Truma C603 probleem: wel groen geen warmte

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
marc2mm
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 21:18

Truma C603 probleem: wel groen geen warmte



Bericht door marc2mm »

Goedenavond,

Momenteel zijn wij met onze Adria Coral 660SP uit 2006 in Portugal. Hoewel overdag prettig warm is het 's avonds nodig de verwarming aan te doen.
Als het heel koud is laten we de verwarming heel soms 's nachts op een laag stand aan. Dit hebben we de afgelopen nachten gedaan. Echter werden we vanochtend wakker en was het koud. Het thermostaat lampje is netjes groen maar de boiler verwarmde niet.
Eerst de LPG fles gechecked maar deze is nog ongeveer half vol. Voor de zekerheid toch de reserve butaan fles eraan gehangen (begreep dat LPG met koude nog wel eens kuren kan geven door verdeling propaan en butaan).
Her rare is dat de kachel op verwarming stand (zonder warm water) netjes groen brandt maar de boiler lijkt wel niet lekker aan te willen gaan. Steeds, aan-uit, aan-uit en komt niet echt aan verwarmen toe. Pas als ik de thermostaat helemaal open draai naar standje 9 stijgt de boiler na een minuut of 10 opeens op (zoals wij dit noemen) en gaat die keihard hete lucht blazen. Maar ja, dan is het snel warm. Als ik hem dan weer terugdraai naar 6 begint ie weer gek aan en uit te slaan zonder op enig moment te gaan blazen.
Ik heb de stroom er al even af gehad om een reset te doen maar dit lost het niet op.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Bedankt!

Marc
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 490
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: TRUMA C603 probleem - wel groen geen warmte



Bericht door HJM »

Gasproblemen door koude komen juist door butaan, verdampt minder of niet bij lage temperatuur.
Als de verwarming wel werkt, verdenk ik de thermostaat van de boiler.
Succes en groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Truma C603 probleem: wel groen geen warmte



Bericht door cor heku »

U vervangt met een butaan vulling(fles) en die kan slecht tegen de koude temperatuur. Propaan vulling kan daar beter tegen.
Door de koude komt het butaan nu Niet tot goede ontbranding.
2 weken geleden was ik nog in Portugal en weet dat de temperatuur, in de nacht, rond het vriespunt is dus zorg voor propaan vulling.
Dat verklaart ook het opstart/uitvallen van de boiler. De fles is merendeels gevuld met butaan(wat bevriest onder 4 graden) .
Er zit propaan bij, dus , af en toe werkt het.
cor
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma C603 probleem: wel groen geen warmte



Bericht door myway »

Het is niet te hopen dat het butaan bevriest, dan is het -140°C
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Truma C603 probleem: wel groen geen warmte



Bericht door cor heku »

Bedoel natuurlijk---slecht verdampt onder de 4 graden Celsius.
cor
marc2mm
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 21:18

Re: Truma C603 probleem: wel groen geen warmte



Bericht door marc2mm »

Bedankt voor jullie reacties. Het is vreemd te verklaren maar de LPG fles bleek alles behalve leeg. Dus toch weer de propaan (excuses, het was geen butaan fles) ontkoppeld en LPG aangesloten. En gek genoeg doet de verwarming het weer. Sindsdien geen enkel vreemd gedrag meer.
Het lijkt wel of het systeem even ontregelt was en het zich weer heeft hersteld.
Nu hopen dat het zo blijft!!
Bedankt voor jullie reacties.
Plaats reactie