant achterschermen idem (tussen wielen en verlichting), die holle ruimtes zijn ook beruchte roestplekken... als je vanaf de laadvloer binnen een paar 10 mm gaatjes boort kun je die delen ook gelijk goed conserveren.
Verder de binnenrand van het gehele dak (waar buiten de regengoot zit), als er condens in de bus komt dan lekt het vocht daar in die naad en begint de roest... en ook niet vergeten de instapdorpel bij de voorportieren, zie de foto's in mijn topic.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Update
Voor nu een klein begin gemaakt, fijn om wat gevoel te krijgen met de bus.
Ik heb de gaatjes in de laad vloer met carrosserie kit afgedicht en nadien met zinkspray overgespoten.
Ik heb de zijkanten beplakt met easy Noice anti dreunplaten en voorin bij de voorstoelen onder de rubber mat geschuurd en de roest plekjes bij gewerkt met zinkspray zodat ik kan gaan isoleren en de laadvloer kan gaan maken. Maar eerst maar eens na denken over de stroom, denk dat ik hier loze leidingen ga leggen deze over de isolatie ga laten lopen voor dat ik de 9mm betonplex vloer leg
( of heeft iemand hier andere goede ideen over ? ) Ik weet nog niet precies waar alles gaat komen vandaar maar op een paar punten loze leidingen in de vloer. Voor de Elektra ga ik waarschijnlijk alleen 6mm 12 volt kabel gebruiken ( iets te dik is niet heel erg geloof ik ) tenzij dikker nodig is of is dit geen goed idee ? zoals beloofd nog een paar foto's
IMG_0131.jpg
IMG_0131.jpg (24.23 KiB) 250 keer bekeken
IMG_0132.jpg
IMG_0132.jpg (19.3 KiB) 250 keer bekeken
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Plaats reactie