hymer B534 (1995) ventilatie voorruit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
francis001
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 sep 2021, 12:10

hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door francis001 »

Alles lijkt te werken. De lucht wordt warm, de 4 standen van de ventilatie dioen het, maar het blast altijd in mijn gezicht. Niet bij de voeten en niet bij de voorruit (wel vervelend met koud weer). Ik heb de dashboard uit elkaar gehaald (moest toch nieuw lampjes
in), en je ziet dat de "richtingknop" dus waar de lucht naar toe moet gaan inderdaad werkt. Er is een soort klep wat beweegt (een beetje links onder het knopje) maar de lucht komt steeds uit de dashboard opening (in mijn gezicht) en niet bij de voorruit. Zou het kunnen zijn dat het "te goed" geluid geisoleerd is en dat "ze" de kanaal verstopt hebben ?
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door Zijspan »

Het zou kunnen dat de slang die van je kachel naar de rand bij de voorruit gaat er af is, of stuk, beetje poreus geworden?
Kijk onder de motorkap daar zie je de kartonnen slang? Lopen en haal die eens los en zet dan de ventilator aan, komt daar dan lucht(voldoende) uit?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, inderdaad de kleppen etc goed controleren. Maar toch is het lastig bij de integraals de verwarmde lucht op de juiste plek te krijgen. Ik heb er een extra blower ingezet. Groet Eric
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door javanes »

De roosters in de voorkant van het dashboard dichtzetten.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
francis001
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 sep 2021, 12:10

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door francis001 »

Zoals ik zei/schrijf, de lucht blijft in mijn gezicht blazen. He betekend dus dat er ergens een klep is die niet beweegt (open en dicht).
de vraag is dus waar is die klep en hoe kan ik het bereiken/zien/bewegen. Verder zijn alle buizen goed dus het gaat alleen om "die"klep.
1. waar is die ?
2. er moet een kabel of een stang zijn die vanaf de dashboardknop naar de klep gaat.
3. Als iemand weet waar de klep is, is de vraag kan je het bereiken via de dashboard of via de motorkap ? er is een soort "bak" onder de mortorkap en net onder de voorruit ... moet die open gemakt worden ?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door EasyBee »

Binnen in de cabine onder het dashboard. Die ventilator zit daar ook. De regelkleppen net zo. De hele kachel en ventilator unit zit daar.
In de integraalcampers van o.a. Hymer is de ventilatie naar de voorruit en voeten, niet het beste onderdeel.
Maar zoals Bas schrijft. Op het dashboard kun je de luchtaanvoer ook dicht zetten. Dan blaast het niet in je gezicht.
Wat is dan het resultaat op de andere uitgangen?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
francis001
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 sep 2021, 12:10

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door francis001 »

dat heb ik ook gedaan. Dan gaat steeds geen lucht naar de voorruit.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door Zijspan »

Je kan eens onder dashboard kijken of de bediening vd kleppen nog werkt als je aan de knop draait?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door Kroppie »

en misschien moet je zelfs wel iets meer weghalen om te kunnen zien wat je wilt zien.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door Eric van den Heuvel »

De klep zit achter de centrale luchtuitstroom openingen. Die uitnemen en kijken of de klep mee beweegt met de stangbediening. Groet Eric
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door DHM »

Bij mij was de bowdenkabel die de klep voor de luchtstroom naar de voorruit los geschoten.
De draaiknop werkte wel goed maar bewoog alleen de buitenkabel, die schoof gewoon heen en weer zonder de luchtklep te laten bewegen.
Volg alle kabels onder het dashboard , beweeg ze en je ziet vanzelf waar het euvel zit.
Vermoedelijk zie je de buitenkabel heen en weer gaan en niet de binnenkabel.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door javanes »

Naast die roostertjes op het dashboard zitten wieltjes die je naar boven dicht moet draaien.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
francis001
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 sep 2021, 12:10

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door francis001 »

OK. Ik ben eruit. Ik heb (bijna) alles los gemaakt. De schakelaar doet het. De ventilator doet het. Alleen (zoals bij een "gewoon" camper/auto) kan je dus het blazen op de hoogte van je gezicht/borst kan je niet afsluiten met het draaien van het knopje rechts (verandering van waar warmlucht naartoe moet gaan) . Er missen minstens 2 kleppen die er nooit zijn geweest. Er is maar een manier om "wat" meer lucht op je voorruit te krijgen, en dat is als je de luchtroosters eraf haalt met de "kozijn van de luchtroosters" (ik weet niet hoe je dat kan noemen), zie je dat de lucht komt rechtstreeks van de ventilator via een kanaal rechts. Als je deze afsluit met B.V. een doek, DAN komt "wat meer" lucht naar je voorruit.

Dus .... in het kort, er is een design probleem met het ventilatie systeem van de HYMER B534 uit 1995 en misschien ook van anderen jaren en er is niets aan te doen. Het enige wat je kan doen (iemand schijft het) is een ventilator zeten op je dashboard en aansluiten op je sigarettenaansteker plug.
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: hymer B534 (1995) ventilatie voorruit



Bericht door Eric van den Heuvel »

Vreemd, ik kan de 2 uitstroom openingen met schuifjes van boven naar beneden dichtschuiven zodat er meer lucht naar de voorruit gaat.groet Eric
Plaats reactie