Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Hoofdnoorman »

Er bestaat inderdaad een systeem die op zonlicht werkt. Eigenlijk is dat de oorsprong van de absorptie koelkast.

Voor een vaste koeler is het niet zo'n probleem om alternatieve bronnen te gebruiken. Mij ging het er om om een koelbox (dus een draagbaar apparaat) snel en autonoom te kunnen laten werken. Daar zullen vast wel meer mensen mee bezig zijn geweest. Een aantal jaren geleden heb ik al uitgevonden dat ik ongeveer 40 Watt nodig heb om het proces op gang te krijgen voor een tafelmodel. Helaas smolt mijn weerstandkabel door de temperatuur en ik heb het project stilgelegd. Was wel leuk om te doen.
Voor mij is dit soort geneuzel als een legpuzzel. Je legt hem en als hij klaar is, breek je hem weer af en bergt het op.

En, misschien komt er ooit wat uit dat erg bruikbaar is in de maatschappij. Dan heb ik wat bereikt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Hoofdnoorman »

beatrix18 schreef:
wo 01 dec 2021, 12:24
Voor de mensen die deze techniek wel interessant vinden, hieronder een actuele ontwikkeling;

https://www.vakbladwarmtepompen.nl/7699 ... tent=Email

Peter
Leuk te lezen. Misschien dat adsorptie techniek ook toegepast zou kunnen worden ipv de absorptie techniek. Gaat mij trouwens net een beetje te ver voor mijn kennis.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb ooit een zwembad gezien waarbij men het schuinlopende dak van de naast gelegen kleedruimte had voorzien van een rvs dak daar over liet men een weinig zwemwater lopen wat verbazend snel opwarmde en het zwemwater lekker warm maakte. Gewoon een stukje rvs plaat in de zon wordt erg warm! Stel dat je deze warmte gebruikt (hoe hé ik ben geen Willie Wortel) voor het verwarmen van je koude vloeistof? Zou dat voldoende kunnen zijn om de koelbox te laten werken? Ik vraag het me af

Gr Aad
Ducato2000
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Ducato2000 »

Als nieuwe technieken beter werken dan oude faseert het oude uit. Je zou een fiets van een kleine benzinemotor kunnen voorzien. Ipv een accu en elektromotor. Het blijkt dat dit al bestond. Heette Spartamet. Kennelijk is het systeem met accu en elektromotor handiger of beter of schoner. Het stenen tijdperk is niet gestopt omdat de stenen op waren.
Met Lifepo accu's en zonnepanelen is een compressor koelkast veel efficiënter dan een absorbsie systeem. Een compressor systeem is ongeveer 5x zo efficiënt.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door beatrix18 »

De beschikbaarheid van een inefficiënt systeem kan véél belangrijker zijn dan het niet beschikbaar hebben van een efficiënt systeem.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ducato2000 schreef:
wo 01 dec 2021, 14:35
Als nieuwe technieken beter werken dan oude faseert het oude uit. Je zou een fiets van een kleine benzinemotor kunnen voorzien. Ipv een accu en elektromotor. Het blijkt dat dit al bestond. Heette Spartamet. Kennelijk is het systeem met accu en elektromotor handiger of beter of schoner. Het stenen tijdperk is niet gestopt omdat de stenen op waren.
Met Lifepo accu's en zonnepanelen is een compressor koelkast veel efficiënter dan een absorbsie systeem. Een compressor systeem is ongeveer 5x zo efficiënt.
Je hebt helemaal gelijk. Toch ben ik regelmatig volk tegengekomen die eigenlijk een Spartamet zouden moeten hebben in de camper.
Gingen met hun nieuwe e-bike rijden en 's avonds ging het aggregaat aan om de accu's weer bij te laden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Kroppie »

wat te denken van dieselgeneratoren bij benzinestations om electra op te wekken om elektrische auto,s op te laden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Vopper »

Het duurzame is nog ver weg, al willen ze ons wat anders laten geloven, dit gaat echt voor 2030 niet lukken.
Las gisteren nog interessant stuk over waterstofgas, werd gezegd dat Tata steel net zoveel gas nodig heeft als alle huishoudens van NL.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Kroppie »

ho, ho, ik heb geen gas nodig, en heb ook een huishouden, nee niet van die jan.... . :-B

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 01 dec 2021, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Hersenspinsels: kk op lampenolie



Bericht door hurktoilet »

TestCase schreef:
vr 26 nov 2021, 15:12
Volgens mij had mijn oom op zijn vrachtschip over de Rijn een kk op petroleum? Ben wel eens mee geweest en rook er niets van.

//Kees
Schoonfamilie in de binnenvaart. Weet niet beter dan dat ze sinds jaar en dag gewoon elektrische koelkasten hebben.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Arie55 »

Hoofdnoorman schreef:
wo 01 dec 2021, 12:47
Voor mij is dit soort geneuzel als een legpuzzel. Je legt hem en als hij klaar is, breek je hem weer af en bergt het op.
En je hebt een enorme hoeveelheid inzicht verkregen! Onderschat dat niet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie