Lekkage Fiat Ducato/Hymer opbouw (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Rusthy
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 20:19

Lekkage Fiat Ducato/Hymer opbouw (1993)



Bericht door Rusthy »

Beste Campers,

Mijn vraag gaat over mijn camper, een Fiat Ducato uit 1993 met een Hymer opbouw.

Afgelopen jaar merk ik wat lekkage aan de bovenkant van de ramen. Het rubber heb ik er afgehaald en ik zie dat er druppels hangen en dat het hout/ isolatie nat zijn. Dit is zowel aan de bestuurderskant als aan de passagierskant te zien. Nu heb ik de buiten strip( die boven het raamwerk zit) eraf gehaald. Hier was het ook goed nat onder. Verwijdert, schoongemaakt en opnieuw gekit en vast geschroefd. Ik 'hoopte' dat daarmee het probleem was verholpen.

Helaas bleek dat van korte duur, na een aantal pittige buien zag ik opnieuw waterdruppels hangen en het bleef vochtig. Op het dak geklommen hier blijkt de rand van de overgang van dak naar zijkant een aluminium strip te zitten. Deze heb ik rond om gekit. Probleem verholpen zou je zeggen, helaas blijkt dat ik nog steeds water druppel en vocht aan de bovenkant van het raamwerk te zien.

Iemand advies om dit euvel te verhelpen? Ik denk erover na om de gehele aluminium strip te verwijderen en opnieuw te kitten. Hier zit ook een rubber afdichting zo te zien, ik weet niet of deze te vervangen is of uberhaubt wel leverbaar is.

Heeft iemand hier ervaring mee gehad of al reeds een keer uitgevoerd? Camper is al bijna 30 jaar oud, ik kan mij voor stellen dat de rek er misschien uit is en dat er openingen onstaan waardoor het water vanaf de bovenkant langs de zij kant naar beneden glijden..

Graag jullie advies hierin!

Dank alvast!

Groeten, Stefan
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Lekkage Fiat Ducato Hymer opbouw '1993'



Bericht door bupozaanstad »

Stefan, je schrijft dat de boel vochtig / nat was en toen ben je gaan kitten. De meeste kitten geven aan dat de ondergrond "droog, schoon en stofvrij" moet zijn. Er zijn wel enkele soorten kit die op vochtige ondergronden kan worden aangebracht maar heb je die ook gebruikt?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Rusthy
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 20:19

Re: Lekkage Fiat Ducato/Hymer opbouw (1993)



Bericht door Rusthy »

Hoi Henk,

Op de plekken waar ik gekit heb (raamwerk strip boven het raam en op het dak) was alles ontvet en droog voordat ik ging kitten.
Gezien het water van boven moet komen, had ik verwacht dat ik hiermee het probleem had verholpen.

Maar helaas blijft het raamwerk binnen vochtig nadat er een aantal buien overheen gegaan zijn.

Groet, Stefan
Plaats reactie