Meubelbak/Boxvan

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Luc Kaas
Berichten: 1
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 12:42

Meubelbak/Boxvan



Bericht door Luc Kaas »

Hallo!

Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken naar een Iveco Daily 40c35 van het jaar 2005 met 170.000 kilometers op de teller (3.0 16v - turbo motor).
Binnenin de bak achteraan zijn de afmetingen ongeveer 200cm x 200cm x 390cm en achteraan heeft hij een dubbele as.
Begin januari wordt de bus gekeurd voor verkoop. Omdat we hem van familie zouden kopen, zouden we hiervoor maar 1500 euro moeten betalen.

Onze grootste zorg is momenteel het gewicht.
Er zit achteraan een laadbrug op (die volgens de papieren 245kg weegt) en daarnaast kunnen we nog 525kg laden.
Samen wegen wij 130 kg, dus van de totale 770kg zou dan nog 640kg overblijven om nieuwe achterdeuren en een volledige inbouw te monteren.
Dat is niet veel, maar aangezien we maar 1500 euro betalen voor de bus zelf zouden we wel kunnen investeren in iets lichtere (en dus vaak duurdere) materialen.

Mijn vraag is dus of dit jullie haalbaar lijkt/of iemand een zelfde situatie heeft gehad?
En enig idee hoeveel dit gemiddeld kost bij een garage om nieuwe deuren te monteren op een meubelbak?
Wij dachten voor te proberen stellen bij een garagist om de laadbrug gratis/goedkoop te demonteren in ruil dat hij die mag hebben.

Groetjes & bedankt voor het lezen :-B
263871082_4256627774442135_2362928283187860594_n.jpg
263871082_4256627774442135_2362928283187860594_n.jpg (32.52 KiB) 1191 keer bekeken
263316535_234632095419861_17559846772590439_n.jpg
263316535_234632095419861_17559846772590439_n.jpg (30.04 KiB) 1191 keer bekeken
263516257_6606299049411482_7702614369779727586_n.jpg
263516257_6606299049411482_7702614369779727586_n.jpg (23.62 KiB) 1191 keer bekeken
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door Meine »

Achter een dubbele as????? Waarschijnlijk bedoel je dubbel lucht. Of is het een zogenaamde B-E combi?

Als het een dubbel lucht wagen is, wat ik vermoed, dan is laadvermogen je probleem. Die laadklep moet er dan af. Na inbouw van je interieur en watertanks kun je dan bij wijze van spreken alleen nog een lunchpakket meenemen.

Waarschijnlijk is het slim de wagen naar 4 ton of meer te laten keuren en hem dan te rijden met een C(1) rijbewijs.

In plaats van dubbele openslaande deuren kun je ook een achterwand, eventueel met een gewone deur aanbouwen. Dat kun je zelf met wat handigheid.

Het lijkt me een niet geïsoleerde bak, daar gaat ook gewicht en geld in zitten als je hem als camper wil hebben.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door AadenAnke »

Is allemaal afhankelijk wat je wensen zijn. Heb je een C rijbewijs gelijk doen wat Meine hiervoor schreef! Anders ga eerst eens vooraf naar een weegbrug om de wagen nu leeg te wegen. Die krengen zijn altijd zwaarder dan dat je denkt. Ga je voor eenvoudig en simpel is het nog net te doen waarschijnlijk wil lux en van alle gemakken voorzien zal het erg lastig zijn om onder de 3500kg te blijven. De prijs is niet verkeerd en die laadklep is nog goed te verkopen

Gr Aad
Ik zie op de foto een Belgisch nummer bord laat ons Hollanders maar lullen in België is het allemaal net anders en vaak strikter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door kampo »

In deze afmetingen is een meubelbak meestal beter geschikt als een bus/camionnette opbouw. Soms iets te hoog. Best is 2m binnen en niet hoger. Meubelbakken zijn wel vaak te hoog.
Het inrichten is een klus van bv 500/800h maar kan ook nog veel meer dan 1500h. Heb je zoveel tijd/energie of ga je het minder grondig doen ?
Als je de historie kent dan is dat zeker een voordeel. Die Iveco is een 4ton met 140Pk. Dat is volgens mij geen 3 liter motor.
Misschien is die afgewaardeerd op 3,5ton omwille van B rijbewijs vorige chauffeur.
Best vooraf wegen en dan rekenen of je er komt.
Een C rijbewijs behalen kost 1000 euro en is vaak de beste oplossing.
Rij zitplaatsen bijmaken in de laadruimte is zo goed als onmogelijk.
Homologatie voor goederenvervoer of als kampeervoertuig ? Ken je het kost prijsverschil ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door Bas vd laar »

Je zit op het verkeerde forum.
Mensen hier zijn helemaal panisch van gewichten, en zullen je allemaal horrorverhalen aan willen praten over overgewicht.
Vermijd dit onderwerp.
Gewoon lekker licht bouwen en maak er wat moois van! :thumbup:

Die klep kan er natuurlijk af, maar de gemiddelde garagehouder zit niet te wachten op zo'n ding.
Haal hem er zelf af en zet hem op tweedehands.be
Best kans dat dan nog niemand hem wil, dan naar het oud ijzer er mee
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door tonic »

Volgens mij is de TS zich aan het oriënteren voor de mogelijke aankoop van deze bus. Zijn grootste zorg is het gewicht. En dat is terecht.
Dus deze opmerkingen over gewicht heeft niks met panische te maken. Maar het geven van juiste info.
Het zou toch jammer zijn dat de TS er na de volledige ombouw achter komt dat het gewicht een probleem is geworden.
Juist hulde voor deze instelling want de meeste camperbezitters komen hier pas achter na de aankoop. Omdat ze niet verder gedacht hebben met een roze bril op. En dan wordt door sommige als oplossing decamperforumpakkansberekening aangereikt om dit probleem onder het matje te vegen.
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door JaapB »

Ik weet niet of je de cabine ook bij de camper wilt betrekken.
De achterwand van zo’n cabine is niet een los tussenwandje maar een echte wand.
Deze dient ook voor de stabiliteit van de cabine.
Daarachter is een vierkante doos op het chassis gezet met dunne wandjes en een nog dunner plafond.
Veel, heel veel werk. Een leuke uitdaging voor een laag aanschaf bedrag.
Succes en veel plezier met opbouwen.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door DucatoDolf »

Niet oneens met wat anderen hier zeggen. Gewicht is heel belangrijk, goed dat je er over nadenkt.

Belangrijkste is echter wat je wilt. Ik zie namelijk zelf geen probleem in dat laadvermogen. Maar ik zou er ook geen hele uitgebreide inbouw in maken. En belangrijk is, heb je een beetje ervaring in het camperen wat betreft bagage gewicht. Je bagage bestaat ook uit de nodige kilo's. Neem je fietsen/brommer mee, watervoorraad om te douchen? Volle tank diesel? Niets is onmogelijk maar dat ombouwgewicht gaat wel verder omlaag dan dat je nu beschrijft. Weeg de lege bus met je complete bagage, tank 'm af en reken nog 100 kilo voor een douche watervoorraad (zo'n wagen zonder douche is wat mij betreft veel te groot). Heb je dan nog een paar honderd kilo over?

Wat ombouwgewicht betreft. Kijk eens naar het laadgewicht van een L4/L5H3 lege bus en wat veel campereigenaren hier rondbazuinen over laadvermogen bij een camperbus. Dat verschil is dus een camperinrichting. En dan hebben we het over een buscamper, waar de inrichting toch iets kleiner is dan je in deze bak kwijt kunt.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door Klass »

kampo schreef:
za 04 dec 2021, 17:33
In deze afmetingen is een meubelbak meestal beter geschikt als een bus/camionnette opbouw. Soms iets te hoog. Best is 2m binnen en niet hoger. Meubelbakken zijn wel vaak te hoog.
Het inrichten is een klus van bv 500/800h maar kan ook nog veel meer dan 1500h. Heb je zoveel tijd/energie of ga je het minder grondig doen ?
Als je de historie kent dan is dat zeker een voordeel. Die Iveco is een 4ton met 140Pk. Dat is volgens mij geen 3 liter motor.
Misschien is die afgewaardeerd op 3,5ton omwille van B rijbewijs vorige chauffeur.
Best vooraf wegen en dan rekenen of je er komt.
Een C rijbewijs behalen kost 1000 euro en is vaak de beste oplossing.
Rij zitplaatsen bijmaken in de laadruimte is zo goed als onmogelijk.
Homologatie voor goederenvervoer of als kampeervoertuig ? Ken je het kost prijsverschil ?

Wat zijn de nadelen van hoger dan 2 meter?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door Atoz »

Geen.
Onze pakket koffer is 2,30 meter hoog van binnen.
Totale hoogte van het voertuig is 2,98 meter

Dat zijn allemaal dingen die men graag schrijft, maar u bent de gebruiker.
Het is uw campergedrag dat zal bepalen of dit voertuig een goede camper gaat worden.

Isoleren ?Schapenwol, geen zuivere maar bewerkte ;)
Dakplaat? EPDM
Dakkluiken ? Gebo
Zonnepanelen? Dak vol dwz dat uw dakkluiken in functie van de zonnepanelen moeten geplaatst worden.
Grootste nadeel? De trap naar de camper.
Vanachter in plaats van brug een alu rolluik, daarachter de inkom en de ramen.
Stealth.
Out of the box moet je denken, letterlijk

En als Belg je aan de Belgische regels houden.

Edit: haal uw C1 rijbewijs (c)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door Klass »

Helemaal mee eens @atoz, de extra hoogte binnen lijkt me juist erg lekker.
Heb je foto's van die van jou?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door kampo »

Klass schreef:
zo 05 dec 2021, 23:18
...Wat zijn de nadelen van hoger dan 2 meter?
Veel campers hebben een binnen hoogte van rond de 1,95m
Lijkt me normaal voor de gemiddelde lengte van een mens.
Ik heb nu 2 campers opgebouwd met binnen hoogte 2,0m.
Tenslotte kan je als je zelf bouwt ook zelf beslissen hoe hoog of compact je wilt.
Die 2,00m binnen hoogte volstaat voor mijn eigen lengte. Ik wil zeker geen dubbele bodem of dubbel plafond want de gebruikte panelen zijn voldoende geïsoleerd.
De technieken en tanks heb ik ook zonder dubbele bodem perfect kunnen onderbrengen in het interieur en de leidingen zijn netjes geïntegreerd zonder dat je ze ziet.
Het zwaartepunt en de hoogte wil ik echt zo laag mogelijk houden waardoor het voertuig goede rijeigenschappen zal hebben, zonder veren en dempers te moeten gaan versterken of aanpassen. Door de stroomlijn met spoilervorm vooraan is het verbruik relatief laag.
Meubelwagens of pakketbussen worden gebouwd voor de afmetingen van de goederen die ze gaan vervoeren.
Een hoge opbouw van bv 2,20 is minder mooi en vraagt om een joekel van een spoiler.
Om de optimale lengte te bekomen is een gewichtsverdelingsberekening aan te raden.
Groeten Kampo
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door Klass »

Dat je het niet mooi vind is erg persoonlijk natuurlijk.
Het verschil tussen 2,00 of 2,20 hoogte zal in gewicht niet zoveel verschil maken dat je daardoor ineens de vering aan moet passen en je installeert toch geen zware dingen helemaal tegen je plafond dus met het zwaartepunt zal het verschil ook niet erg groot zijn.
Atoz had dus gelijk in dit geval.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Meubelbak/Boxvan



Bericht door DiffRental »

Klass schreef:
ma 06 dec 2021, 11:57
de extra hoogte binnen lijkt me juist erg lekker.
Wij hebben een Ducato buscamper H3 met een sta hoogte van 218cm.
Een H2 is meen ik 195cm.

Ik heb die hoogte niet nodig voor mijn lengte maar de extra hoogte geeft een enorm ruimte gevoel.
Bijkomend voordeel is dat ik onder de openstaande bovenkast deurtjes kan lopen zonder mijn hoofd te stoten.
De grotere bovenkastjes geven ook extra opberg ruimte. Wij hoeven nooit te proppen, er is altijd ruimte over.
Waarschijnlijk is onze bus wel iets meer windgevoelig. (En minder mooi)
Groeten Peter
Plaats reactie