Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door travelscout »

Veel van dit soort problemen, zijn te tackelen als je weet wat je waar en hoe moet aanpassen in de ECU.

Mooi voorbeeld is een trekhaak.
Koop je er geen specifiek aansluitset bij en sluit je alles aan zoals je dat vroeger ook deee,
dan zal de ecu storingen melden in de verlichting....
Want ja er zitten immers meer lampjes aangesloten dan voor heen.
Die aansluitsets belazeren gewoon die ECU.

Ander voorbeeld: Een chip die je extra monteert voor meer pk's etc.
Eigenlijk gaat het overhetzelfde: de ECU moet worden aangepast.

Nog een voorbeeld is uiteraard die huishoudaccu van TS.

Maar welke garage of zelfs dealer wil en kan die aanpassing voor je doen?
En wie voorkomt dan een verkeerde standaard fabrieks update die alle aanpassingen weer terug zet zoals het was?
Verkopen vrijwel allemaal liever de hapklarebrokken / de kant en klare sets.
Paul.
Ducato2000
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door Ducato2000 »

Diodeblokken zijn niet geschikt voor moderne processorgestuurde laad- en accusystemen.
Door de spanningsval van de diode kloppen de spanningen niet meer en geeft de auto een foutmelding.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door Kroppie »

en bij een ouderwetse dynamo , kon je met een diode van een paar duppies de spanning die de dynamo gaf aanpassen, misschien bij die intilligente zooi ook.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door myway »

Het gaat bij TS om een argofet, dus geen spanning verlies.
Nog nooit gehoord dat je een tweede accu kunt aanmelden in de ecu.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door travelscout »

ECU accepteert niet altijd zonder meer een hogere accu capaciteit. Zoals bij parallel schakeling.

Dat heeft voordelen maar ook nadelen.
Paul.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door myway »

Als dat al zou kunnen om een hogere accu capaciteit in te stellen, zou dat ook een optie zijn ivm een intelligente dynamo.
Voor als nog lijkt mij dit heel sterk.

We weten dus niet of er een intelligente dynamo aanwezig is bij TS
Als dat zo is verwacht ik dat een argofet niet mogelijk is.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door travelscout »

Het is net zoals met aanhangerts.
De extra lampjes geven we ook niet op aan de ECU.
Liever kopen we een aansluitset die de ECU besodemieterd.

Een circus optuigen wordt hier ook geadviseerd met accuus. Al vaker de revu gepasseerd....
Paul.
Ducato2000
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door Ducato2000 »

myway schreef:
ma 11 okt 2021, 8:09
Het gaat bij TS om een argofet, dus geen spanning verlies.
Nog nooit gehoord dat je een tweede accu kunt aanmelden in de ecu.
Info van Victron:

Dankzij toepassing van Schottky diodes is het spanningsverlies van de Argo laadstroomverdelers zeer laag:
slechts 0,3V bij weinig stroom en 0,45V bij de maximale stroom.

Staat in de specs van Victron bij het door TS genoemde onderdeel. Zou niet willen zeggen dat er geen spanningsverlies is.

En een tweede accu sluit je aan via een geschikt relais en de ECU van het boordsysteem kan dit relais aansturen mits hiervoor vrijgegeven.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door Kroppie »

en bij een niet slimme dynamo kan je met een [schottky]diode indien gewenst dat spanning verlies weer opheffen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
nfarlock1
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 13:34

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door nfarlock1 »

De Renault dealer kan de ECU niet aanpassen en adviseert mij om naar een camperbouwer te gaan.

Wie weet er een in de buurt van Enkhuizen/Hoorn die er wel verstand van heeft ?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door travelscout »

Een dealer die niet kan of die niet mag aanpassen?
Dat laatste kan ik me wel iets bij voorstellen.

Wel apart dat ze bij een motor tuner wel van alles en nog wat aan kunnen passen.

Maar goed, niet de eenvoudigste weg dus.
Voorlopig maar doen wat iedereen doet;
Een booster monteren op de plaats van die argo.
Paul.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door myway »

Ducato2000 schreef:
myway schreef:
ma 11 okt 2021, 8:09
Het gaat bij TS om een argofet, dus geen spanning verlies.
Nog nooit gehoord dat je een tweede accu kunt aanmelden in de ecu.
Info van Victron:

Dankzij toepassing van Schottky diodes is het spanningsverlies van de Argo laadstroomverdelers zeer laag:
slechts 0,3V bij weinig stroom en 0,45V bij de maximale stroom.

Staat in de specs van Victron bij het door TS genoemde onderdeel. Zou niet willen zeggen dat er geen spanningsverlies is.

En een tweede accu sluit je aan via een geschikt relais en de ECU van het boordsysteem kan dit relais aansturen mits hiervoor vrijgegeven.
Grappig, dit lees ik

Het grote voordeel van FET (Field Effect Transistor) laadstroomverdelers is het zeer geringe spanningsverlies: minder dan 0,02 Volt bij weinig stroom en 0,1 Volt bij maximale stroom. De uitgangsspanning van de dynamo hoeft niet verhoogd te worden wanneer een Argo FET laadstroomverdeler wordt toegepast.
Ducato2000
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door Ducato2000 »

victron argo180-3 art nr 065250 is een diodeblok als ik het opzoek. En geen FET.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiting van de huishoudaccu aan het circuit van de auto



Bericht door myway »

Ah niet goed gelezen.
Maar wie gebruikt nog zo’n ding
Plaats reactie