LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Succes! Ik hoop dat je geluk hebt... aliexpress wordt de laaste tijd behoorlijk verkl*t door handelaars die slechte cellen leveren, of scam en uberhaupt niets.
Die Daly.. Ben benieuwd. Ik heb er nog geen ervaring mee gezien de erg wisselende reviews over de betrouwbaarheid.
't zijn wel leuke projectjes. Goedkoop is relatief, want de tijd die je kwijt bent met 'klooien', inlezen enz... dat moet je eigenlijk ook meerekenen. En afhankelijk van de tools die je hebt komen er ook nog wat kosten bij, maar een excuus voor goed gereedschap (multimeter, voeding, kabelschoenen/perstangen enz) is altijd leuk en t is vaker nuttig.
Die Daly.. Ben benieuwd. Ik heb er nog geen ervaring mee gezien de erg wisselende reviews over de betrouwbaarheid.
't zijn wel leuke projectjes. Goedkoop is relatief, want de tijd die je kwijt bent met 'klooien', inlezen enz... dat moet je eigenlijk ook meerekenen. En afhankelijk van de tools die je hebt komen er ook nog wat kosten bij, maar een excuus voor goed gereedschap (multimeter, voeding, kabelschoenen/perstangen enz) is altijd leuk en t is vaker nuttig.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Succes, wees voorzichtig en neem de tijd voor het bouwen.
Ook om ze mooi te balanceren, duurt dan wel iets langer, maar ze zeggen dat goed balanceren belangrijk is.
Ze zijn ook niet zo groot (in Ah) dus valt dat wel mee.
Ga je de cellen inklappen?
Warmteafgifte van booster <==> LiFePO4 ?
Verder zijn de beslissingen gevallen, keuze's gemaakt, besteling gedaan en de rekeningen betaald.
Angst is een zeer slecht raadgever.
Ook om ze mooi te balanceren, duurt dan wel iets langer, maar ze zeggen dat goed balanceren belangrijk is.
Ze zijn ook niet zo groot (in Ah) dus valt dat wel mee.
Ga je de cellen inklappen?
Warmteafgifte van booster <==> LiFePO4 ?
Verder zijn de beslissingen gevallen, keuze's gemaakt, besteling gedaan en de rekeningen betaald.
Angst is een zeer slecht raadgever.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Heb jaar geleden nagenoeg dezelfde combinatie ingebouwd. Wel de cellen besteld vanuit een Pools Warehouse, iets duurder en op twee dagen in huis.
BMS ook van Daly, 150A zonder BT en Tempsensor.
Was ook sneller dan verwacht in huis, heel goed verpakt en voelt heel degelijk aan. in hoeverre dat de kwaliteit bepaalt geen oordeel over.
Veel succes ermee en wil het graag volgen.
BMS ook van Daly, 150A zonder BT en Tempsensor.
Was ook sneller dan verwacht in huis, heel goed verpakt en voelt heel degelijk aan. in hoeverre dat de kwaliteit bepaalt geen oordeel over.
Veel succes ermee en wil het graag volgen.
Laatst gewijzigd door Zonneke op za 27 nov 2021, 9:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- LMC591A28JTD
- Berichten: 939
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Grappig dat je dat zegt. Tijd is hobbytijd en alleen maar leuk. Ik moet overdag gewoon werken en vind het leuk om dit allemaal uit te zoeken. De camper is immers hobby. De prijs is eigenlijk ook niet de hoofdreden, maar hield me toch wel af van zo maar ergens een kant-en-klare accu te kopen. Die kosten bij campermannetjes al gauw 1100-1300 euro en het is maar de vraag wat die kwaliteit is. De winsten die die maken zijn giga, want die kopen hun accu's ook gewoon in in China.DJSmiley schreef: ↑vr 26 nov 2021, 23:46......Goedkoop is relatief, want de tijd die je kwijt bent met 'klooien', inlezen enz... dat moet je eigenlijk ook meerekenen. En afhankelijk van de tools die je hebt komen er ook nog wat kosten bij, maar een excuus voor goed gereedschap (multimeter, voeding, kabelschoenen/perstangen enz) is altijd leuk en t is vaker nuttig.
Maar de accu kost mij nu nog geen $300 en het BMS is echt een goede, lees ik overal. Dus ik vond dit ook een mooie reden om mijn garage wat op te pimpen met spulletjes die ik nog niet had, o.a. een laboratorium voeding die ik al langer had willen kopen. Daarmee krijg je de cellen perfect gelijk, hoewel de reviews al aangaven dat deze leverancier perfect gebalanceerde cellen levert.
Verder heb ik alles van gereedschap al. Alleen nog een mooi bakje maken, Trespa leent zich er ook goed voor. Ook daar is op Youtube van alles over te vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=OEjlj7p6A0M
Maar zoals gezegd, even twee maanden afwachten.
Wat ik overigens raar vind: Aliexpress trok van de accu's de BTW weer af, dus uiteindelijk kostten ze slechts $204. En de verkoper beweert bij hoog en bij laag dat zijn levering zonder verdere kosten (ze noemen dat DDP shipping) zal zijn van deur naar deur. Dus inderdaad via een europees warehouse. En dat staat ook in alle reviews. Ben benieuwd. Als er toch alsnog inklaringskosten zijn, zal dat reuze meevallen.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Had ze op dezelfde manier gebalanceerd. Filmpje van Will Prowse op YT.
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
DDP staat voor Delivery Duty Paid. Dat zou dus goed moeten gaan.
Bij welke leverancier heb je de cellen besteld?
Heel veel succes met het bouwen. Als ik het kan volgen ga ik het misschien ook proberen!
Jan
Bij welke leverancier heb je de cellen besteld?
Heel veel succes met het bouwen. Als ik het kan volgen ga ik het misschien ook proberen!
Jan
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ben verbaasd dat ze in dat youtube filmje ook de BMS in de warmte geisoleerde kist stoppen. Als het in de zomer warm wordt in de auto kan die de warmte toch niet meer kwijt? Niet alles wat op youtube of internet staat is een handige oplossing.
En mocht je accu ooit eens onder de 0 graden komen, dan kan het met de isolatie lang duren voordat de accu zelf weer op temperatuur komt. Tenzij er een verwarmingsmatje in komt. Dan is de isolatie weer een voordeel.
En mocht je accu ooit eens onder de 0 graden komen, dan kan het met de isolatie lang duren voordat de accu zelf weer op temperatuur komt. Tenzij er een verwarmingsmatje in komt. Dan is de isolatie weer een voordeel.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Waar zou je dat BMS dan willen plaatsen? Want ook je cellen worden warm.
De kunst van het bouwen van een eigen LiFePO4 systeem bestaat er in om tussen alle aangeboden informatie datgene uit te halen wat correct is.
Ik las daarstraks dat een BMS niet naast de cellen mocht geplaatst worden. Of toch iets van die strekking.
De kunst van het bouwen van een eigen LiFePO4 systeem bestaat er in om tussen alle aangeboden informatie datgene uit te halen wat correct is.
Ik las daarstraks dat een BMS niet naast de cellen mocht geplaatst worden. Of toch iets van die strekking.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- LMC591A28JTD
- Berichten: 939
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Het BMS zit bij elke Lifepo4 accu in de accu ingebouwd. Aan de buitenkant lijkt het geheel dan op een gewone loodzuur of AGM accu, maar aan de binnenkant zitten dan de vier 3,2V cellen met meestal erboven op of ernaast het board van het BMS. Althans bij het type dat ik ga bouwen.
Ik heb deze: https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4c4dnCY1gu
Ik heb deze: https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4c4dnCY1gu
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Bij de kant en klare wel ja. Niet bij de zelfbouw uiteraard.
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Dat is nou altijd het risico als je iets roept op het forum, blijkt het toch vaak net ff anders te zijn.
Kijk ff bij Victron, de superpack heeft een ingebouwde bms maar hun andere lfp’s hebben geen bms en kun je kiezen uit verschillende.
Kijk ff bij Victron, de superpack heeft een ingebouwde bms maar hun andere lfp’s hebben geen bms en kun je kiezen uit verschillende.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
GWL heeft volledige 12V'accu's zonder BMS
The monolithic 12V batteries do not have any PCM (any electronics) inside.
https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteries- ... V90AH.html
Dus denkt Jan met de pet.... Dan heb IK ook geen bms nodig.
Mijn cellen zijn ook daarvoor geschikt.
The monolithic 12V batteries do not have any PCM (any electronics) inside.
https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteries- ... V90AH.html
Dus denkt Jan met de pet.... Dan heb IK ook geen bms nodig.
Mijn cellen zijn ook daarvoor geschikt.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Ik neem aan dat deze leverancier over een uitgebreide database beschikt van de prestaties van de afzonderlijke cellen die zij binnen krijgen.
Als je 4 cellen hebt, die een gelijke ontlading/lading curve hebben, zou dit in principe ook niet nodig zijn.
Als we de tekst in de bovenstaande link goed lezen verklaren ze ook dat deze cellen gelijke performance hebben.
Hieruit volgt dat je dus inderdaad wel een accu kunt bouwen uit 4 losse cellen zonder een extra BMS. Wat ik mij wel af vraag is: "Wat gebeurd er als één zijde van de accu veel warmer wordt?"
Ik denk bv aan de 2-takt DKW 3=6. Als je deze motor echt fijn wilde laten draaien, moest de middelste cilinder een ietsje latere ontsteking hebben.
Als je 4 cellen hebt, die een gelijke ontlading/lading curve hebben, zou dit in principe ook niet nodig zijn.
Als we de tekst in de bovenstaande link goed lezen verklaren ze ook dat deze cellen gelijke performance hebben.
NOTITIE:
De monolithische 12V batterijen hebben geen PCM (geen elektronica) binnenin. Ze bestaan uit fijn uitgebalanceerde cellen met identieke performance. De batterij moet worden beheerd en gebruikt als een enkel monolithisch 12V-blok. We raden niet aan om in seriële verbinding te werken. Voor systemen met een hogere spanning van 24/36/48V en meer, raden we aan om enkele cellen 90Ah + BMS123Smart te gebruiken
Hieruit volgt dat je dus inderdaad wel een accu kunt bouwen uit 4 losse cellen zonder een extra BMS. Wat ik mij wel af vraag is: "Wat gebeurd er als één zijde van de accu veel warmer wordt?"
Ik denk bv aan de 2-takt DKW 3=6. Als je deze motor echt fijn wilde laten draaien, moest de middelste cilinder een ietsje latere ontsteking hebben.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?
Waar ik voor wou waarschuwen is dat een BMS wel zijn warmte kwijt moet kunnen. In het aanbevolen filmpje https://www.youtube.com/watch?v=OEjlj7p6A0M lijkt het er op dat ze de BMS ingeklemd tussen warmte isolerend schuim plaatsen in een warmte geisoleerde box.
Zo'n BMS moet je wel vlak bij de cellen plaatsen, want je wil geen ongezekerde lange balanceer draden overal langs laten lopen. Als de stromen niet te hoog zijn, kan je de BMS wel in een gesloten box plaatsen. Maar er moet wel lucht langs de BMS kunnen circuleren, zodat de warmte uiteindelijk via de wanden van de box afgevoerd kunnen worden. Zie b.v. http://bazix.eu/Batteries/Cylinder_03.jpg
Of je monteert hem aan de zijkant:
viewtopic.php?t=8474000&start=532
download/file.php?id=32807
Zo'n BMS moet je wel vlak bij de cellen plaatsen, want je wil geen ongezekerde lange balanceer draden overal langs laten lopen. Als de stromen niet te hoog zijn, kan je de BMS wel in een gesloten box plaatsen. Maar er moet wel lucht langs de BMS kunnen circuleren, zodat de warmte uiteindelijk via de wanden van de box afgevoerd kunnen worden. Zie b.v. http://bazix.eu/Batteries/Cylinder_03.jpg
Of je monteert hem aan de zijkant:
viewtopic.php?t=8474000&start=532
download/file.php?id=32807