Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688cc (1969)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tranny »

Dat hoge toerental op snelheid is normaal bij de ex-brandweer transit, die zijn namelijk uitgerust met een korte overbrenging in de achteras... met 80 km/h is de max wel ongeveer bereikt als je de motor niet over z'n toeren wilt jagen.
Op de achteras zit een typeplaatje met de overbrenging (geklemd achter de bouten van het deksel), dat zal waarschijnlijk 1:5,83 zijn.
Als je wat meer rust/snelheid wilt dan zal je een andere ring/pignon (1:4,63/1:5.14) ergens moeten zien te vinden en deze in de as moeten monteren, een gewild en schaars (dus duur) iets.

Lawaai is ook normaal, de bus is een perfecte klankkast en de isolatie tegen geluid bestond destijds nog enkel uit een rubber voetmat. :lol:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door HoK »

Hoeveel PK heeft zo'n bus? Ik kan me voorstellen met een lager toerental op dezelfde snelheid dat je nog wel eens vaker zou moeten schakelen.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door Meine »

FordtransitMK1 schreef:
wo 08 dec 2021, 17:02
goede middag,
ff een up date vandaag heeft de bus bij een monteur gestaan en de bus is afgesteld en hij loopt lekker zegt ie.
het hoge toeren tal bij deze bussen is normaal toch ? of kan het zijn dat er een overdrive op zit ? bij deze bussen niet toch ? hierbij is het kabaal en hoge toeren een normale zaak ? iemand een idee als dit niet hoort te zijn .
De simpelste weg voor meer snelheid bij minder toeren is om de huidige 4 bak te vervangen voor een type 9 overdrive 5 bak. Het vinden van zo'n bak zal niet meevallen, maar ze zijn er nog wel. Reken op 1000 Engelse ponden voor een hele goede. In Polen zijn ze ook nog wel.

Ook wordt er vaak de nieuwere Mt 75 bak ingebouwd, dat heeft meer voeten in aarde. Er moet plaatwerk rondom de bak veranderd worden. Ook de aandrijfas moet ingekort worden. Op het UK Transit forum is er het nodige over te lezen.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door AadenAnke »

Zou een maat grotere wielen passen?

Gr Aad
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

tranny schreef:
wo 08 dec 2021, 18:02
Dat hoge toerental op snelheid is normaal bij de ex-brandweer transit, die zijn namelijk uitgerust met een korte overbrenging in de achteras... met 80 km/h is de max wel ongeveer bereikt als je de motor niet over z'n toeren wilt jagen.
Op de achteras zit een typeplaatje met de overbrenging (geklemd achter de bouten van het deksel), dat zal waarschijnlijk 1:5,83 zijn.
Als je wat meer rust/snelheid wilt dan zal je een andere ring/pignon (1:4,63/1:5.14) ergens moeten zien te vinden en deze in de as moeten monteren, een gewild en schaars (dus duur) iets.

Lawaai is ook normaal, de bus is een perfecte klankkast en de isolatie tegen geluid bestond destijds nog enkel uit een rubber voetmat. :lol:
jij heb er echt verstand van zeg!!!! en wat fijn dat jij een duidelijk antwoord en oplossing hebt hier heb ik echt wat aan veel dank daarvoor . ik had gehoord dat ze 100 tot 110 liepen maar dat is dus niet zo fijn. wel fijn om die bevestiging te krijgen dat het gewoon zo is
anti dreun platen en isoleren was ik zo ie zo van plan en dat van die 5.14 as is een super tip. zal er eens voorzichtig naar uit gaan kijken
Laatst gewijzigd door FordtransitMK1 op wo 08 dec 2021, 20:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tranny »

Onder mijn Transit ligt een achteras met de 5.14 overbrengingsverhouding, de snelweg is hiermee te doen als je met het vrachtverkeer (90/95 km/h) oprijdt.... over het bijbehorende benzineverbruik moet je je dan niet druk gaan maken.
Maar de standaard versnellingsbak heeft al korte verhoudingen, bij 50 km/h zet je hem al gauw in de hoogste versnelling en dan kun je nog wel aardig door trappen.
Wil je wat anders dan zal je inderdaad die Taunus-bak (bij de 1e serie transit incl. koppeling/vliegwiel) er onder weg moeten halen en vervangen voor wat anders, maar uiteindelijk zal dat kleine 65 pk motortje toch gewoon gesmoord gaan worden door het gewicht en de aerodynamica van een bushokje.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Meine schreef:
wo 08 dec 2021, 19:47
FordtransitMK1 schreef:
wo 08 dec 2021, 17:02
goede middag,
ff een up date vandaag heeft de bus bij een monteur gestaan en de bus is afgesteld en hij loopt lekker zegt ie.
het hoge toeren tal bij deze bussen is normaal toch ? of kan het zijn dat er een overdrive op zit ? bij deze bussen niet toch ? hierbij is het kabaal en hoge toeren een normale zaak ? iemand een idee als dit niet hoort te zijn .
De simpelste weg voor meer snelheid bij minder toeren is om de huidige 4 bak te vervangen voor een type 9 overdrive 5 bak. Het vinden van zo'n bak zal niet meevallen, maar ze zijn er nog wel. Reken op 1000 Engelse ponden voor een hele goede. In Polen zijn ze ook nog wel.

Ook wordt er vaak de nieuwere Mt 75 bak ingebouwd, dat heeft meer voeten in aarde. Er moet plaatwerk rondom de bak veranderd worden. Ook de aandrijfas moet ingekort worden. Op het UK Transit forum is er het nodige over te lezen.
Houd hem graag ( behalve misschien een hef dak ) zo origineel mogelijk dat is ook de charme van een oldtimer toch, althans vindt ik .
Het hoeft van mij geen race auto te worden. als het technisch in orde is en ik op de bus kan vertrouwen ben ik zeer tevreden met 80km liefs ietsje harder maar 80 is wel het minimale om af en toe een stukje snelweg mee te pikken.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door Meine »

Ja, het is natuurlijk een auto uit een ander tijdperk en zo rijdt hij ook. Overigens is die type 9 bak wel uit die tijd en daardoor min of meer origineel.
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

HoK schreef:
wo 08 dec 2021, 19:22
Hoeveel PK heeft zo'n bus? Ik kan me voorstellen met een lager toerental op dezelfde snelheid dat je nog wel eens vaker zou moeten schakelen.
63 en of 65
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
tonic
Berichten: 2440
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tonic »

Het is natuurlijk maar net wat je met het busje wilt gaan doen. Een weekendje over de dijk in Nederland is natuurlijk te doen.
Maar bepakt en gezakt een tocht door Europa gaat het zo natuurlijk niet worden. Dan zou ik hem zeker voorzien van een veel modernere motor met bak. Het voordeel is dat het een voertuig is uit 1969 een tijd waarin men nog nooit gehoord had van typegoedkeuringen. Dus je hebt in dit geval geen last van regels.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door Meine »

Met zo'n bus kom je heel Europa door, geen probleem. Je moet alleen geen haast hebben.

In lang vervlogen tijden reden wij met een Leyland Sherpa met een 1800 cc 48 pk BMC diesel afgeladen met duik- en kampeerspullen met een meer dan 2 ton zware boot helemaal naar de Zuidfranse kust en het jaar daarop zelfs naar Elba. Helling op soms met de kachel vol aan, maar met wat rust en beleid komt dat helemaal goed.
tonic
Berichten: 2440
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tonic »

Tja, toen wist je niet beter en alle andere weggebruikers reden met hetzelfde spul rond. Met max 80 en oorkappen op ben je tegenwoordig toch echt een gevaar op de weg.
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Meine schreef:
wo 08 dec 2021, 21:26
Met zo'n bus kom je heel Europa door, geen probleem. Je moet alleen geen haast hebben.

In lang vervlogen tijden reden wij met een Leyland Sherpa met een 1800 cc 48 pk BMC diesel afgeladen met duik- en kampeerspullen met een meer dan 2 ton zware boot helemaal naar de Zuidfranse kust en het jaar daarop zelfs naar Elba. Helling op soms met de kachel vol aan, maar met wat rust en beleid komt dat helemaal goed.
en zo is het !!!! old scool die hard en vooral op het gemak en voor het geeft niks om rustig aan te doen lol
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tranny »

Voor een type 9 bak onder een '69 Transit zal je dan ook het bijbehorende koppelingshuis, koppeling en vliegwiel moeten hebben (Transit V6), tevens een cardanas die in het staartstuk past (25 spiebanen) en het staande koppelingspedaal met stangenstelsel om moeten zetten naar een hangend koppelingspedaal met kabelbediening.
Het is te doen als je de juiste bak kunt vinden, op de wat jongere Transit MK1 vanaf '71 nog wat gemakkelijker (die heeft al hangende pedalen) maar "plug and play" is het absoluut niet.

Het achteras differentieel aanpassen met andere ring/pignon is al wat gemakkelijker, en een dubbel lucht achteras (12-bouts) met 4.16 of 5.14 verhouding wordt zo heel af en toe ook nog wel eens (voor grof geld) aangeboden en is geheel "plug and play".


Maar goed, een MK1 koop je ook niet om mee te racen... ze brengen je wel overal heen ook al gaat het niet met de huidige maatstaven.
In de jaren '70 waren die Transit MK1 busjes ook geliefd door de gastarbeiders die op vakantie naar Turkije gingen: met 7 of 8 personen vol bepakt tussen de lading en nog een imperiaal op het dak waarop de rest van het huisraad en witgoed vastgeknoopt zat, die kwamen ook wel over en weer op tijd terug.
Maar waarom zou je ook haast moeten hebben.... een slak heeft op exact dezelfde dag kerstmis als een haas. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie