Stinkende acculader

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Acculader



Bericht door evdoetelaar+larana »

Voordat je de vraag stelt op wie de kosten verhaald kunnen worden, moet je eerst eens nagaan wat de (vermoedelijke) oorzaak is geweest. Je hebt hier te maken met enerzijds apparatuur van verschillende producenten, met elk hun eigen specifieke kenmerken en gebruikseigenschappen en anderzijds de manier waarop die apparatuur is gebruikt. Dus zoek eerst eens waar het is misgegaan. Ook om herhaling te voorkomen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Stinkende acculader



Bericht door hathi »

Juist Eddy,ik denk niet dat ,eenieder die daar gestaan heeft,zijn printplaat nu kapot heeft,dus eerst de hand in eigen boezem steken
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Stinkende acculader



Bericht door evdoetelaar+larana »

In zijn 1e bericht heeft TS het over brandlucht. Dan wil je - voor je eigen veiligheid en die van je camper - toch wel weten wat / waar / hoe het is misgegaan en of de schade nog groter had kunnen zijn. Dan krijg je toch inzicht hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden? En als je zelf de kennis niet hebt om dat na te gaan, schakel dan een expert in en geef die ook de gelegenheid dat in situ te inventariseren, zodat die op basis daarvan dan verbetervoorstellen kan doen. Met de focus alleen op verhaalsrecht voorkom je toekomstige problemen niet.

Of ...... je doet dat niet, kijkt de andere kant op, vervangt het defecte onderdeel en probeert de kosten daarvan te verhalen om vervolgens er op te wachten tot het weer fout gaat.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Stinkende acculader



Bericht door pwhooftman »

Als de diagnose is dat de printplaat kapot is gegaan door een piekspanning, dan is het aannemelijk dat die piekspanning uit de paal op de betreffende camperplaats kwam. Dat die camperplaats met zonnepanelen haar stroom opwekt is misschien relevant, misschien niet. Probleem is: kun je het bewijzen? Eigenlijk zou je nu met een spanningsmeter naar die camperplaats moeten gaan en de spanning op de paal moeten meten. Als die nu ook te hoog is, dan heb je 'bewijs', als die nu normaal is niet en wordt het lastig een oorzaak aan te wijzen.

Je kunt altijd een bericht naar de beheerder van de camperplaats sturen, met het verzoek e.e.a. te controleren (ik zou niet direct over schade verhalen beginnen). Er bestaan nog eerlijke mensen, en als bij de beheerder niets gemeld wordt kan hij er ook niets aan doen.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Stinkende acculader



Bericht door GeMa »

Ik heb mijn 230 volt circuit in de camper beveiligt met een piekspanning beveiliging. Kost 50/60 euro en zet je naast de aardlek in de camper.

Meestal is de spanning die van de paal komt wel binnen de marges, maar vooral in het buitenland willen er nog wel eens piekspanningen optreden en dan is voorkomen beter als genezen.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Stinkende acculader



Bericht door bennieh »

@GeMa: mag ik vragen welk fabrikaat/type je hebt toegepast?
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Stinkende acculader



Bericht door rzwiebel »

GeMa schreef:
do 14 okt 2021, 11:50
Ik heb mijn 230 volt circuit in de camper beveiligd met een piekspanning beveiliging. Kost 50/60 euro en zet je naast de aardlek in de camper.
Er zijn ook Elektroblocks van Schaudt met een OVP, een overspannings- en piekspanningsbeveiliging. En inderdaad, heb je die niet, dan is een OVP apart wel eens handig. Ik heb hem niet, sta eigenlijk nooit aan de paal.
Jasicamp heeft hem voor 100 Euri
https://www.jasicamp.nl/schaudt-overspa ... cks/p13416
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Camper_01

Re: Stinkende acculader



Bericht door Camper_01 »

Dit is een keurig antwoord op het overspannings probleem. Als koper van een nieuwe camper kan men niet verwachten dat deze overspanning beveiligingen aanwezig zijn. Men vindt dit niet in de verkoopdocumentatie en de verkoper hoort men meestal ook niet hierover. Tenminste niet bij ons toen wij onze Burstner camper kochten. Maar inderdaad in professionele apparatuur wordt dit standaard ingebouwd.
Camper_01

Re: Acculader



Bericht door Camper_01 »

Kroppie schreef:
wo 13 okt 2021, 19:55

jos
Jos, weet je wat er allemaal stuk kan gaan op die print bij bv overspanning? Mogelijk een paar componenten van een paar Euro en heel veel om die te vervangen en dan die PCB aansluiten op een testadapter om de diverse functies te testen en de spanningen te meten. Of kan er bijna niemand in Nederland dit zodat het naar de fabriek in Duitsland moet. 2 keer verzendkosten handeling en marge bij de dealer hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stinkende acculader



Bericht door Kroppie »

Camper 01
?? wat heb ik vlgs jou in dit topic geschreven?, ik kan me niets herinneren/terug vinden wat jouw reactie zou kunnen uitlokken.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 15 okt 2021, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_01

Re: Stinkende acculader



Bericht door Camper_01 »

Jos, ben niet helemaal duidelijk geweest. Maar gaarne jouw mening over dure reparaties voor dit soort producten aub die toch niet zo complex en duur hoeven te zijn. Bij voorbaat mijn dank hiervoor.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stinkende acculader



Bericht door Kroppie »

ja ik vind dergelijke reparaties ook erg[belachelijk]duur, maar net als wat jij opnoemt, verzenden, controleren, constateren, repareren, weer controleren en weer terug zenden, allemaal kosten posten welke op het konto van dat printje terecht komen, terwijl naar mijn mening zo,n print betrekkelijk weinig kost, en denk dan wel eens, niet op of in die print gaan zoeken en prutsen maar meteen een nieuwe erin, maar ja zo,n firma moet ook ALLE kosten doorberekenen om te kunnen blijven bestaan, en omdat ik veel zelf doe(gaat ook niet altijd helemaal goed :silent: ) vergeet ik dat vaak en mopper wel eens op die hoge prijzen , en zal gerust vaak niet terecht wezen, maar komt omdat ik geen bedrijf instand hoef te houden.
zo dat is mijn mening en reactie in deze, zo duidelijk?
groetjes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Stinkende acculader



Bericht door GeMa »

De reden dat lang niet alle (nieuwe) campers standaard een overspanningsbeveiliging hebben is dat EU voorschriften zeggen dat het lokale net (camping, CP o.i.d.) daarin moet voorzien. Echter zoals zo vaak is de praktijk weerbarstiger en is dat lang niet overal voorzien. Zelfs je eigen huisaansluiting kan onder ongunstige omstandigheden een flinke spanningspiek geven.
Camper_01

Re: Stinkende acculader



Bericht door Camper_01 »

Kostenbesparing, is de enigste reden volgens mij.
Plaats reactie