Ad Bleu uitschakelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Ad Bleu uitschakelen



Bericht door appellover »

Gaat hier dus niet om het tanken van adbleu.Probleem is als de auto/camper langere tijden ,paar maanden ,stilstaat deel van de adbleu installatie defect raakt en dan dure reparatie volgt ,in mijn geval bijna 1400€ .
Dus als je voertuig “dagelijks” gebruikt en adbleunivo op orde houdt gaat het prima .
Maar als ik op stap ben met camper staat auto maanden stil.
En in geval van bv. winterstallen camper staat die maanden stil.
Maar in het instructie boekje kan ik daar niets in vinden.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door hathi »

Ad blue,bevriest pas bij -11 graden,dus als het in de stalling niet zo koud word ,is er ook geen probleem,(en niet stallen met Volle tank)…leiding leeg blazen is altijd safe,…is de stalling tijd,extreem lang,kun je beter ,de Ad Blue ,in zijn geheel ( incl.Reservoir) af tappen, ik heb het jaren gedaan,met de waterleiding, is ongeveer vergelijkbaar, het is geen gif of zo :-B
Hans
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door AadenAnke »

Ook al is het nog zo’n fijne auto met zo weinig km’s en zulke lange stilstand moet je die diesel gewoon weg doen en wat anders kopen is veel te duur in bezit. Dan ben je gelijk van al het gedoe af. Klinkt hard maar rommelen met de Ad-Bleu uitschakelen aftappen e.d. Is niet de oplossing weg met dat ding en een elektrisch of hybride ding al dan niet gebruikt terug kopen ben je voor jaren van het gedoe af. Wat je voor je dieseltje terug krijg wordt elke dag minder

Gr Aad
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Burnerchief »

Kan het volledig beamen weg met dat ding koop idd een hybride ofzo ik had een prius 2 in mijn bezit 1 op 20 /22 met twee vingers in de neus en die kan ook wel een poosje staan ik zou dan wel wegzetten met premium 98 in de tank dat dan weer wel
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door kampo »

Een moderne auto die maanden kan stilstaan zonder omkijken, dat bestaat niet meer...
Zo iets was mogelijk in de tijd dat de auto's nog niet met internet verbonden waren.
Kan je niet mee evolueren en een huurauto nemen voor de periodes dat je hem nodig hebt ?
Lijkt me goedkoper en waarschijnlijk bovenop comfortabeler en minder omzien.

Ben je te jong voor het idee of te oud ? :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Bob Diesel »

Ron :?: jij hebt de camper toch naast je huis staan
Kan je niet gewoon de camper als dagelijks vervoer nemen

Je bent toch al vaak genoeg weg
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door AadenAnke »

Auto huren kan een oplossing zijn maar zeker niet de mijne! Ik wil er gewoon een voor de deur hebben staan! Een moderne auto? is 2018 modern of ouderwets? Zeker als de auto bij/naast het huis staat op eigengrond dan een kabel met een al dan niet op afstand te bedienen schakellaar en eens in de week onder stroom zetten? alhoewel ik mijn auto en camper gewoon neer zet en die na 4a5 maanden nog gewoon starten :lol: zal wel te maken hebben wat je er allemaal voor troep aanhang :oops:
Voor TS kijk eens rond er komen er velen uit de lease markt ik heb begrepen dat de kwaliteit van de accu’s van b.v. Toyota uitstekend zijn mijn dochter rijdt nu al weer een 1. 1/2 jaar met een hybride Yaris gekocht toen die 5 jaar en 1 maand oud was bevalt prima en is in gebruik spot goedkoop en heeft deze zomer 5 weken probleemloos stil gestaan :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door appellover »

Toch beetje te groot voor dagelijks gebruik,Bob.
Maar zou wel mogelijk zijn.
De C4 Cactus is onze boodschappenauto,gebruik 1 op 30 .
Alleen die verrekte adbleu,dus denk toch dat het verwijderen wordt.
Rijd er maar 4000 km per jaar mee.
A.s donderdag met camper naar garage ,nieuwe olie en filter en nieuwe remblokjes voor en dan direkt naar de itv (apk).
Kunnen we weer op reis ,plan is jan. naar Algarve.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Bob Diesel »

Ron ,ik heb het 13 jaar gedaan :-B :-B

Tot dat Elly haar schouder brak en het eerste jaar daarna niet lekker kon fietsen
Toen kocht ik een Panda

Onderweg doe je toch ook je inkopen met de camper
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Zonneke »

Wanneer je 4000 km per jaar rijdt is een diesel niet de beste keuze. Auto eruit en eentje op benzine erin. :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door kampo »

appellover schreef:
za 27 nov 2021, 22:39
Gaat hier dus niet om het tanken van adbleu.Probleem is als de auto/camper langere tijden ,paar maanden ,stilstaat deel van de adbleu installatie defect raakt en dan dure reparatie volgt ,in mijn geval bijna 1400€ .
Dus als je voertuig “dagelijks” gebruikt en adbleunivo op orde houdt gaat het prima .
Maar als ik op stap ben met camper staat auto maanden stil.
En in geval van bv. winterstallen camper staat die maanden stil.
Maar in het instructie boekje kan ik daar niets in vinden.
Gr.Ron
Heeft de garage je vertelt welk deel van het ad blue systeem defect gaat en waarom bij langere stilstand ?
Dan zou je daarop kunnen inspelen.
Ik kan me inbeelden dat er een te volgen procedure moet bestaan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Toemke »

Geen idee wat die bijtelling is in Nederland en of de aankoop op zich dan nog interessant is maar voor 4000km/jaar zou ik zeker geen diesel kopen, AdBlue of niet, maar een kleine plug in Hybride of volledig elektrisch. 4000km/jaar komt neer op +/-11km/dag. Dat haal je met elke plug in puur elektrisch als je thuis kunt laden tenminste.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door DucatoDolf »

Ben het eens met dat je niet aan dat systeem moet gaan zitten kl*ten. Buiten de discussie of het voor het milieu echt wat uitmaakt is de boete niet te overzien. Je bent gewoon verkeerd begonnen. Dat is niet erg, maar herstel de fout en lever deze auto in. 4000km per jaar is überhaubt erg weinig. Zeker voor zo'n relatief grote auto. Reken het is eens uit hoeveel dat kost per km. Vergeet de afschrijving niet. Ik denk dat je de boodschappen beter kunt laten bezorgen en voor die paar ritjes naar familie/vrienden lekker de taxi bestellen :D

Die Cactus kost alleen al aan MRB €82 per maand (Z-H). Diesel rijdt ongeveer 1/30 (erg positief). 4000/30=134 liter per jaar. 134x€1,60=€214. €214/12=€18 per maand. Komt er nog een verzekeringetje bij van rond de €25? Is bij elkaar al 82+18+25=€125. De afschrijving nog ff gecheckt, wagen nieuw €23000 uit 2015, staan nu voor €10000. Dat is dus in een dikke 6 jaar tijd een afschrijving van +/- €180 per maand. Is bij elkaar toch minimaal €305 per maand. En dan komt daar nog onderhoud bij.

Als je de camper naast de deur hebt zou ik voor lange ritten dat ding pakken en de boodschappen laten bezorgen door de Appie, Jumbo of PicNic.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door appellover »

Is ff anders,de wegenbelasting is 3,75 € per maand en dieselprijs is 1,25€. Cactus diesel kostte nieuw in 2016 :15.800€.
Bij wegenbelasting in Spanje maakt het niet uit benzine,diesel of gas.
Probleem is dus het lange stilstaan waardoor de adbleu vloeistof bedreft en de installatie kan daar niet tegen.
Komt bij dat de temperatuur lange tijd boven 30 graden is .
Vreemde was dat er in de adbleutank een scheurtje zat ,maar begreep er uit dat het één geheel is met de rest van de insallatie.
Maar komt eigenlijk hier op neer : regelmatig gebruiken ,er is niet op gerekend dat je 4 maanden stilstaat.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie