Peugeot Boxer: van klusbus naar camper (breedte bed in de maak)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Peugeot Boxer: van klusbus naar camper (breedte bed in de maak)



Bericht door Kriebelbusje »

Na een tijdlang zoeken, toezeggingen, aanbetalingen, toch verkochte bussen, mooier gemaakte advertenties en weggekaapt voor de neus; eindelijk hebben we een bus!

Een Peugeot Boxer 3.0L uit 2010, L2H2. Het is een luxe uitvoering met airco en cruise control -fijn voor ons-, de lak is wel in slechte staat. Evenals de binnenruimte. Nu gaat die binnenruimte er toch helemaal uit, dus dat is geen punt. De prijs was ver binnen ons budget, dus we houden geld over hem eventueel te laten spuiten :)

Afbeelding

De eerste plannen;

- Tussenschot verwijderen
- Houten materiaal verwijderen
- Goed poetsen
- Isoleren

Ondertussen marktplaats in de gaten houden voor een bijrijdersstoel (jemig, wat een prijzen!) en eens rondkijken wat het spuiten van in ieder geval de motorkap zou kosten (en het liefst die witte gedeelten ook, helemaal in de bordeaux kleur lijkt me mooier)
Laatst gewijzigd door Kriebelbusje op ma 08 aug 2022, 21:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: P. Boxer - van klusbus naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Mooie bus, gefeliciteerd :cheers: Succes en we zien de vorderingen toch wel terug?
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: P. Boxer - van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

Ja, dat is zeker de bedoeling! Fijn om een archief te maken en ik vind de zelfbouw topics van andere klussers ook erg leuk om te lezen.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door HoK »

Wat een machine. Met de 3.0 en cruise control.

Misschien een raar idee maar je kunt er eens bij nadenken om in Engeland een bestuurdersstoel te regelen voor een Boxer/Ducato/Relay. Die zijn daar minder zeldzaam als hier de bijrijdersstoelen. Hangt een beetje af van je kennisenkring of de mogelijkheid om een weekendje erop uit te gaan, dat dan weer wel. Of meteen een hele Boxer vol stoelen meenemen voor de handel 8-)

Uiteindelijk is de stoel en een draaiplaat prima te vervangen ergens later in de ombouw. Het interieur zelf is lastiger om later te doen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door DJSmiley »

Uk is wat lastiger, zeker momenteel. 't kost je wel wat tijd :)

Geen idee hoe ze bij de douane ernaar kijken, maar t kan zijn dat ze het zien als een stoel importeren. Dan is het handiger om t bankje ter plekke te wisselen voor de stoel, dan heb je ook geen losse spullen die je importeert.

Je moet geluk hebben, want het aanbod en de prijzen varieert ook daar. Ik had geluk om er 1 te vinden op Gumtree (de Engelse tegenhanger van Marktplaats) voor 50 GBP (60 pond)

Tel wel de brandstof, tunnel/boot enz mee. Al met al heeft mijn stoel me zo'n 350 euro gekost incl een weekendje weg (za ochtend heen, zo avond terug). T scheelt ook waar je m haalt, want even naar Edinburgh of in Dover scheelt ook een hoop. Mijn stoel was in de buurt van Cambridge, dus dat was een mooie combi.

Maar je kan ook in NL kijken naar een bestuurdersstoel. Die kun je ombouwen, Wout (ook hier op het forum actief) bouwt die dingen om voor een redelijke prijs. Ben je een stuk voordeliger uit dan een kant en klare passagiersstoel, handelaren vragen hier goud geld voor die dingen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

HoK schreef:
di 23 nov 2021, 20:14
Wat een machine. Met de 3.0 en cruise control.
Luxe hè? Zijn we erg blij mee!


En bedankt voor de tips over de Britse stoelen! Ik ga het eens in de gaten houden. Mijn vriend is bovendien erg handig en onze buurman last en werkt met ijzer, dus zelf een frame aanpassen is vast ook te doen. Hartelijk dank in ieder geval.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door pele »

Een bestuurdersstoel op een aangepaste buizenframe (sokkel) kan gemakkelijk. Het gordelaanhechtingspunt moet dan wel op de plaats waar de handrem-bevestiging is.
Tip: als je iemand kent die goed kan lassen, verlaag de sokkels dan met 30 mm in het geval je draaiplateaus gaat monteren. Dan heb je terug de oorspronkelijke zithoogte.
Een bestuurdersstoel heeft ook nog het voordeel om meer verstelmogelijkheden te hebben.
In een bus van 2010 ( nog geen COC) zal het geen probleem mogen zijn, mits degelijk professioneel gedaan.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door DJSmiley »

Bumperdelen zou je idd ook kunnen spuiten. Of dat in bordeauxrood mooi is of te eentonig wordt weet ik niet. Wit is wel het andere uiterste.

Je zou m zelf kunnen spuiten, of bv alleen de motorkap en de bumperdelen. Met Upol liner (raptor) kun je prima spul spuiten. En door de ruige look is het ook vergevingsgezind als ergens een foutje maakt.

't s ook op kleur te krijgen. Meeste mensen gebruiken het voor de bumpers en plastic delen, anderen doen bv de hele onderste 30-50cm ermee, en anderen de hele bus.

https://www.youtube.com/watch?v=igQZmpq6vNY
https://www.youtube.com/watch?v=D0MiHl4BPDs
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door gjvonk »

De witte laag is toch een mooie grondlaag om overheen te spuiten? De standaard kleur is antraciet grijs. Er zijn voorbeelden genoeg te vinden van 'Sevel' gebaseerde campers met in ieder geval een meegespoten voorbumper.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door marjasjaak »

Verlaagde stoelconsoles zijn ook gewoon te koop.
Wat betreft de stoelen je kan ook kijken voor een set camperstoelen. Met een beetje zoeken en geduld vind je ze wel.
Voor de keuring kan het ook met bankje, heb je 3 zitplaatsen op kenteken.
Ten tijde van onze keuring hadden we nog geen stoel en werd genoteerd 3 zitplaatsen.
Je mag daarna gewoon een stoel plaatsen zonder dat het gevolgen heeft voor je kenteken registratie apk enz..
Sjaak
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Zo'n omgebouwde stoel van Wout is ideaal, ik heb er ook één 8-). Als je zelf een bestuurdersstoel weet te fiksen ben je helemaal spekkoper. Zag er van de week nog voorbij komen op MP.

Wat betreft die lak zou ik die paar bumperdelen en motorkap zelf proberen te spuiten. Klein cabinetje bouwen in de tuin of de schuur en een pot lak op kleur laten maken. Zo'n spuitpistool van de Lidl werkt heel aardig. De rest ziet er namelijk nog te goed uit om er iets totaal anders mee te doen. Die bumperdelen zijn zo te zien al gegrond, dus daar hoef je ook niet veel aan voor te bereiden. Misschien 1 donkerder grondlaagje.

Zelf zit ik toch steeds meer te denken aan die Raptor. Zeker nu ik die filmpjes weer voorbij zie komen. Mijn bus moet toch echt helemaal :-? Dat ga ik met wrappen ook niet fiksen.

Enfin, succes. :cheers:
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door tonic »

Als je de bus echt mooi gaat inbouwen met alles erop en eraan dan zou ik zeker net zelf gaan rommelen met de lak aan de buitenzijde. Je kijkt daar toch steeds tegenaan.
Een schadebedrijf kan het mooi voor je oplossen en indien nodig netjes uitspuiten op de aanliggende delen.
Als kostenbesparing zou je ook de bumpers en motorkap los kunnen laten spuiten maar bij metallic lak geeft ook dat vaak een minder resultaat. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

Super, bedankt voor al jullie meedenken! We hebben de bus net opgehaald en hij staat te pronken achter het huis.

Het spuiten gaan we waarschijnlijk laten doen, er hebben er de financiën voor en willen het toch graag netjes doen. Het wit vermoedelijk zwart/donkergrijs (wellicht overwegen we die nog zelf te doen) en de motorkap in originele metallic lak. De plekken aan de zijkant van de bus moeten we nog bezien, een deel zal niet meer te zien zijn zodra we de ramen plaatsen.

Een stoel laten ombouwen lijkt me ook top! Ik ga marktplaats in de gaten houden, het heeft geen haast, we willen er graag in mei mee weg. Het voorste bankje willen we inbouwen achter de bestuurdersstoel (die willen we op een draaiplateau). Zo is het geschikt voor spelletjes en tegenover elkaar eten, en kunnen we met vier in de bus rijden.

Nu bezig met het isolatie plan. We hebben nog 1,5 pak Vibraflex Xtreme liggen van de vorige camper. Waarschijnlijk gebruiken we die voor de wielkasten. We onderzoeken nog wat we voor de vloer/plafond als isolatie willen. Warmte is voor ons minder belangrijk dan geluidsisolatie.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door hermanusb »

Voor stoelen kun je eens kijken bij peterstoelen.nl
Geen idee waar die zit maar die heeft hele goede referenties,
Plaats reactie