Koelkast 12V op stroom van dynamo?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Koelkast 12V op stroom van dynamo?



Bericht door anneh »

Hallo iedereen,

Weet iemand zo of onder het rijden de koelkast op 12v van de huishoud accu gaat, of de stroom krijgt van de startaccu/dynamo?
Ik wil namelijk de zekering er uithalen van de acculader in de EBL Ivb met lifepo4 accu.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Koelkast 12v



Bericht door Huub56 »

Acculader werk op walstroom heeft niets met de koelkast te maken. Dus die kun je gewoon uitschakelen.
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Bedankt voor je reactie,
Ja dat dacht ik zelf ook al,
Maar het gaat mij erom als ik deze er uithaal de koelkast onder het rijden de HH accu niet leeg trekt.
Omdat de lader er ook voor zorgt dat de accu wordt geladen onder het rijden.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Koelkast 12v



Bericht door jheeck »

Nee, dat doet die lader niet. Dat loopt anders, via een scheidingsrelais en/of laadbooster.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Koelkast 12v



Bericht door Huub56 »

Lader zorgt onder het rijden niet dat de accu geladen wordt die wordt geladen door de dynamo. De lader doet dit alleen als je aan de walstroom hangt.
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Ah oké ik dacht juist als je de zekering er uit haalde dat die lader uitgeschakeld werd en de hh accu ook niet opgeladen wordt via de dynamo.
Hoe kan ik dit uitschakelen
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Koelkast 12v



Bericht door jheeck »

De vraag is waarom je dat laden onderweg uit zou willen schakelen? Zit er een laadbooster in, en is die eventueel aan te passen voor lfp?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Omdat ik er geen laadbooster tussen heb zitten. Ik heb aantal zonnepanelen op het dak geplaatst en wil nieuwe voeding gebruiken. Ik dacht voor die kleine stukjes rijden ik net zo goed het laden via de dynamo kon schrappen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Koelkast 12v



Bericht door jheeck »

Ah, oké, dan komen we misschien in de detaildiscussie over mogelijk voor lfp schadelijke laadstromen en daar weet ik te weinig van af. Hoe je die laadstroom onderbreekt weet ik ook zo één twee drie niet.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Ja precies daarom wou ik dat ook uitschakelen, maar als dat erg ingewikkeld wordt of niet de doen is, dan zal ik wel een booster moeten plaatsen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast 12v



Bericht door Kroppie »

of de D+ draad onderbreken dan word het scheidingsrelais tijdens het rijden niet bekrachtigd en word er tijdens het rijden niets naar het hh gedeelte geladen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Maar dan neem ik aan dat er nergens stroom is vanuit de dynamo onder het rijden voor bijvoorbeeld de koelkast
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast 12v



Bericht door Kroppie »

klopt meestal, dan moet voor de kk iets verzonnen worden, mss handig merk type en bouwjaar camper, en type ebl te vermelden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Carado 2013 EBL99
Plaats reactie