Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Lianne
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 nov 2019, 11:56

Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door Lianne »

Hoi allemaal,

Ik ben sinds 2 dagen trotse eigenaar van een Hymer E610 (Ducato) uit 1996.
Helaas heb ik iets te goed vertrouwd op het 'alles werkt' en kom ik nu bij nadere inspectie wat dingen tegen.

Het belangrijkste voor mij is dat er als het goed is 2 accu's in liggen (ik weet nog niet waar maar op het paneel geven start en huishoud spanning aan)
Echter heb ik naast licht en koelkast nergens spanning op de stopcontacten. Er ligt een omvormer in dus ik dacht het zou moeten werken en dat zeiden ze ook bij de verkoop, totdat ik onderstaande aantrof..

Afbeelding

Ik denk als ik hier een nieuwe accu in leg en aansluit op de zonnepanelen dat ik die dan kan gebruiken voor de stroomafname voor opladen apparatuur en evt nog wat ledstrips kan aansluiten. Ik heb hiervoor een T5 zelfbouw gehad en met hulp daar zelf de elektra aangelegd maar dit gaat me wel een beetje boven de pet vrees ik, vooral omdat er al van alles in ligt en het uitgebreider is.

Daarom is mijn vraag of hier toevallig een enthousiasteling is die tegen vergoeding mij een dagje wil komen helpen om alles juist te installeren.
En voor nu alvast de vraag watvoor accu ik hier het beste kan plaatsen.

Zou handig zijn als diegene evt ook verstand van andere zaken heeft zoals de ringverwarming. Deze blaast niet zo hard als in een huurcamper van het zelfde soort die ik heb gehad, heb het kastje al open gehaald n.a.v. de zoekfunctie op dit forum en de buizen lijken allemaal goed aangesloten. Echter werkt het alleen 1 kant van de camper en niet aan de andere zijde dus ik denk dat er iets mis is met die ventilator. Ik vraag me alleen af hoe ik daarbij kan komen.

Afbeelding

Als laatste gaven de mensen aan dat er een standkachel in zou zitten waar onderstaand het bedieningspaneel van zou moeten zijn; echter lijkt dit een regelaar voor de dubbele dagflessen die erin staan als ik google.. :crazy:

Afbeelding

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Groetjes, Lianne
Hymer E610
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door DJSmiley »

t is iig een fatsoenlijke omvormer, geen onbekend of oud ding. zo te zien een 12/375

Dat betekend 375W. Niet heel veel, maar meer dan voldoende om een laptopje en andere dingen op te kunnen laden

Er zit een stekker in, dus je kan die kabel even volgen. Wat je meestal ziet is dat de meeste stopcontacten alleen op de walstroom aangesloten zitten zodat je daar ook grotere verbruikers op kunt aansluiten, en er een paar op de omvormer zitten (Die je dus ook off-grid kunt gebruiken als de omvormer aan staat)

Dat kun je natuurlijk wel aanpassen. Of dat praktisch is moet je zelf bepalen. Alles via de omvormer betekend dus op alle stopcontacten stroom, maar alleen als de omvormer aan staat. En je kunt dus niet, ook niet op walstroom, een bv waterkokertje gebruiken omdat je beperkt bent tot die omvormer.

Mooiere optie is dan een omschakelautomaat. Dan heb je zonder walstroom de omvormer (met de beperking van 375W) en aan de walstroom direct de prik van de paal.

Verder is zo op het oog de kabel naar de omvormer wel wat dun, zelfs voor 375W. Ik zie bv een simpele zekeringhouder in de kabel. Die zijn 30A maximaal, maar in de praktijk wil je dat al niet. Hoe de kabels verder lopen... veel wordt gewoon uitproberen en speuren. Maar er kan wel iets verbeterd worden en eventueel beter afgezekerd worden. Moet zeggen, ik heb veel beroerdere installaties gezien.

Die Truma: Is dat niet aanzuigen aan 1 kant en blazen aan de andere kant? (Dus circuleren)?
Of je moet de uitgaande buizen volgen, kan ook dat er ergens een klep tussenzit waarmee je kan bepalen welke kant de warme lucht op gaatVr

Verder klopt die truma wel. Dat is namelijk boiler/kachel in 1 gok ik. Dus wat ze verkopen als standkachel.
Het bedienpaneeltje is idd van de dubbele gasflessen. er zal vermoedelijk nog ergens anders een bediening zitten. Ik kan het typnr niet lezen op de Truma, maar gezien de rode (warm water) en bruine buizen (hete lucht) gok ik wel op een combi ding

Misschien ook even handig om te melden waar je ergens zit.
Overigens: Ik neem aan dat je 'm particulier gekocht hebt. Maar heeft de verkoper niets laten zien over de werking? Het lijkt me wat vreemd dat je zo'n dure aankoop doet zonder enige vorm van zien wat je koopt/uitleg
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Lianne
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 nov 2019, 11:56

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door Lianne »

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het lijkt me inderdaad het beste om de stopcontacten op de wal te laten gaan en dan via de omvormer en accu wat offgrid mogelijkheden te maken,
Een USB ingangen paneeltje onder de bank monteren lijkt me prima. Dan hoef ik aan de rest ook niet te veel te klooien. Ben wel benieuwd waar al die kabels van zijn die er nu liggen maar dat wordt een kwestie van uitvinden inderdaad. Wat voor accu zou jij erin leggen? Die wil ik alvast gaan kopen.
Laptop is ook eigenlijk het enige waar ik de 230 voor nodig heb, grote verbruikers wil ik sowieo niet, ondanks dat het niet meer helemaal lukt met deze jongen wil ik een beetje basic blijven. De stekker die er nu in zit is van een stekkerblokje die achter de bank ligt. Een groot deel zou ik denk ik zelf kunnen maar vind het fijn om wat hulp te hebben en wat meer kunde zodat het zeker goed gaat en ik een tijd vooruit kan. Ik woon in Utrecht maar ben natuurlijk mobiel met de camper.

De Truma wordt volgens mij aangedreven door ventilatoren en de buis die links gaat lijkt geen werkende ventilator te hebben omdat er aan die kant eigenlijk nergens lucht uit komt, ik ga vandaag nog even verder op onderzoek maar ik heb hier dingen gelezen over printplaten etc en daar heb ik helaas geen kaas van gegeten.

Ik heb hem inderdaad particulier gekocht en iets te veel vertrouwd op het werkt wel en mijn eigen handigheid mocht ik tegen dingen aanlopen. Tevens heb ik zeker de hoofdprijs niet betaald :D Maar uiteindelijk valt het ook nog wel mee, verwarming werkt maar kan beter. En qua elektra is het een kwestie van een extra accu plaatsen en wat dingen aansluiten dus dat komt ook wel goed!
Hymer E610
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door DJSmiley »

Welke accu.. dat is lastig te zeggen.

Je moet eerst kijken hoeveel stroom je nodig hebt en wat je wensen hierin zijn.

Heb je zonnepanelen, een koelkast op gas of elektra (compressor / absorbtie), hoeveel verlichting (en grote kans dat het nog geen led is - dus ombouwen of rekenen met behoorlijk hoger verbruik)
Laptop.. tja, die een uurtje per dag of 24/7 werken. Dat scheelt ook.

Dus eerst berekenen hoeveel stroom je nodig hebt per dag. Wil je ook in de winter weg, reken dan dus meer voor verlichting en verwarming. Dan bepalen hoe lang je vrij wilt staan en dan krijg je een indicatie wat je nodig hebt aan stroom.

Een simpele loodaccu is het eenvoudigst. Dan hoef je weinig fratsen te doen. Plaats een batterijmonitor, dan kun je zien wat je verbruikt.

Globaal idee:
35W verlichting, 4 uur per dag, = 16Ah
Laptopje (gemiddeld 40W) en wat andere ladertjes (camera, drone, whatever, uurtje of 2 via de omvormer: Zeg even 8A incl omvormer = 16Ah
Waterpompje, boiler en andere dingetjes zeg 5Ah. Dan zit je op 40Ah per dag.

Met een 100Ah loodaccu kun je dan ruim een dag vrij staan (Een loodaccu mag max 50% ontladen, dus je hebt max 50Ah bruikbaar), in de praktijk iets langer, want de waardes zijn wat indicatief.

Met een compressorkoelkast moet je daar weer 20-40Ah per dag bij optellen. Als je dagelijks rijd en via de dynamo rijd is het weer een ander verhaal dan wanneer je alles uit de accu's wilt halen, zonder rijden en/of zonnepanelen.

Kijk ook goed naar gewicht. Op papier is dat ding al >3000kg. Ik zou 'm eerst eens wegen. Bedenk dat je bagage en standaard spullen (pannen, borden, de hele handel) ook leuk aantikken. Tanks vol water en 2 personen tikt ook nog leuk aan. 't kan best eens krap worden met 500kg.. en dan moet je er zelf ook nog in. Dan kom je op het punt dat grote loodaccu's al afvallen.

Je zou nog kunnen kiezen om een simpele 100Ah loodaccu te nemen (100 euro ofzo) en 'gewoon te kijken'. Met de batterijmonitor kun je bijhouden wat je verbruik is in de praktijk. Na ervaring met jullie kampeergedrag kun je dan een weloverwogen accukeuze maken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Lianne
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 18 nov 2019, 11:56

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door Lianne »

Ik dacht idd aan een accu rond de 100, het is een extra accu want er ligt al een huishoud in waar de verlichting en koelkast etc op draaien. En er liggen 2 zonnepanelen op het dak dus daar kan de accu aan aangesloten worden. Dit van het gewicht is nog wel een goeie..Ik kan weer even vooruit met deze info thanks!
Hymer E610
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door AadenAnke »

:thumbup: Duidelijk gemotiveerd

Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door rijschoollucassen »

Je schrijft " het is een extra accu". Hier heb ik mijn twijfels bij. Op de foto die je hebt gepost, zie ik een lege plek waar een accu hoort. Is het niet zo dat de huishoudaccu simpelweg ontbreekt en het huishouddeel is doorverbonden naar de startaccu? De wirwar van kabels doet dit wel vermoeden.

Ik zou daarnaast investeren in een omschakelautomaat, zodat je zowel aan de paal alsook de omvormer gewoon dezelfde stopcontacten kunt gebruiken. Wel zo comfortabel. Zet de omvormer uit als die niet gebruikt wordt.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door 309T16 »

Die indruk heb ik ook. Daarnaast een derde accu (een tweede HH-accu) plaatsen vereist weer wat extra aandachtspunten bij het aansluiten
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door myway »

Maar…………. Een omvormer die Max 300 watt kan leveren met een omschakelautomaat uitrusten lijkt mij wat overdreven.
En de situatie, tja het betere pruts werk.
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door JPWGusta »

Als die omvormer alleen dient voor de laptop, is het dan niet interessanter een 12V lader aan te schaffen en de omvormer eruit? Is toch wat ik gedaan heb, en weer gewicht bespaart :wink:
Grretz, JP
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door rijschoollucassen »

Trek de min pool van de startaccu eens los en kijk eens of er dan nog spanning op het huishouddeel staat. Zo niet, staat er inderdaad geen huishoudaccu in.

Laat anders de installatie even nazien door iemand die er echt verstand van heeft. Fouten maken kan duur uitpakken en het heeft er alle schijn van dat er hier een beunhaas aan het werk geweest is.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door Will »

Misschien een domme opmerking als ik niet aan de paal staat heb ik ook geen stroom op de stopcontacten logisch lijkt mij.
De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de huishoud accu verwijderd voor zijn/haar volgende project.
De dunne bekabeling is ook wel normaal toen ik een omvormer kocht 600 watt zaten er ook dunne draden bij in de doos (Victron).
En bovendien het staat dichtbij de accu het lijkt mij een 100 ah accu er in en het werkt weer.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door Atoz »

Eerste punt voor jouw probleem.
Heb je 1 of 2 of... Accu's?
Niets anders is belangrijk.

En neen ze zeggen dat... Daar is het te laat voor.
Ja maar de metertjes duiden twee keer spanning aan, kan zijn, koppel de startaccu los en wat zie je dan.

Niet alles in 1 keer vragen, simpele kort vragen krijgen meestal de duidelijkste antwoorden.
Nadien gaan we gewoon verder met de volgende vraag in hetzelfde topic.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Hulpvraag bij o.a. elektra Hymer E610



Bericht door Zonneke »

Zo klein is een accu nu ook weer niet, ga op zoek in de camper en tel ze. :-B
Plaats reactie