Solarstroom gebruiken voor boiler

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Solarstroom gebruiken voor boiler



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik zal er vast wel uit komen als ik zelf heel goed ga zoeken in de handleidingen etc.

Ik heb de Victron BMV 712 en een Epsolar 40 AN. Nu, halverwege de dag zijn mijn accu's vol en doen de panelen dus helemaal niets meer.

Ik wil dus de "overstroom" gaan gebruiken om de boiler te verwarmen. Daar moet dan wel eerst nog een element voor ingebouwd worden, maar dat is het probleem niet.
Hoe sluit ik het aan dat hij die stroom gaat leiden naar het verwarmingselement zonder dat hij eventuele tekorten uit de HH-accu gaat trekken?
Nu douche ik 's avonds met koud water, dwz, water van onder uit de zitbank, dus ongeveer 20°C. Iets warmer, mag voor mij best wel.

Adviezen worden op prijs gesteld, en ik weet dat ik ook de boiler op gas kan stoken, maar dat doe ik alleen 1 keer per week voor de grote douchebeurt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler.



Bericht door DJSmiley »

Je kan met de BMV de relaisuitgang programmeren dat deze bij bv >95% SOC de boiler inschakelt.

Afhankelijk van het element kun je dan een vermogensrelais schakelen, of een (kleine) omvormer met een 230V element. Een 12V element is het meest effectief.

Enige nadeel is dat je dan afhankelijk van de zoninval mogelijk ook iets uit de accu's gebruikt. Je zonopbrengst moet meer dan het element zijn, anders zal het verschil uit de accu komen. Maar als je bv insteld bij >95% SOC relais aan, bij <90% SOC relais uit dan zal het verbruik uit de accu's minimaal zijn.

Ik weet alleen niet exact hoe groot het risico op legionella enz is. Koud of heel heet water is meestal geen probleem, maar 25-50graden is de sweetspot van sommige nasty dingen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler.



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, die legionella is een gevaar. Ik gebruik ongeveer 3 liter water om te douchen, misschien dus een aparte oude boiler met 12 volt element. Voor keuken e.d. heb ik geen warm water nodig. Wat ik ongeveer even uit mijn hoofd heb kunnen berekenen is dat ik ongeveer twee dagen overstroom nodig heb om 10 liter water op 75° te krijgen. Daarna tap ik dan ongeveer 2 liter per dag af omdat ik mix met koud. Klein boilertje vlak onder de wastafel is ook wel zo makkelijk en er is plaats.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler.



Bericht door Cee Pee »

Rudy,
Het kan, ik doe het ook alleen niet automatisch.
Als de batterijen vol zijn en het is nog lekker zonnig zet ik de omvormer aan en de boiler op elektrisch verwarmen.
Hier heb ik een manchet voor in de boiler gemaakt van 450 watt
Ik heb hier een tijdklok tussen gezet zodat het niet vergeten wordt om de zaak weer uit te zetten en je de huishoud batterij weer leeg trekt.
Laatst gewijzigd door Cee Pee op di 16 nov 2021, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler.



Bericht door DJSmiley »

Dan kun je eventueel ook een kleine 3L boiler plaatsen. Ik heb zelf een 6L boiler maar ze zijn er ook in 3L. (De Elgena KB3 of KB6). Met een eigen 200W 12V element.

Alleen even opletten op de drukken, er zijn aparte boilers voor lage en hoge druk. Als je de ruimte hebt en 10L water dan is een simpele Daalderop Hotfill een goedkope optie voor een drukpomp. Die kost <50 euro ofzo op marktplaats en heeft een 500W element. Element is een domme weerstand dus kun je met de meest goedkope omvormer voeden (en dus inschakelen). Hoeft geeneens een zuivere sinus te zijn.


Met weinig zonnepanelen zou ik liever voor een 200W element gaan, mooiste is het element kwa vermogen ongeveer gelijk (of lager) aan de zonopbrengst, dan haal je t meeste nagenoeg meteen uit de zon (ipv via de accu's)
Geen idee of het een standaard maat is maar mogelijk kun je zo'n hotfill ook voorzien van een simpel 12V element


Zelf heb ik een domme schakelaar achter mijn Elgena. Die schakel ik handmatig in. Opwarmtijd is een uurtje of 2 (6L), dus je moet er dan wel aan denken. Automatisch is mooier, maar goed, niet altijd nodig (Zo schakel ik ook handmatig tussen omvormer en walstroom).
Alles wat automatisch kan, kan ook automatisch stuk :)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 16 nov 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler.



Bericht door Hoofdnoorman »

:thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler.



Bericht door Atoz »

Hoofdnoorman schreef:
di 16 nov 2021, 13:23
...
Wat ik ongeveer even uit mijn hoofd heb kunnen berekenen is dat ik ongeveer twee dagen overstroom nodig heb om 10 liter water op 75° te krijgen. Daarna tap ik dan ongeveer 2 liter per dag af omdat ik mix met koud.
....
Als 1 liter koffiewater elektrisch mij 6Ah kost dan zal dat voor 10 liter +- 60Ah gaan ''kosten''
En die temperatuur zal dan ook wel ergens in de buurt van 60 a 75°C zijn

Vanaf dan heb je elke dag dus 12Ah nodig + de warmteverliezen van de boiler.

Maar als ik goed las dan zijn er nog vier panelen vrij, dus heb je op zonnige dagen zoals vandaag meer dan energie beschikbaar om dit project tot een goed einde te brengen.

Maar is een doorstromer geen optie?
Totaal anders dat wel, vanavond energie verbruiken om morgen terug bij te laden in de accu.
Geen wateropslag nodig en geen risico op Salomonella... Was zelfs Hazes sr. er geen slachtoffer van?

In elk geval het kan, want energie genoeg.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler.



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler.



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik zit idd aan een Pflieger 5 liter te denken anders maak ik zelf wel een boiler, want de 10 liter is te groot.

200 Watt element zal genoeg zijn. Aanwarmen zal langer duren, maar dan zal het wel werken. Eventueel een aanwarmelement er bij.
Maar goed, het is om in de zomer te doen, dus tijd zat.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler.



Bericht door ducati 900 »

Het aanwarmen valt wel mee hoor, je hebt een vrij scherpe scheiding tussen warm en koud.
Je hebt in een uurtje wel al warmwater tot je beschikking want het is niet zo dat de gehele inhoud van de boiler
dezelfde temperatuur moet hebben.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler



Bericht door Atoz »

Zou een 200 Watt element voldoende ''zwaar'' zijn om tijdens de middag (nu) voldoende water op te warmen?
Onze waterkoker van 1100 Watt heeft minder dan 10 minuten nodig, dus een 200Watt element heeft dan een uurtje nodig

Voor 1 liter water....

Gewoon testen zekers
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler



Bericht door henk en lila »

Het hoeft in zijn boiler niet te koken!

En een rekentool. https://www.eclecticsite.be/calc/energi ... warmen.htm

Geeft het benodigde vermogen in kilowatt. Bij 1 uur maal 1 = kWh. Delen door 12,8 geeft Ah.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Solarstroom gebruiken voor boiler



Bericht door Charm »

De de meeste Victrons, Votronics en ook een aantal andere merken MPPT regelaars hebben een AES voorziening/uitgang beschikbaar. Deze wordt actief als er sprake is van een overschot aan zonne-energie. Hiermee kan een relais worden geschakeld. Ik heb zelf onlangs met een Arduino zoiets gemaakt om de koelkast van gas op 12V over te schakelen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Plaats reactie