Bouw en test van een LiFePO4 accu
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
ik ben nu de parameters van mijn JBD 150A BMS
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4c4dDViCLL
aan het bekijken en zie iets wat ik niet snap
de "overcurrent protection" staat op 160A met een vertraging van 10 seconden
en de "hardware overcurrent protection" is 76A met een vertraging van 320ms
en de "short curcuit protection" is 178A met een vertraging van 400us
de "overcurrent bescherming zal nooit trippen om dat de " hardware overcurrent protection" allang getripped is
ik verwacht dan ook dat de hardware overcurrent and short curcuit protection fout zijn omdat het een 150A bms is
Maar wat zijn hier de goede waardes ?
heeft iemand een screen shot van zijn 150A JBD harde ware protection want volgens mij zijn die allemaal fout
heb er 2 en beide het zelfde
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4c4dDViCLL
aan het bekijken en zie iets wat ik niet snap
de "overcurrent protection" staat op 160A met een vertraging van 10 seconden
en de "hardware overcurrent protection" is 76A met een vertraging van 320ms
en de "short curcuit protection" is 178A met een vertraging van 400us
de "overcurrent bescherming zal nooit trippen om dat de " hardware overcurrent protection" allang getripped is
ik verwacht dan ook dat de hardware overcurrent and short curcuit protection fout zijn omdat het een 150A bms is
Maar wat zijn hier de goede waardes ?
heeft iemand een screen shot van zijn 150A JBD harde ware protection want volgens mij zijn die allemaal fout
heb er 2 en beide het zelfde
- Bijlagen
-
- Screenshot_20211013-212727.png (93.07 KiB) 454 keer bekeken
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Mooi!
Hier ook een zelfbouw 280Amp LifePo4 met een Overkill Solar BMS.
Na anderhalf week offgrid, noodgedwongen ziek naar huis - maar de accu werkt perfect!
Nu staat onze buscamper in de stalling, accu hebben we gedemonteerd, en staat netjes opgeslagen.
Gisteren nog even op de App een controle rondje gedaan, geloof dat alles wel in balans is
Hier ook een zelfbouw 280Amp LifePo4 met een Overkill Solar BMS.
Na anderhalf week offgrid, noodgedwongen ziek naar huis - maar de accu werkt perfect!
Nu staat onze buscamper in de stalling, accu hebben we gedemonteerd, en staat netjes opgeslagen.
Gisteren nog even op de App een controle rondje gedaan, geloof dat alles wel in balans is
#staypositive
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
beetje raar
Er staat dat je accu 100% vol is in de cirkel
En de spanning is 3.33 V per cell ( wat dus niet 100% vol is )
redelijk goede spanning om hem weg te leggen
Ik zelf ga nog een stuk lager.
Er staat dat je accu 100% vol is in de cirkel
En de spanning is 3.33 V per cell ( wat dus niet 100% vol is )
redelijk goede spanning om hem weg te leggen
Ik zelf ga nog een stuk lager.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Hoe dikwijls moet er hier nog geschreven worden dat je de laad status van je LiFePO4 systeem niet aan de spanning kan afgelezen worden.
Nog een keertje? Of heeft het geen zin om het te vermelden?
Nog een keertje? Of heeft het geen zin om het te vermelden?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Voor mij de beste manier om je camper weg te zetten.
Zelfs als hij buiten in de winter op onze oprit staat.
En ja regelmatig eens wat meten/ app kijken kan geen kwaad.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
In onbelaste toestand kun je vrijgoed zien wat de status is van je Lifepo4 ( ieder lithium accu ) aan de hoogte van de spanning , maar als je hier op op het forum zit niet.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Tja ik weet nog dat jij ze de lucht instuurde, maar ik zie en heb andere ervaringen.
Maar laat er me dan toch maar een einde discussie van de discussie van maken.
Maar laat er me dan toch maar een einde discussie van de discussie van maken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
en hoe groot is het verschil tussen vrij goed en goed/genoeg, en gewoon goed ?
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Je hebt absoluut gelijk. Maar sommige mensen snappen niet dat als je de laadspanning eraf haalt ook een Lifepo4 accu ook gewoon de spanning een stukje in elkaar zakt, net zoals een lood accu dat ook doet. Die laad je met 14V+ maar als je een paar uurtjes de lader eraf haalt staat ie ook netjes ergens op 12,8V ofzo. Lifepo4 idem. Lifepo4 is vooral door het vlakke gedeelte op de spannings/soc grafiek onmogelijk te bepalen wat de SOC is aan de hand van spanning. die is zo ongeveer vlak rond de 3,2V...
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6770
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Zo heb ik het ook gedaan.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik heb accu's gebouwd van 200Ah, 206Ah en 280Ah. Deze hadden allemaal na het volledig opladen na een poosje een verschillende rustspanning. Atoz heeft dus helemaal gelijk dat de laad status van je LiFePO4 systeem niet aan de spanning afgelezen kan worden.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
als een lifepo4 onbalst is betekent dat hij niet geladen worden en niet ontlladen wordt. en dan betekent dat bij ongeveer vol de voltage 3.5 volt per cel is 20% is rond de 3.26 Volt. en dit kun je gewoon instellen in de jbd bms parameters.
en ja als je hem belast of oplaad zegt de voltage niet veel.
vertel eens hoe jullie de lifepo accus in de winter weg zetten. ik lees hier dat 60% goed .
Maar hoe bepaal je die 60% ?
en ja als je hem belast of oplaad zegt de voltage niet veel.
vertel eens hoe jullie de lifepo accus in de winter weg zetten. ik lees hier dat 60% goed .
Maar hoe bepaal je die 60% ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Met deze, nooit met het BMS, want heb er twee
https://stroomwinkel.nl/victron-smartsh ... -50mv.html
https://stroomwinkel.nl/victron-smartsh ... -50mv.html
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik heb, zoals enkelen weten 3 x 100 Ah LFP in gebruik. Nu 2,5 jaar. Camper staat altijd buiten en nooit aan de paal. Van de 12 zonnepanelen zijn er nu twee (De Samysolar en een 100 Wp paneel = samen 160 Wp) aktief. Vanaf maart vorig jaar staat de camper dus geparkeerd, behouden een totaal gebruik dit jaar van 20 dagen.
Dagelijks is er een gebruik van ongeveer 16 A. Dat komt doordat de boordspanning, diverse USB laders en de TV-Standby staan.
Alles aangestuurd door een simpele Epsolar 40 Amp. Controle via de BMV702. Die laatste is eigenlijk het enige wat ik de prijs niet waard vind, zeker niet omdat ik hier ergens al apps zag die een meerdaagse uitgebreide log konden laten zien met een andere accumonitor.
Vooralsnog ben ik ook begonnen met monitoren en steeds maar kijken. Na een paar maanden en omdat ik er achter ben gekomen dat ik zelfs in de wintermaanden in Spanje nog een extra camper volledig van de stroombehoefte kan voorzien, kijk ik er nu niet meer naar om.
Alles werkt feilloos en ik ben al vergeten dat ik accu's heb.
Er is eigenlijk maar één makke aan mijn installatie. Mijn uitschuifbare zonnepanelen vertikken het om uit te schuiven als het heel erg warm is. Maar dan heb ik ze eigenlijk ook niet nodig. De motor (oude accuschroefboormachine), staat de slip op stand 4 ingesteld. Ik denk dat als ik hem twee standjes strakker zet hij het wel prima doet, maar persé nodig is het niet. Het was echter wel even blozen toen ik hem deze zomer even wilde demonstreren aan iemand en hij op zijn plaats bleef.
Wat ik ermee wil zeggen; Ook ik dacht dat het nodig was om allerlei controle en monitor aangelegenheden paraat te hebben. Ik heb gemerkt dat na een paar maandjes ik er mij helemaal niet meer voor interesseer. Het werkt en ik ben tevreden. En als het toch kapot gaat, komt er wel weer wat anders, maar ik ben bang dat dat de eerste 10 jaar niet gaat gebeuren.
Dagelijks is er een gebruik van ongeveer 16 A. Dat komt doordat de boordspanning, diverse USB laders en de TV-Standby staan.
Alles aangestuurd door een simpele Epsolar 40 Amp. Controle via de BMV702. Die laatste is eigenlijk het enige wat ik de prijs niet waard vind, zeker niet omdat ik hier ergens al apps zag die een meerdaagse uitgebreide log konden laten zien met een andere accumonitor.
Vooralsnog ben ik ook begonnen met monitoren en steeds maar kijken. Na een paar maanden en omdat ik er achter ben gekomen dat ik zelfs in de wintermaanden in Spanje nog een extra camper volledig van de stroombehoefte kan voorzien, kijk ik er nu niet meer naar om.
Alles werkt feilloos en ik ben al vergeten dat ik accu's heb.
Er is eigenlijk maar één makke aan mijn installatie. Mijn uitschuifbare zonnepanelen vertikken het om uit te schuiven als het heel erg warm is. Maar dan heb ik ze eigenlijk ook niet nodig. De motor (oude accuschroefboormachine), staat de slip op stand 4 ingesteld. Ik denk dat als ik hem twee standjes strakker zet hij het wel prima doet, maar persé nodig is het niet. Het was echter wel even blozen toen ik hem deze zomer even wilde demonstreren aan iemand en hij op zijn plaats bleef.
Wat ik ermee wil zeggen; Ook ik dacht dat het nodig was om allerlei controle en monitor aangelegenheden paraat te hebben. Ik heb gemerkt dat na een paar maandjes ik er mij helemaal niet meer voor interesseer. Het werkt en ik ben tevreden. En als het toch kapot gaat, komt er wel weer wat anders, maar ik ben bang dat dat de eerste 10 jaar niet gaat gebeuren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.