.

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
RoadToNowhere
Berichten: 182
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

.



Bericht door RoadToNowhere »

.
Laatst gewijzigd door RoadToNowhere op wo 13 dec 2023, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Time is precious, waste it wisely
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Bijrijdersstoel en Draaiplateau



Bericht door HoK »

Andere stoelen betekent dat je ook een ander signaal kunt hebben voor of er iemand in de stoel zit (voor de gordel-omdoen-waarschuwing). Nu weet ik niet exact hoe dat werkt bij Ducato's etc maar dat is een ding.

Andere optie is een UK bestuurdersstoel, maar daar weet ik het fijne niet van. @DJSmiley weet daar meer van.

Nog een optie is contact zoeken met @Wout van Aken op het forum. Ik kan me vaag herinneren dat ik gelezen heb dat hij bestuurders stoelen om kan bouwen naar bijrijders stoelen.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bijrijdersstoel en draaiplateau



Bericht door AadenAnke »

Bedenk dat je nog langs de rdw moet na goedkeuren van de rdw als camper is veel mogelijk daarvoor wat lastiger draaischijven en stoelen uit een ander merk/type kunnen nog wel eens een probleem vormen. Bij apk is het degelijk vast zitten de eis :lol: informeer jezelf goed voor dat je geld uitgeeft en werk uitvoert dat je terug moet draaien.
Forumlid Wout van Aken is inderdaad bekend met deze materie

Gr Aad
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Bijrijdersstoel en draaiplateau



Bericht door HoK »

Goede tip inderdaad. Zorg dat je de boel met de keuring origineel kunt maken :lolno:
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1593
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Bijrijdersstoel en draaiplateau



Bericht door tranny »

RoadToNowhere schreef:
zo 05 dec 2021, 18:37

Zou een "universeel" draaiplateau passen op zo'n soort oplossing? Is het gewoon een kwestie van gaten boren op de juiste plekken voor de bevestigingsbouten, of moet ik met meer dingen rekening houden bij het aanschaffen van een andere stoel?
Zijn er misschien andere oplossingen die ik nog niet heb overwogen?
Met heel veel geluk past het met evt. een kleine ingreep, maar ga er maar rustig van uit dat het totaal niet past.
Een Fasp universeel draaiplateau heeft de afmeting buitenwerks 425 x 350 mm. (= breedte x lengte)
Stoelen waarvan de geleiderails maximaal 425 mm uit elkaar staan (buitenwerks gemeten) kun je er zonder grote ingrepen meestal wel op plaatsen, maar staan de rails verder uit elkaar als het plateau breed is dan zal je een dikke staalplaat of subframe tussen stoel en plateau moeten maken en hopen dat de boutverbindingen tussen boven en onder elkaar niet in de weg zitten.
Hetzelfde krijg je dan nog een keer tussen het draaiplateau en de originele bevestiging aan de bodem c.q. kast.... al met al zit je dan al snel 5 cm hoger als origineel.


Ik ben momenteel ook bezig om stoelen van een Vito op een universeel Fasp draaiplateau te maken. (in een Transit MK1)
Maar ik ga het draaiplateau aan de geleiderail van de stoelen vast lassen, want de originele boutgaten van de stoelen zijn hart op hart gelijk aan de buitenwerkse maten van het draaiplateau dus een stevige boutverbindingen gaat hier zondermeer al niet lukken... en de onderkast wordt een eigen fabricaat op maat van het draaiplateau, dit dan wel met boutverbinding zowel aan het plateau als de auto.

En waarom ik geen draaiplateau's voor Vito stoelen heb gekocht?
Domweg omdat de vorige eigenaar van deze universele draaiplateau's zo lang aan het puzzelen is geweest over de bevestiging in zijn bus dat hij ze niet meer kon retourneren... dus ik heb deze set voor € 100,= over kunnen nemen, daarmee heb ik me weer € 300,= bespaard en lassen moest ik toch al i.v.m. die onderkasten. 8-)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Richard3
Berichten: 50
Lid geworden op: di 07 sep 2021, 18:14

Re: Bijrijdersstoel en draaiplateau



Bericht door Richard3 »

Op camperstoel.nl zijn de plateaus niet zo duur.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bijrijdersstoel en draaiplateau



Bericht door AadenAnke »

De meeste draaiplateau’s zijn 30 tot 35mm hoog indien je een schetsplaat moet monteren is 6 mm dik genoeg. Ik heb bij al een paar kennissen de boel verbouwd omdat 1 of beide niet meer goed achter het stuur konden zitten. Voor dat je begint laat de kleinste van jullie 2 in de laagste en voorste stand van de stoel zitten en kijk of en hoeveel je omhoog en naar achter je kan! De console/constructie waar op de stoel gemonteerd wordt kan eventueel worden aangepast. Kan je lassen of laten lassen dan is het allemaal goed te doen.

Succes Gr Aad
RoadToNowhere
Berichten: 182
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

Re: Bijrijdersstoel en draaiplateau



Bericht door RoadToNowhere »

AadenAnke schreef:
zo 05 dec 2021, 19:16
Bedenk dat je nog langs de rdw moet na goedkeuren van de rdw als camper is veel mogelijk daarvoor wat lastiger draaischijven en stoelen uit een ander merk/type kunnen nog wel eens een probleem vormen. Bij apk is het degelijk vast zitten de eis :lol: informeer jezelf goed voor dat je geld uitgeeft en werk uitvoert dat je terug moet draaien.
Forumlid Wout van Aken is inderdaad bekend met deze materie

Gr Aad
gelukkig is de auto al goedgekeurd als camper, dus dat hebben we al achter de rug.
Time is precious, waste it wisely
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bijrijdersstoel en draaiplateau



Bericht door DJSmiley »

Ik heb idd mijn stoel uit Engeland gehaald. Dat was nog pre-brexit. Nu kan het moeilijker zijn ivm douane, nog los van de covid perikelen.
Maar als je met bankje heen rijd, en met een stoel terug.. dat zal geen punt zijn. Een losse stoel kan men, in theorie, zien als handel die je invoert.

Mijne kostte 50 GBP op Gumtree. Dat was wel geluk, ze worden niet heel vaak aangeboden. Bedenk wel: Je moet m ook nog ophalen enz. Dus er komt nog wel een 'hoop' bij: Brandstof, boot/eurotunnel, overnachtingen enz. Ik heb t in 1 weekendje gedaan, kostte me totaal goed 325 euro ofzo toen. Dus ongeveer de helft goedkoper dan de prijzen die ik hier geoffereerd kreeg, en een weekendje cambridge gepakt.

Kost dus nog altijd wel wat, en vooral tijd enz. Dus perse heel goedkoop is dat niet, dan kan een duurdere stoel een snellere/makkelijkere optie zijn.

In NL is een bestuurdersstoel kopen en laten ombouwen (bij wout eens informeren, meen dat die prijzen heel redelijk waren). Stoel even op MP kijken, en/of informeren bij bv Deijne of CJ. Die hebben beide relatief veel Ducato/Boxer/Jumpers X250 liggen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
metatoon
Berichten: 9692
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Bijrijdersstoel en draaiplateau



Bericht door metatoon »

Vraagje ,waarom neem je er niet meerdere in een reis naar huis.
Of zijn ze daar ook weer niet echt voor het oprapen.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Bijrijdersstoel en draaiplateau



Bericht door FordtransitMK1 »

tranny schreef:
zo 05 dec 2021, 22:38
RoadToNowhere schreef:
zo 05 dec 2021, 18:37

Zou een "universeel" draaiplateau passen op zo'n soort oplossing? Is het gewoon een kwestie van gaten boren op de juiste plekken voor de bevestigingsbouten, of moet ik met meer dingen rekening houden bij het aanschaffen van een andere stoel?
Zijn er misschien andere oplossingen die ik nog niet heb overwogen?
Met heel veel geluk past het met evt. een kleine ingreep, maar ga er maar rustig van uit dat het totaal niet past.
Een Fasp universeel draaiplateau heeft de afmeting buitenwerks 425 x 350 mm. (= breedte x lengte)
Stoelen waarvan de geleiderails maximaal 425 mm uit elkaar staan (buitenwerks gemeten) kun je er zonder grote ingrepen meestal wel op plaatsen, maar staan de rails verder uit elkaar als het plateau breed is dan zal je een dikke staalplaat of subframe tussen stoel en plateau moeten maken en hopen dat de boutverbindingen tussen boven en onder elkaar niet in de weg zitten.
Hetzelfde krijg je dan nog een keer tussen het draaiplateau en de originele bevestiging aan de bodem c.q. kast.... al met al zit je dan al snel 5 cm hoger als origineel.


Ik ben momenteel ook bezig om stoelen van een Vito op een universeel Fasp draaiplateau te maken. (in een Transit MK1)
Maar ik ga het draaiplateau aan de geleiderail van de stoelen vast lassen, want de originele boutgaten van de stoelen zijn hart op hart gelijk aan de buitenwerkse maten van het draaiplateau dus een stevige boutverbindingen gaat hier zondermeer al niet lukken... en de onderkast wordt een eigen fabricaat op maat van het draaiplateau, dit dan wel met boutverbinding zowel aan het plateau als de auto.

En waarom ik geen draaiplateau's voor Vito stoelen heb gekocht?
Domweg omdat de vorige eigenaar van deze universele draaiplateau's zo lang aan het puzzelen is geweest over de bevestiging in zijn bus dat hij ze niet meer kon retourneren... dus ik heb deze set voor € 100,= over kunnen nemen, daarmee heb ik me weer € 300,= bespaard en lassen moest ik toch al i.v.m. die onderkasten. 8-)
Goed om te lezen Tranny kun je niet een extra setje plateaus maken hahahah of een schetsje naar me sturen mag ook LOL
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Plaats reactie