Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door hugo+jitske »

Beste.

In de zoektocht naar een offgrid camper kom ik regelmatig iets tegen dat alles heeft muv een energiesysteem. Raden jullie een bedrijf of deugdelijke eenpitter aan die panelen/omvormer/accu’s kan installeren? Ik waag me er niet aan.
Liefst boven de rivieren maar ik ben vooral dankbaar voor het delen van successrvaringen en bruikbare tips.

Mvg Hugo
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door Duco »

Kan elk camperbedrijf voor je doen, Google is je vriend. Bedenk vooraf wat je nodig hebt aan stroom en hoeveel geld je wilt besteden.

Zolang je geen camper hebt en informatie over wat je er mee wilt doen is er verder weinig zinnigs over te zeggen.

Een simpele installatie zal nog geen 500,- kosten maar ze zijn er ook voor 15.000,- dus mogelijkheden genoeg.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Laat je eerst hier op het forum adviseren wat je nodig hebt, en ga dan op zoek naar een bedrijf/eenpitter die het op je camper plakt.

Op dit forum zit nl de meeste kennis.....


Paul
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door hugo+jitske »

Concreet zijn we bezig met een camper die momenteel twee systemen heeft.
- walstroom 230V met her en der stopcontacten
- huishoudaccu die wordt geladen door de dynamo tbv verlichting en koelkast (tijdens het rijden)

Idealiter plaatsen we een 2-3 tal zonnepanelen en 1-2 lithium huishoudaccu’s omdat we een half jaar nin-stop weg willen en lang niet altijd ergens zijn waar walstroom is.

De camper heeft LPG voor koelkast en kachel.

Welke omvormer (is Victron nog steeds de beste) en welke accu’s en welke panelen kan ik het beste aanschaffen? Ik koop herbruikbare artikelen graag tweedehands. Dat zou de omvormer kunnen zijn.
Iemand de gouden tip voor merk panelen en accu?
Laatst gewijzigd door hugo+jitske op wo 15 sep 2021, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Als die koelkast op LPG blijft werken, dan vraag ik me af waarom je LiFePO4 wil gaan gebruiken.
En dan nog 2....
Voorzie op je dak veel zonnepanelen, productie is belangrijk
Accu.,.200Ah AGM geeft je 100A bruikbaar... Of 150 LiFePO4, voordeel is dat deze sneller laden.

Dus...
400Wp op je dak en 150Ah LiFePO4 :thumbup:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door hugo+jitske »

Besten.

De camper is inmiddels aangeschaft.
We zijn op zoek naar iemand in de regio Groningen die het kan installeren.
Het enige wat ik me nu nog afvraag is hoeveel stroom, hoeveel panelen en hoeveel accu’s.
En waar koop ik het. Liefste natuurlijk bij de lokale maar als via Alibaba oid ook deugdelijk spul voor honderden euro’s goedkoper kan komen…

Ik zie uit naar jullie reacties.
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

De laatste panelen heb ik gehaald bij Stralendgroen en opgehaald in Westerbroek Gr.

De elektronica bij Bluepowershop.NL Geen low budget maar wel kwaliteit.

Eerst gaan rekenen wat je nodig hebt. Info genoeg hier hoe dat te doen
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door bus21 »

Niet onbelangrijk: hoeveel ruimte heb je op je dak, wat zou passen?

Onze camper is onopvallend als camper, dus wij hebben gekozen voor semi-flexibele zonnepanelen. Die zijn maar een paar millimeter dik en we hebben ze op de ribbels van het dak geplakt. Van de zijkant zie je ze niet (als je bovenop het dak kan zien overigens ook nauwelijks, we hebben een zwarte bus).

Die van ons komen van Offgrid-tech oid in Duitsland, net als de LifePO4 accu.
MPPT van Votronic (een triple, regelt dus op 3 manieren het opladen van huishoud accu en startaccu: dynamo, zonnepanelen, walstroom).
Ook een omvormer van Votronic (die als de walstroom aangesloten is de walstroom doorzet naar de stopcontacen of zelf 230V maakt als de walstroom niet is aangesloten) (staat meestal uit, we gebruiken weinig 230V)
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door hugo+jitske »

Dank voor de reacties.

Onze camper is alles behalve onopvallend :)
We hebben zat ruimte op het dak.
Ook inbouwruimte accu/omvormer/lader/verzinhetmaar… ruimte zat.

Feitelijk is het apparaat wat het meeste stroom gaat vragen een iMac met 250W piekspanning.
Verder een laptop, een slowjuicer en nog wat klein (minder dan 250W piekspanning.
De iMac gaat mee omdat die mede nodig is voor werk onderweg en zal zeker niet dagelijks aan staan.
En koken en werken valt prima te scheiden dus om veilig te zijn hebben we 400W bij 230V nodig.
Hoe reken ik dan om welke wattage aan accu en panelen we nodig hebben? Zijn daar omrekensites voor? Ik heb ze niet gevonden… Het moet van 24 naar 230V en vice versa
Accu’s (1 of2) koop ik nieuw. Panelen kan prima 2ehands. Iemand een tip voor een goed merk?

Dank alvast weer 👍
Wat waardevol, zo’n forum!
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Ik gebruik zelf ook veel tweedehands spul. Maar monteer ook alles zelf. Bedenk, dat je daar geen garantie op hebt, als dat door een ander gemonteerd wordt. Dubbele installatiekosten zou zonde zijn. Vooral een zonnepaneel vervangen is aardig wat werk vanwege het kitwerk. Nooit dezelfde maat natuurlijk!

Watt is een eenheid voor vermogen (energie per tijdseenheid). Je moet dus die waardes vermenigvuldigen met de tijd dat het aanstaat. Alles vervolgens optellen en verdubbelen bij een klassieke accu. Dit omdat die slechts 50% leeg mag raken. Bij een LFP kan je 80% benutten

Zoals eerder opgemerkt zou ik bij de keuze van LFP accu's een compressorkoelkast nemen (12V of 230V).
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door hugo+jitske »

Dank voor de tip.
Ik zal eens googelen wat de afkortingen bij de accu’s zijn.
En een koelkast is niet nodig. We hebben een lpg-tank en daar doet ie het beter op dan op stroom 230 of 12 V)
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Je praat dan over een absorptie koelkast. Die kan beter op gas ja.
De combinatie van LFP en een compressor-kk zie je steeds meer. Vandaar dat je dat advies ook krijgt van een aantal forumleden.
Heeft wat voordelen. Maar heb je al een koelkast, gewoon gebruiken!

Succes :!:
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Ga je voor een 24 of 12V systeem? Ik zie in het draadje beide een beetje langskomen.

24V is makkelijker als je met een stevige omvormer gaat werken. Bij 1500-2000W+ vermogens is 24V zeker de voorkeur

Voor kleine vermogens maakt het minder uit en is 12V vaak makkelijker omdat daar alles beter voor verkrijgbaar is

Accus heb je in 2 soorten: Lood en Lithium
Levensduur wordt uitgedrukt in cyclus, het aantal keren van vol tot leeg (=50% bij een loodaccu), 80% bij een LFP accu
Loodaccu gemiddeld 200-500 cycles. Praktijk trek je meestal niet helemaal tot de bodem leeg, dus t is niet 1 cycle = 1 dag gebruik, maar het geeft een indicatie

Loodaccu: Bekendst, overal te krijgen, goedkoop
Nadeel: Levensduur is afhankelijk van het verbruik. Dieptontladen is een aanslag op de levensduur. 5-6 jaar is gemiddeld. Maar een te lichte batterij (die je teveel / tevaak) leegtrekt kan met 1-2 jaar al stuk zijn.

Ook groot en zwaar, zeker bij een bus die je op B-rijbewijs wilt houden kan dat best een ding zijn wat aantikt.

Reken netto 50% bruikbaar: Dus een 180Ah accu kun je netto zo'n 90Ah uithalen. En dat is al het maximale. Voor een lange levensduur moet je 'm niet meer als 30% leegtrekken.

Er zijn zo wat varianten (AGM, GEL, nat) die allemaal zo hun voor en nadelen hebben maar kwa bruikbare capaciteit scheelt het weinig.
De full tractieaccu kan meer hebben maar is nog lomper/duurder dus voor campers eigenlijk nooit (Zie je vooral in heftrucks enz) dus die moet je buiten beschouwing laten.

LFP staat voor LiFePO4, een Lithium variant die het meest gebruikt wordt voor campers enz.
Duurder in aanschaf, maar veel efficienter. Kan tot 80% ontladen worden. Levensduur is 2000 cycles, meestal 3000+
Dus bijna 10x zoveel als een loodaccu
Kostprijs is anno 2021 nieteens meer gek veel hoger dan lood.
Voordelen: Constantere laadstroom, veel vlotter op te laden. Compacter, minder gewicht.
Kan beter overweg bij zware belastingen (geen Peukert effect waardoor een loodaccu bij extreem verbruik een behoorlijke degradatie heeft van bruikbare capaciteit)
(Meestal) een ingebouwd BMS, die voorkomt ook diepontlading dus schade.

Voorbeeld: Een 180Ah loodaccu: 45kg ofzo, netto 90Ah bruikbaar, kost een 260 euro ofzo.

Een 100Ah LFP accu: 15kg, netto 80Ah beschikbaar, levensduur snel 10x zo lang. Kost een euro of 600.

In diezelfde levensduur zou je 3-4 loodaccu's verslijten. Dus op de lange termijn al gunstiger, en je hebt nog gewicht/ruimtebesparing en kan vlotter opladen.

Nadelen is dat je soms wat dingen moet vervangen/aanpassen. Maar bij een installatie die toch al op de schop gaat is dat toch al iets wat gebeurt.

Is LFP altijd de oplossing? Nee.
Ga je in de vrieskou op stap? de normale LFP accu's kunnen niet laden bij <0 graden. In een normale camper meestal geen probleen (dan zou er veel meer kapotvriezen) maar als je 'm bv offgrid gebruikt, tentje, schuurtje, of de accu buiten de leefruimte hebt kan dat een dingetje zijn.
LFP vind het ook niet leuk om continue aan de paal te hangen. Dan is het gewoon een domme keus en kun je veel beter een normale loodaccu nemen. Kortste en goedkoopste weg

Ook gaat je LFP pas plezier opleveren als t werkt zoals het moet. Een groot deel van de dealers heeft geen verstand van de nieuwe LFP technieken. Gevolg is dus regelmatig dat er dingen fout gaan en/of je met ellende zit.
Adviseer dus altijd bij een verkoper van een accu. Als die geen dingen als een datasheet kan aanleveren, termen als BMS, wel of niet hebben van ondertemperatuurbeveiliging, of bv hard stelt dat het gewoon een 1:1 vervanger voor een loodaccu is, dan weet je al genoeg.


Maar zoals gezegd: Ga eeerst kijken wat je nodig hebt.

Berekenen dus: Pak het vermogen (watt) van elk apparaat en vermenigvuldig dat met het aantal verwachtte draaiuren per dag.
Dan weet je wat je gebruikt: xxx Wh.
En dat moet ook weer binnenkomen.. vermoedelijk zonnepanelen en al dan niet wat rijden. De opbrengst van die 2 moeten dus minimaal gelijk zijn wil je 'onbeperkt' vrij staan. Als dat uit belans is: Teveel laden? Boeit niet, maar wat zonde van de zon. Maar dat kan wel nuttig zijn in bv een winterse januaridag. Te weinig? Dan zal je accu uiteindelijk leeg raken en moet je 'm elders laden, of meer rijden. Hoe snel dat gebeurt wordt bepaald door het tekort aan laadopbrengsten.

Zonnepanelen? Zoveel mogelijk. Kun je eigenlijk nooit teveel hebben als je all-year round wilt kunnen.. Ga je alleen in de hoogzomer? Dan kun je daarop berekenen. Maar wil je zoveel mogelijk vrij staan en ook bij bewolkt weer of winter enz? Dan heb je elke watt nodig.

Kwa materialen enz: Zorg dat je het simpel houd, overzichtelijk en vooral goed gedocumenteerd. Met een lange tijd weg kan er ook wat stuk gaan. Dan is het fijn als je je kunnen helpen en niet een of andere wazig systeem.
Kwa omvormer zou ik dan ook voor bv een Victron gaan. Met iets meer budget is een multiplus een mooi ding: Lader en omvormer in 1. Ideaal ding met goede reputatie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Inbouwadvies gevraagd zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Helder verhaal!


Paul
Plaats reactie