Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
HoK

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus

Bericht door HoK »

Update: Electra weer origineel maken
Deze bus heeft behoorlijke aanpassingen gehad aan het electrisch systeem en een accu die te snel leeg loopt, daarom besloten om alles wat niet-fiat is op te ruimen en af te sluiten van de stroom. Inmiddels al een goed begin aan het panelen weghalen bij het dashboard en een paar uur multi-meteren. Inmiddels al een aantal uren verder zonder zichtbaar resultaat. Oh, en er is al een goed begin aan het panelen losmaken. :oops:
211114 (4).jpg
211114 (4).jpg (170.58 KiB) 595 keer bekeken
De zekeringskast in de cabine heeft 1 of 2 extra draden (zie gele rechthoek). Als ik de connector eruit haal gaan de lampjes die de vloer verlichten in de laadruimte uit. Nu vraag ik me alleen af wat de dikke kabel doet. Ik ben benieuwd of deze connector alleen maar een stroomuitgang is voor niet-fabrieks electra of dat de dikke kabel ook iets doet wat Fiat fabrieksuit wil.
211114 (1).jpg
211114 (1).jpg (119.63 KiB) 595 keer bekeken
Daarnaast dit 'ding' wat een opstapje zou moeten aansturen. Dit opstapje is niet meer vindbaar onder de bus dus ik gok dat de vorige eigenaar(esse) geen zin meer had om de electra los te koppelen.
211114 (2).jpg
211114 (2).jpg (111.42 KiB) 595 keer bekeken
Verder nog een extra bank gekocht (een 2 zitter uit een Ford Transit met eigen gordels), draaiplateau, fiets-binnenband (voor de schuifdeur-rail) en nog wat kit en boutjes om de gaten van de rolstoel-lift op te vullen.
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Leuk allemaal!

Verder geen idee of je het weet en er al uit bent wat extra zitplaatsen betreft, maar die bank uit de Transit ga je moeilijk (niet eigenlijk) gekeurd krijgen als zitplaatsen op kenteken. Ben ff kwijt wat je plannen allemaal waren, maar wilde je toch even behoeden voor een mogelijke domper.
pele

Bericht door pele »

Zijn zo'n rails eigenlijk universeel? Bestaat er een standaard in waarin uiteenlopende dingen als stoelen en banken, van verschillende fabrikanten, in kunnen vastgezet worden?
Laatst gewijzigd door pele op zo 14 nov 2021, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Ja, wordt veel gebruikt in taxi/OV busjes. Zoiets of hetzelfde als die rails die hier in zitten.
HoK

Bericht door HoK »

De rails zijn universeel. Ze worden gebruikt in vliegtuigen, taxibussen en in sommige gevallen ook als manier om lading te zekeren. Er zijn veel haken te krijgen die je ervoor kunt gebruiken. Stoelen kun je er ook voor krijgen... Naja, je krijgt ze door >250 euro te ruilen voor een stoel (tweedehands). De afstand tussen de rails maakt welk merk stoel past.

Qua comfort zijn die OV-stoelen suboptimaal tenzij je een hele diepe portemonnee hebt, maar ze zijn wel gekeurd. De bus is een oudje (2008) dus ik kan bij meer zitplekken een lengtebank maken en later in-mijn-ogen-veiligere-stoelen monteren. Het lijkt me fijn om meer zitplekken te hebben voor het geval dat, ik verwacht ze voorlopig niet heel veel nodig te hebben.
Lambiek

Bericht door Lambiek »

pele schreef:Zijn zo'n rails eigenlijk universeel? Bestaat er een standaard in waarin uiteenlopende dingen als stoelen en banken, van verschillende fabrikanten, in kunnen vastgezet worden?
Zijn natuurlijk verschillende soorten in afmetingen. Breed, diepte, sterkte , enz.

Logisch,
Vliegtuig stoel, rails , zal andere eisen zijn als rails in bestelbusje

Maar er is natuurlijk, wel een aanpassing te maken, door juiste onderdelen, bij betreffende bestaande situatie te kopen.

Goedkeuring is uiteindelijk het probleem dan.
HoK

Bericht door HoK »

En we prutsen rustig door
Inmiddels zijn alle bestemmingen van de draden gevonden. Het electrisch systeem is weer af-fabriek met dank aan onderandere jullie hulp. Origineel zag de bus er zo uit van binnen:
IMG-20210908-WA0005.jpg
IMG-20210908-WA0005.jpg (96.56 KiB) 412 keer bekeken
Wat toch wel het plan was, maar nog niet zo vroeg in de bouw was alle originele panelen in de 'laad' ruimte weghalen. Ze piepen en kraken tijdens het rijden wat niet heel prettig is. Maar achter die panelen zat naast een halve rol ductape ook meer kabel. Maargoed, isoleren moet toch nog dus dan hoeven de panelen dan niet meer weg. Nu eerst maar eens wat meer verdiepen in isolatie.
IMG20211122211556.jpg
IMG20211122211556.jpg (122.92 KiB) 412 keer bekeken
Ter informatie: deze ravage wordt een camper. Als ik de foto's nu zie denk ik wat heb ik aangericht :lol:
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Mooi project. Veel succes. Neem de tijd en schroom niet zaken over te doen, als je tot de conclusie komt, dat het beter kan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar mijn Projecten / Camperen
HoK

Bericht door HoK »

Dank. Fijn om een deskundige op het gebied van in ieder geval isolatie op het forum te hebben.

Maar, ik sta op het punt om een Maxxfan te bestellen. Ik hoor weinig slechte verhalen over deze ventilatoren dus dit wordt hem.
Dakluiken is een ander verhaal, verschillende reacties over dakluiken die de tand des tijds niet volhouden. Naast dat ze op je dak zitten en dus een potentieel punt worden van lekkage. Ik heb geen ruimte meer voor ramen die je open kunt klappen omdat overal al glas zit. Nu vroeg ik me af, zijn er ervaringen met achterdeuren voorzien van ventilatieroosters? Dat je ventilator z'n lucht bij de achterdeur weg haalt als bus afgesloten is?
Plaats reactie