Fysieke afstand tussen standkachel en accu?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Fysieke afstand tussen standkachel en accu?



Bericht door Mein »

Dag allen,
Vraagje: Hoe klein mag de fysieke afstand zijn waarmee de warme uitblaas-buis van de standkachel langs de accu gaat? Of tussen de accu en de standkachel zelf?

Het geheel is gepland in een bank. De buis wil ik isoleren met keramische wol van 2 cm dik, over van de houtkachel in huis. Ik vind het lastig inschatten of de accu en overige elektronica voldoende luchtcirculatie krijgen. Want ik heb nog geen ervaring hoe warm de kachel of de laders en dergelijke worden. Er is ruimte om een tussenschot te plaatsen.

In een vroeg stadium heb ik een standkachel geplaatst. Helaas blijken de plannen minder vast te liggen dan toen bedacht :lol3: en is de gekozen locatie achteraf niet super handig. :bang: Zodoende is het nu een beetje puzzelen met de accu en elektronica.

Alvast dank voor je reactie,
Groet, Mein
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Re: Fysieke afstand tussen standkachel en accu?



Bericht door Mein »

Ha,Ha. “Durft niemand zijn handen te branden”. Het is ook een lastige en wellicht te ver gezochte vraag. Heb ik patent op….. :D
Ik zie foto’s met alles opgepropt tegen elkaar en lees nergens dat het niet werkt. Toch schijnen een accu en laders een te hoge temperatuur niet te appreciëren. Zal vast een gevoels dingetje zijn….

Mein
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fysieke afstand tussen standkachel en accu?



Bericht door pele »

Ik stel me dezelfde vraag. Mijn accu en elektrische componenten plaatste ik in eenzelfde ruimte onder een zitbank als de boiler/warmtewisselaar met de diesel-standkachel. Zoals je op de foto kan zien, staat er een wand tussen verwarming en elektra. Bedoeling is om de boiler/warmtewisselaar goed te isoleren.
In mijn vorige bus stonde de AGM accu ook onder dezelfde bank als de Truma combikachel (gas), zonder scheiding.Waarschijnlijk niet ideaal maar ik heb er geen nadeel van ondervonden. Nu met mijn dure LiFePo accu wil toch isoleren.
Hieronder een foto van de nieuwe en van de oudere bus.
16067433-3BB5-4B8D-A29C-4697497F0D1D_1_105_c.jpeg
oudere bus
16067433-3BB5-4B8D-A29C-4697497F0D1D_1_105_c.jpeg (170.44 KiB) 504 keer bekeken
Bijlagen
398E1B87-C341-45CC-9D40-9D4B4713A7CC_1_105_c.jpeg
nieuwe bus
398E1B87-C341-45CC-9D40-9D4B4713A7CC_1_105_c.jpeg (167.28 KiB) 503 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fysieke afstand tussen standkachel en accu?



Bericht door kampo »

Het zal hier waarschijnlijk over een diesel lucht kachel gaan en een gesloten AGM accu ?
Nu dan zijn er voor beide veiligheids voorschriften en zelfs reglementering.
Ook als het meestal niet ontploft of in de fik gaat kan je maar beter slim zijn en voorzichtig.
Ongelukken gebeuren door een combinatie van onvoorziene omstandigheden en alles verkeerd geïnstalleerd.

De lucht dieselkachel, met attest dat die geschikt is voor montage in voertuigen, moet zijn verbrandingslucht buiten het voertuig nemen. De uitlaat mag nergens in het voertuig passeren.
De warme lucht kan tot ongeveer 140°C worden in een "worst case" scenario.
De aangezogen lucht gaat over een warmtewisselaar die ongeveer 300°C is.
De oppervlaktetemperatuur van de mantel van de behuizing mag dan niet warmer worden als +60°C
Dus je kan je, als je hem goed monteert, aan wat stralingswarmte verwachten.

De AGM accu kan niet goed tegen warmte van boven de 30°C, dat verkort de levensduur.
Ver boven de 30°C wordt het natuurlijk steeds slechter en gaat de verdamping van het H20 meer dan normaal worden. H2 komt vrij en is reukloos maar explosief. Dat moet je naar buiten afvoeren met het meegeleverde slangetje.

Dus als het kan zet je een accu niet in dezelfde ruimte als de kachel.
Als het niet kan dan maak je een tussenschot en eventueel moet je de accukast gasdicht maken.

Bij een LFP accu is het minder kritisch, want er komen geen gassen vrij, maar ook daar verkort een hoge temperatuur de levensduur. Maakt natuurlijk weinig uit als het maar over een paar graden gedurende een paar uurtjes gaat.
In de winter geniet de accu dan weer wat meer van een aangename omgevings temperatuur, als het redelijk blijft.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fysieke afstand tussen standkachel en accu?



Bericht door Atoz »

Mein schreef:
di 14 sep 2021, 19:20
Ha,Ha. “Durft niemand zijn handen te branden”. Het is ook een lastige en wellicht te ver gezochte vraag. Heb ik patent op….. :D
....
Tja als je slechts 1 uur en 48 minuten wil wachten....
Neen dat is niet goed! Tevreden? Waarschijnlijk niet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Re: Fysieke afstand tussen standkachel en accu?



Bericht door Mein »

*Atoz. Sorry, was alleen maar grappig bedoeld gezien het aantal weergaves op dat moment.

*Pele. Dank je. Heel helder met de foto’s erbij. Vind het knap dat u het in de oude camper zo strak in elkaar hebt gekregen. Plaatsing als in de nieuwe camper is meer vergelijkbaar met mijn situatie. Inmiddels zie ik mogelijkheden om ventilatie gaten toe te voegen. Tevens schiet mij te binnen dat er een grijze vezelplaat bestaat dat in o.a. in de schouw- en schoorsteenommanteling verwerkt wordt dat erg veel warmte isoleert. Promatec of zoiets. Ik heb het op vrijstaande wanden achter de houtkachel en remt voelbaar aan de achterzijde veel warmte. Verkrijgbaar bij de houtkachelinstallateur.
Leuk! Zo kom je met een beetje brainstormen weer verder. :-B

*Kampo. Wederom dank voor uw uitgebreide reactie. Ga nog even nazoeken hoe specifiek de fabrikant is betreffende warmte afgifte van de unit zelf. Had ikzelf kunnen bedenken…. Inderdaad een agm accu en een Planar 2d. Als 30 graden al van invloed is op de levensduur, hoe gaat dat dan in een warm land? In mijn auto is het regelmatig zo warm in de zomer. En ‘s winters wellicht weer te koud :crazy: Of behelst de kortere levensduur bijvoorbeeld een half jaar?

Groet, Mein.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fysieke afstand tussen standkachel en accu?



Bericht door marjasjaak »

Mein, het aantal weergaves in korte tijd is wat anders dan een goed antwoord krijgen.
Kampo heeft het goed beschreven. Op de vraag hoeveel korter de levensduur van de accu kan zijn daar heb ik en met mij vele anderen geen antwoord op.
Dat zal je in een "TNO" setting moeten meten.

Van veel apparatuur zijn in de specs wel de werkings omgevings temperaturen te vinden.
Maar je kan zelf wel beredeneren dat iets wat bloedheet wordt een kortere levensduur zal hebben.
Wij hebben een Planar 2D in een ruime bank setting geplaatst. Geconstateerd dat de uitblaasslangen naar het interieur temperaturen van 80 graden kunnen halen. Heb deze slang nu geïsoleerd met isolatie tape. Met als winst warmere uitblaaslucht.
Als je met isolatie de temperatuur kan verlagen in de bank zou ik dat zeker doen.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander om alles op elkaar te proppen in een kleine ruimte.
Als er 1 component stuk gaat moet je vaak onnodig veel demonteren om het defecte onderdeel te vervangen.
Misschien de kachel verplaatsen???
Sjaak.
Mein
Berichten: 40
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 23:25

Re: Fysieke afstand tussen standkachel en accu?



Bericht door Mein »

Aanvulling / antwoord op mijn eigen vraag :sick:
6FFB79DD-A203-4DA7-9E4A-7E6167DAD544.jpeg
6FFB79DD-A203-4DA7-9E4A-7E6167DAD544.jpeg (50.03 KiB) 310 keer bekeken

Zoek en gij zult vinden…. :oops:

Mein
Plaats reactie