Capaciteit zonnepanelen en accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Mercurius
Berichten: 18
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 23:46

Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Mercurius »

In dit draadje verwijst Hoofdnoorman naar een interessante website waar je de prestaties van je PV-systeem kunt simuleren. Dat gaf mij een mooie gelegenheid om de onzekerheid die ik voelde over de omvang van het elektrisch systeem in mijn nog te bouwen camper met data te verminderen. Ik heb deze simulator gebruikt om na te gaan hoeveel zonnepanelen ik zou moeten gebruiken en hoe groot de accu moet zijn. Daarbij heb ik als uitgangspunten gebruikt:
  • mijn verwachte gebruik is ongeveer 600 Wh
  • de locatie is midden Nederland. Dit heb ik gedaan omdat wij in de maanden met weinig zon (oktober t/m maart) waarschijnlijk niet ver weg zullen gaan.
  • slope en azimuth zet ik beide op 0.
  • ik wil zo min mogelijk dagen met een lege accu hebben. Mijn maat voor de prestatie van het systeem is het aantal dagen dat ik met alleen stroom van de zonnepanelen een lege accu heb. Dat aantal dagen wil ik naar beneden brengen, maar wel tegen redelijke kosten.
  • in de wintermaanden zullen we veel minder weggaan dan in voorjaar, zomer en najaar. Ik weeg daarom de dagen met het verwacht aantal reisdagen per maand. In totaal ga ik uit van 50 dagen weg per jaar.
Zoals verwacht heeft de capaciteit van de zonnepanelen de grootste invloed te hebben op het aantal dagen dat je een lege accu hebt. Maar vanaf circa 60% van het dagelijks verbruik is de meeropbrengst van extra zonnepanelen klein. Onderstaand plaatje is gemaakt met een accu van 1200 Wh bruikbare capaciteit.
dagen lege accu.png
dagen lege accu.png (5.36 KiB) 781 keer bekeken
Een verhoging van de capaciteit van 400 Wp naar 450 Wp levert op jaarbasis nog maar een 0,8 dag minder leegstand op en is dus niet echt relevant voor de vraag hoeveel zonnepanelen optimaal is. Mijn keuze: ik ga voor zonnepanelen met een capaciteit van ongeveer 350 Wp.

De capaciteit van de accu blijkt nagenoeg geen invloed te hebben op het aantal dagen met lege accu. Bij een verhoging van de bruikbare capaciteit van 1200 Wh tot 1500 Wh (+25%) neemt het aantal lege dagen met 0,2 af. Niet de moeite waard dus. Met een verlaging van de capaciteit tot 900 Wh neemt het aantal lege dagen toe met 0,8. Pas bij een verlaging van de capaciteit tot 550 Wh neemt het aantal lege dagen behoorlijk toe. Conclusie is dat voor een systeem dat enkel op zonnepanelen werkt de capaciteit van de accu niet erg relevant is, maar de capaciteit moet wel minimaal 150% van het dagelijks gebruik zijn. Mijn keuze: een LiFePo4 accu van 100 Ah.
invloed accucapaciteit.png
invloed accucapaciteit.png (8.48 KiB) 781 keer bekeken
Er moet natuurlijk wel een oplossing komen voor de dagen met onvoldoende zon en daar zijn twee opties voor: walstroom en de accu van de auto. Mijn voorkeur gaat uit naar de accu van de auto omdat je die altijd beschikbaar hebt en je niet afhankelijk bent van stroom op campings of camperplaatsen. Ik heb gekeken wat er gebeurt als ik dagelijks een uur rijd en de accu oplaad met 30A. Ik heb die dagen dus een netto gebruik van 250 Wh (600 Wh verbruik min ongeveer 350 Wh productie). Het aantal dagen met een lege accu neemt dan af van 7,2 naar 2,3 en die liggen vrijwel allemaal in december en januari. Dat betekent dat ik in die periode de accu moet opladen door meer te rijden of moet zorgen dat ik met een volle accu vertrek. Omdat we in deze maanden niet veel zullen camperen vind ik dat geen probleem.

Het systeem wordt dus 350 Wp zonnepanelen, een 100Ah LiFePo4 accu en een 30A Orion. De prestaties van dit systeem zijn:
resultaat systeem.png
resultaat systeem.png (68.24 KiB) 781 keer bekeken
Alles bij elkaar lijkt me dat een evenwichtig systeem dat bij ons reispatroon past. Ik ben benieuwd of dat met jullie ervaring past en of ik dingen over het hoofd heb gezien.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door beatrix18 »

"een evenwichtig systeem dat bij ons reispatroon past"

Klopt! Geheel verklaarbaar en mooi met de simulatie bewezen.

Voor een ander reispatroon zal het weer anders zijn en zullen er ook (veel) gevallen zijn waar het zonnepaneel er is omdat anderen dat ook hebben.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Atoz »

Heel kort antwoord op een mooie uitgebreide vraag van je! (Was de bedoeling)
De enige manier om eender welk type accu van eender welke grote te laden is
Via de zon
Via het rijden

Nu heeft LiFePO4 een betere laadkarakteristiek dan Loodzuur maar hoe laad je ze in donkere dagen?

Nu laat ik rijden buiten beschouwing, ik laad enkel via de zon.
Dus als je die camper nog gaat bouwen dan beveel ik iedereen een dak met VEEL wp-tjes op.
Als je dat zelf doet dan valt die prijs best heel erg mee.
Kleine 150€ voor een 350Wp paneel.
2x ? Of toch drie?

Ja de laadregelaar wordt dan ook nog wel wat duurder maar dat valt best mee.
Wel een mppt van Victron, Epever of in elk geval geen 10€ kostende chinees...

Tot zover de productie

De opslag van je accu's een ander verhaal, uit jouw vraagstelling durf ik af te leiden dat je over je installatie ernstig wenst na te denken in functie van vrij te kunnen staan.
Want wat nu komt gaat uiteindelijk over centen.... Hoeveel? Dat valt misschien best mee.

Ik had een AGM van 230Ah die net geen 500€ kostte. Geen goedkope, eentje met goede specificaties.
Gewicht 75kg.
Bruikbare energie (ik wou omwille van de levensduur 70% geladen blijven, dus 30% bruikbare energie. Dat is dus...( 230/100 ) x 30 = 69Ah

Stel je koopt een LiFePO4 van 100Ah.
Kostprijs? 988€
https://www.amazon.de/LIONTRON-LiFePO4- ... B07RYNJWQ8
Gewicht 15kg
Bruikbare energie: je mag deze met een gerust gevoel 80% ontladen, zonder op de levensduur in te boeten. Dat is dus 80Ah

Nu heb je het voordeel van het gewicht, probleem bij elke zelfbouwer, maar je hebt ook een iets grotere bruikbare capaciteit.

Maar het echte geheim van LiFePO4 is nog iets anders:
Het laden van de laatste 20% van een loodzuuraccu gebeurt heel erg traag, de laadstroom daalt drastisch zodat VOL laden traag gebeurt. De zon schijnt, de accu is 80% vol en de geproduceerde energie wil er niet in.
Dat gebeurd dus ook tijdens het rijden.
Bijkomende nadeel: een loodaccu gaat stuk door het sulfateringsproces wat optreed als je accu te lang in een niet volgeladen toestand gebruikt wordt. Meest voorkomende doodsoorzaak van loodzuuraccu's.

Bij LiFePO4 is de laadstroom bijna maximaal wat aangeboden wordt aan de accu. Tot de laatste % vol wil de accu jouw energie productie opslaan. Dit zowel van de zon als van het rijden.
Dus op een regenachtige dag schijnt de zon een uurtje, je dak vol wp-tjes produceert 15A en die gaan in jouw accu.
Bijkomende voordeel is dat LiFePO4 geen sulfaterings problemen heeft.

LiFePO4 heeft ook nadelen
Kostprijs is hoger
Andere laadregelaar, aangepast aan LiFePO4, maar de meest (zie boven) kun je daarvoor instellen.
Niet laden onder nul graden C, al zijn daar ondertussen ook oplossingen voor.

Wil je meer Ah ? Geen nood, dat kan, koop je ''gewoon'' een grotere.

Zelfbouw LiFePO4, ik deed het, raad iedereen het af, is niet zooooo goedkoop. Tenzij je de skills hebt.
Verder zijn er goedkope en chinese goedkope kant en klaar sets, ergens heeft kwaliteit toch een prijs.

Maar je kan nog altijd opteren om de gewenste stroomcapaciteit te verlagen naar enkele Ah per dag en vroeger naar bed te gaan.

Toch een vraagje
Hoe kom je aan dat stroomverbruik?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door kampo »

Inderdaad hele mooie benadering.
Goed over nagedacht en netjes gecalculeerd ! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik wil wel, vanuit de praktijk, mijn gedacht hierover formuleren maar dan eerst nog een paar vraagjes:
Met hoeveel personen gaan jullie kamperen ?
In welke categorie van moeten we die toekomstige zelfbouwcamper situeren ?
Er is nogal een verschil tussen bv een Vito en een Sprinter.
Goed je rekent met 600Wh per dag = +/- 50Ah/dag...
Klopt dat wel ? voor sommigen is dat haalbaar en voor velen is het toch veel meer. Vooral in de winter.
Zelfbouw ik denk dan aan compressorkoelkast en dieselverwarming. Maar hoe groot gaat de inverter worden ? = Hoeveel A moet de LFP continu aankunnen ? Eitjes bakken en koffie zetten ?
Ik lees niets over multimediagebruik wat soms de hoofdverbruiker is.
Ook niet over e-bikes
Hoeveel km of h ga je zo ongeveer rijden per rijdag ?
Welke autonomie uit de huishoudaccu wil je hebben als de zon niet/weinig schijnt ? Meestal drukken we dat uit in dagen.
LFP Ontladen tot 10% zou ik niet doen. Ik voorzie toch wat reserve. Hoeveel reserve wil jij ?
Groeten Kampo
Mercurius
Berichten: 18
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 23:46

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Mercurius »

Bedankt voor jullie reacties. Wij zijn 'tent'-kampeerders, afgelopen jaren met de fiets op vakantie en daarvoor met een vouwwagen. Ons elektriciteitsgebruik is beperkt. We hebben geen laptop, tv of tablet bij ons. Koffie zetten we op het gas. Ik heb het gebruik met dit schema berekend:
stroomverbruik.png
stroomverbruik.png (18.74 KiB) 693 keer bekeken
Ik besef dat dit aan de optimistische kant is.Wellicht ga ik de capaciteit van de zonnepanelen nog wat vergroten om ook een e-bike op te kunnen laden. Met een e-bike komen we op een gemiddeld gebruik van ongeveer 900 Wh en dan is een zonnepaneel met een capaciteit van 500 Wp meer passend.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Atoz »

Isoleer je bus voor warmte/koude
Zorgt er voor dat een ventilator onnodig is en de verwarming minder lang op moet staan.

Compressorkoelkast dus (Compressorkoelkastje ;-) )

Fietsaccu op vakantie: geen ervaring mee. Hoeveel ontlaad/rij je met de fiets? 1 of 2 fietsen?
Dus over naar een fietsdeskundige voor het laden en ontladen, of enkel laden tijdens het rijden?

Maar je bent op de goede weg :)

Edit: zonnepanelen hoeveel? Stel niet uit want dat is het eerste wat je op je dak moet leggen om te weten wat er onder kan gebeuren.
Dakraam, verluchtingen etc.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Mercurius
Berichten: 18
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 23:46

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Mercurius »

kampo schreef:
di 07 dec 2021, 20:48
Welke autonomie uit de huishoudaccu wil je hebben als de zon niet/weinig schijnt ? Meestal drukken we dat uit in dagen.
Ik vind het begrip autonomie in aantal dagen wat lastig te vatten. De accu is een buffer voor als het de productie van stroom in tijdje wat lager is dan het verbruik. Uit de simulaties blijkt dat een hogere buffer nauwelijks invloed heeft op het aantal dagen dat je het zonder aanvullende stroomvoorziening met alleen zonnepanelen kunt doen. In de zomer is de zon sterk genoeg om alle dagen in de behoefte te voorzien en in de winter is de zon te zwak om in de behoefte te voorzien. Alleen in het voorjaar en in de herfst heeft de bufferfunctie van de accu zin. Maar uit de simulaties blijkt dat de bufferfunctie voldoende is afgeregeld als de beschikbare accucapaciteit 150% van het verbruik is (en het zonnepaneel een capaciteit heeft van minimaal 60% van je dagelijks verbruik). Je hebt dan in de periode april - september altijd voldoende stroom ter beschikking.

Daarentegen heb je in de maanden oktober - maart eigenlijk altijd te weinig. In die maanden zul je dus op een andere manier stroom moeten toevoegen. Maar ik weet niet of ik specifiek voor die maanden een extra buffer wil hebben. In de winter zullen de tochtjes meestal kort zijn (in dagen) en zal er ook relatief veel gereden worden. De dagelijkse productie via de dynamo zal dan samen met de beschikbare accucapaciteit voldoende zijn.
Mercurius
Berichten: 18
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 23:46

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Mercurius »

Atoz schreef:
di 07 dec 2021, 21:42
Isoleer je bus voor warmte/koude
Zorgt er voor dat een ventilator onnodig is en de verwarming minder lang op moet staan.

Compressorkoelkast dus (Compressorkoelkastje ;-) )

Fietsaccu op vakantie: geen ervaring mee. Hoeveel ontlaad/rij je met de fiets? 1 of 2 fietsen?
Dus over naar een fietsdeskundige voor het laden en ontladen, of enkel laden tijdens het rijden?

Maar je bent op de goede weg :)

Edit: zonnepanelen hoeveel? Stel niet uit want dat is het eerste wat je op je dak moet leggen om te weten wat er onder kan gebeuren.
Dakraam, verluchtingen etc.
Dat isoleren gaat zeker gebeuren!

Een fietsaccu bevat ongeveer 400 Wh effectief. Ik reken met oplaadverlies van 25% en om de 2,5 dagen opladen (30 km per dag fietsen). Dus de benodigde capaciteit is 400 *1,25 / 2,5 = 200 Wh. Dat is voor één fiets. Maar dit jaar nog met bagage naar Praag gefietst, dus die tweede gaat nog lang niet komen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Hoofdnoorman »

.
.

Nou, ik heb gelukkig in de maanden oktober tot maart altijd genoeg. Zelfs voor twee campers. :-B
.
.
Schermafbeelding 2021-12-07 221826.gif
Schermafbeelding 2021-12-07 221826.gif (56.24 KiB) 638 keer bekeken
.
.

Maar als ik in Nederland zou zijn, zag het er zo uit.
.
.
Schermafbeelding 2021-12-07 222410.gif
Schermafbeelding 2021-12-07 222410.gif (55.76 KiB) 631 keer bekeken
.
.

De database houdt ook rekening met de algemene weersomstandigheden voor zover ik ben.
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op di 07 dec 2021, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Atoz »

Nou :wtf:
Is dit dan geen oplossing?
https://nl.aliexpress.com/item/10050025 ... _edm_other

Ik schaam me...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Mercurius
Berichten: 18
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 23:46

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Mercurius »

Ik vind het wel wat :-B :-B :-B .

Maar 2000 W is wel heel veel en die lange pedalen lijken met desastreus voor de knieën. Daar heb je vijf Matthieu's van der Poel voor nodig.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door kampo »

Je vraagt om ervaring maar geeft geen antwoord op de paar vragen die van invloed zijn.
Hoe groot/klein moeten we het voertuig zien want 100Ah LFP is veel voor een Defender met daktent en erg weinig voor een XL uitgeruste Ducato.
Is er plaats vrij op het dak voor een solar park van 300-400Wp ?
Hoeveel personen=verbruikers aan boord ? Hoeveel km per jaar/50 dagen ga je rijden ?
Heb je een budgettaire beperking of een drang om dit goedkoop/klein te gaan uitvoeren ?
Opgelet want budgettaire beperkingen gaan niet samen met dan maar corrigeren in de berekeningen.

Ja behalve de nauwkeurige berekeningen :thumbup: kunnen de factoren gebruiker en gewenst comfortniveau een verschil in stroomverbruik van enkel tot dubbel geven. Ik lees daar niets over, enkel een wiskundige rekentabel.
Over gewenste of noodzakelijke reserve zeg je niets behalve dat je "optimistisch" bent.
Je zal wel eens een "slechte" dag hebben waarop je dubbel van normaal verbruikt. Wat ga je doen met dat piekgebruik, of bestaat er enkel maandgemiddelde?

In je berekening ga je de accu ontladen tot 10% en laden tot 100% (=90%)
Ik zou een LFP gebruiken tussen 95% en 20% SOC (=75%) dan gaat die langer mee.

Zowel 50Ah/dag in de herfst als in de zomer ben ik nog niet tegengekomen. Meestal verbruik je (veel) meer in de herfst/winter door de vele uren verwarming die jij maar op 5h zet. 5h verwarmen en dan in de kou zitten/vast laten vriezen lijkt me weinig realistisch. Een overnachting reken ikzelf op minstens 10h.

Het moet wel een kleine/zuinige KK zijn om in de praktijk minder dan 30Ah/dag te verbruiken. Meestal is het veel meer in de zomer. OK 30Ah/dag het kan wel met een piepkleine 20 liter box van een goed merk. Een KK van 110 liter met diepvriesvak zou ik voor de zomer eerder op >60Ah/dag zetten. Bij 4 personen nog wat hoger.
Groeten Kampo
Mercurius
Berichten: 18
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 23:46

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door Mercurius »

Oké, wat antwoorden op de vragen:

- De camper is op een fiat ducato L4H2. Veel ruimte op het dak (ik wil wel twee dakramen kunnen plaatsen, maar 2 of 3 panelen zal passen)
- We zijn met twee personen
- De koelkast is inderdaad klein. Ik denk aan een koelkast van ongeveer 55-65 liter, zonder diepvriesvak. Bv. de Dometic Coolmax CRX65, die 1,14 A gemiddeld gebruikt volgens de website van de Wit. Is dat onrealistisch?
- Ik weet niet hoeveel we per dag gaan rijden. Dat zal in het voorjaar en in de herfst meer zijn dan in de zomer. Laten we zeggen in voorjaar/herfst 1,5 uur per dag. En uiteraard wat langere ritten aan het begin naar een vakantiebestemming toe. Bv. 5 uur. Dus korte vakanties in het seizoen met weinig zon starten we met een volle accu en tijdens die vakanties zullen we bijna elke dag wel wat bijladen.
- Ik heb geen budgettaire beperking, maar ik heb wel de drang om onnodige uitgaven te vermijden. Investeren in nuttige zaken en aantoonbare kwaliteit is prima, maar niet in onnodige reserves of merknamen. Ik ben ook geen verzekeraar die elk mogelijk risico afgedekt wil hebben. Verzekeren is prima als je het risico niet kan dragen, maar ik verzeker me niet voor risico's die ik wel kan dragen. Dat principe gebruik ik ook voor mijn systemen: als het in 95% van de dagen goed is, dan ben ik dik tevreden. Ik vind het niet erg als ik een enkele keer wat moet laten of doen omdat mijn accu leeg dreigt te raken.
- We zijn geen binnenzitters. We gaan op vakantie om er op uit te trekken. In de herfstvakantie hebben we een camper gehuurd en de 5 uur verwarming komt uit die vakantie. De verwarming stond aan van ongeveer 5 tot 10 uur. Is dat in de praktijk te weinig? Overdag waren we weg en 's nachts stond hij niet aan.

Het advies om de LPF te berekenen op 75% van de capaciteit zal ik meenemen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Capaciteit zonnepanelen en accu



Bericht door kampo »

:thumbup:
Groeten Kampo
Plaats reactie