Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel olie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Fiat Ducato turbo diesel 2.8JTD uit 2001 gebruikt te veel olie



Bericht door pwhooftman »

ducati 900 schreef:
wo 10 nov 2021, 21:46
Als de motor teveel brandstof krijgt dan spoelt de oliefilm van de cilinderwand, gevolg hoog olieverbruik.
Niet alleen bij diesels maar kan zelfs bij auto's op LPG.

Ben.
Volgens mij het tegendeel: dan stijgt het oliepeil omdat de olie vermengd raakt met diesel. Wel verhoogde slijtage.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel olie



Bericht door Bas vd laar »

terugvorderen en juristen inschakelen heeft slechts zin als er sprake is van bewijsbaar niet presteren van het betreffende bedrijf.
Je moet dan zelf veel, schriftelijk, vast gelegd hebben.
Dat niet presteren lijkt me evident, er is een andere motor in gezet en het probleem blijft hetzelfde.
Dat hoeft niet op papier vastgelegd te zijn, het bedrijf gaat echt niet ontkennen dat er een ander blok in is gekomen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel olie



Bericht door 309T16 »

Inderdaad en al helemaal niet, als de betaling niet contant gedaan is.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Fiat Ducato turbo diesel 2.8JTD uit 2001 gebruikt te veel olie



Bericht door ducati 900 »

pwhooftman schreef:
do 11 nov 2021, 9:35
ducati 900 schreef:
wo 10 nov 2021, 21:46
Als de motor teveel brandstof krijgt dan spoelt de oliefilm van de cilinderwand, gevolg hoog olieverbruik.
Niet alleen bij diesels maar kan zelfs bij auto's op LPG.

Ben.
Volgens mij het tegendeel: dan stijgt het oliepeil omdat de olie vermengd raakt met diesel. Wel verhoogde slijtage.
Dan heb je er echt een pisser bij, dan stijgt het oliepe=il.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel olie



Bericht door travelscout »

Hoe zou TS er zeker van moeten zijn, dat er wel een andere motor geplaatst is?
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel olie



Bericht door de Jonckheer »

Er is bekend bij de importeur welke motor er origineel in is gehangen dus een kwestie van het motornummer opzoeken.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel ol



Bericht door DiffRental »

Een fatsoenlijk bedrijf zou €2500,- terug betalen en de oude motor verkopen, incl een bosje bloemen en excuses voor de slechte diagnose.

Waar halen ze überhaupt het lef vandaan om ook nog eens €850,- statie geld te vragen voor een motor die eigenlijk stuk zou moeten zijn? Zullen we het maar niet hebben over de foute diagnose en een veel te hoge prijs voor de gemaakte uren.
Ook nog eens een heel slecht advies om even makkelijk een motor incl bak te wisselen waarvan je ook maar moet afwachten of daar het onderhoud of de kilometerstand van klopt.
Ongelofelijk dat zo’n bedrijven kunnen bestaan.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel olie



Bericht door hathi »

+1 Peter :thumbup:
Hans
Beroepsreiziger

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel olie



Bericht door Beroepsreiziger »

travelscout schreef:
za 13 nov 2021, 6:50
Hoe zou TS er zeker van moeten zijn, dat er wel een andere motor geplaatst is?
Het motornummer is gelijk aan het chassies nummer.
WAT ZIJN MATCHING NUMBERS?
Wanneer er geadverteerd wordt met matching numbers betekent dit dat de desbetreffende auto beschikt over een originele motorblok en versnellingsbak. Een gerestaureerde auto kan dus nog steeds matching numbers hebben, mits de het motorblok en de versnellingsbak zijn meegenomen in het restauratieproces.

Het motorblok en de versnellingsbak zijn voorzien van een cijfercode, die vervolgens opgezocht kan worden in de documentatie van de auto. Als het nummer op het motorblok een andere is dan dat in het boekje, is het blok niet origineel bij de auto en is er geen sprake van matching numbers
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel olie



Bericht door de Jonckheer »

Het motornummer is gelijk aan het chassis nummer.
Dat is niet wat er staat en is ook niet juist. In de documentatie van het voertuig staan zowel het chassis- als het motornummer. Die zijn niet hetzelfde maar horen wel bij elkaar in dat voertuig. Met name in oldtimers maakt het nogal wat uit of de diverse onderdelen origineel zijn, waarbij dat het geval is is de wagen meer waard.
Nayo

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) gebruikt te veel olie



Bericht door Nayo »

Goeie advocaat of rechtsbijstand verzekering helpt in dit geval.
Heel beleefd gezegd ben je flink genaaid :bang:
Plaats reactie