Investeren in zonnepanelen of...?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Investeren in zonnepanelen of...?



Bericht door dieseltje+ »

Naar aanleiding van een ander topic waarin benoemd wordt dat er goedkopere alternatieven zijn dan extern betalen voor 230v.
Heb daar mijn twijfels en blijkbaar ben ik niet de enige.
Onze situatie, 2 x 90 ah lood accu, omvormer 800w
grootste stroom verbruiker een 55w ventilator die 6-7 uur per nacht aan staat. Tegen de muggen (weer een ander topic :wink: )
Staan 97% van de tijd vrij, bij voorkeur in de schaduw. Hebben sinds 2 jaar een kofferpaneel van 100w (kan ook wel eens 150w zijjn, weet het niet eens) nog nooit nodig gehad. Ook nog nooit een energie probleem/tekort gehad. Wel geteld in 4 jaar €11 uitgeven aan 230v energie kosten. Waarvan vant zomer €2 vanwege twijfel werking kk op gas.
€1 teveel omdat vriendin en ik niet van elkaar wisten dat er al een € was in gegooid :-B
En het kk verhaal zou miss hier een overweging zijn om over te stappen naar een 230v compressor koelkast. Met als gevolg grotere energie opslag nodig en miss wel zonnepanelen vanwege energie vraag.
Is het uit te rekenen wanneer totale investering van zonnepanelen met toebehoren incl plaatsen uit kan?
Kan je per definitie zeggen...zonnepanelen is goedkoper?!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door dedruivenplukker »

Nee, dat is toch voor iedereen anders.
En ook de stroombehoefte veranderd met de jaren.
Zo reed ik ooit een half jaar rond en verbruikte slechts twee AA batterijtjes voor de oproepen van de wereldomroep op de korte golf radio.
Nu verbruik ik flink Watt meer. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door Atoz »

Lees eerst mijn onderschrift, de eerste zeven jaar was het 230Ah AGM met 400Wp, altijd tevreden van geweest, had zelfs geen lader en tijdens het rijden werd er ook niet geladen. Alle elektriciteit kwam en komt nog steeds van de zon

Waarom LiFePO4? Nog meer panelen en een inductie kookplaat en een waterkoker en een 600W steelstofzuiger?
Gewoon omdat dat in het verlengde ligt van mijn technisch kunnen.
Sommigen bouwen er een TD of stuurbekrachtiging in (zoals de vraagsteller deed) en anderen kunnen dan weer een ander kunstje.

Stel jezelf de volgende vraag: Ben je met je huidige installatie tevreden en voldoet ze voor moeder de vrouw?
Zo haar antwoord volmondig ''JA'' is, ga dan naar buiten en verander niets. Gewoon niets :)

En al dat rekenen in euro's.... Begin er niet aan.

Maar mocht je het echt willen weten, dan ben ik er niet rijk van geworden, arm ook niet, als je dat zelf kunt installeren is dat relatief goedkoop en betrouwbaar te bouwen. Die 740Wp kosten 1€ per Wp.
Die LiFePO4 elementen kosten de helft van je volledige elektrische systeem. Mag je van me rustig de aankoopprijs X2 voor doen.
Zekeringhouders, kabels, connectoren, in alle maten en soorten.
En waar ik geen verstand van heb, blijf ik af. Of lees ik me er grondig over in, maar LiFePO4 zelf bouwen is voor idioten zoals ik.
Als je dat goed wil doen is dat best tijdrovend en vergeet de goedkope praatjes.
Mijn 400Ah kost uiteindelijk zoveel als een GOEDE commerciële 100Ah systeem.
En ondanks dat ik dus voor dat geld wel wat krijg, zal die commerciële accu van 100Ah voor de meeste camper-bezitters perfect voldoen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door Camperic »

dedruivenplukker schreef:
di 14 sep 2021, 17:46
Nu verbruik ik flink Watt meer. :thumbup:
:lol: :thumbup:

Dat is niet voor een ander te berekenen denk ik.
Zonder zonnepanelen en paal zal de accu voldoende moeten worden bijgeladen tijdens het rijden. Hoeveel is afhankelijk van het verbruik en het aantal kilometers dat daarvoor moet worden gereden. Afhankelijk van hoe vaak en hoe ver je verplaatst is dat (geen) probleem.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik denk dat het in theorie mogelijk moet zijn om een indicatieve berekening te maken. Maar er zijn wel veel variabelen die het lastig maken een objectieve / betrouwbare vergelijking te krijgen tussen de kosten voor alleen walstroom en voor alleen zonnepanelen?
- wat is / wordt je stroombehoefte (normale belasting / piekbelasting)?
- wat is de bruikbare accucapaciteit (lees maximale ontlading)?
- hoe vaak maak je (tijdens campertrips) gebruik van walstroom c.q. sta je vrij?
- hoe vaak rijd je met de camper (verplaatsingen tijdens de reis) > en wordt de hh-accu dan (volledig) op- of bijgeladen?
- welke investering is nodig voor de zonnepanelen?
- welke kosten zijn er voor walstroom?
- etc.
- etc.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door hathi »

Dieseltje mocht dit jouw behoefte zijn:………. Ook nog nooit een energie probleem/tekort gehad. Wel geteld in 4 jaar €11 uitgeven aan 230v energie kosten…………dan, Neem ik m,n petje voor je af,maar laten we eerlijk zijn dit is wel heel uitzonderlijk,en is de vraag eigenlijk overbodig,mij komt het over als dat je 3 maanden ,met de camper weg bent,en maar €100,- diesel verbruikt,als je begrijpt wat ik bedoel, …………….voor mij is er weinig verschil met de camper of mijn woonhuis,die panelen kosten geld,maar je stroomrekening daalt ook of is nihil ,en mijn ervaring is dat je langer verdient,dan dat je betaald,zeker in een tijd dat je geen rendement krijgt op je geld,een goede investering,en veel gemak onderweg( maar ook binnenpret ,ja ik ben eerlijk daarin….als je anderen,ziet vertrekken,omdat er geen stopcontact,vrij is,of dat de kabel net te kort is,…of je moet die kabel opruimen,in de stromende regen,of hij maakt kortsluiting,omdat er overheen gereden is…..dus heb je twijfels,vooral niet doen :-B
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Voor een woning is het een heel eenvoudige rekensom. Terugverdientijd 7 jaar = rendement 14,3%. Dat krijg je bij geen enkele bank of andere gangbare belegging.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door Kroppie »

als mijn camper niet gebruikt werd , dan stond ie naast het huis en koppelde ik de panelen via een netomvormer aan het 230v thuisnet, zo deden ze thuis en op reis mee aan mijn energievoorziening, en nu de camper verkocht is staan ze in de tuin aan het net terug te leveren, en voor de warmwater voorziening heb ik een 4m2 meter vacuumbuizen collector staan die gemiddeld van april tot en met oktober 200 liter water op 65/70 graden houd, ook een leuke besparing.
en afgelopen winter met inraroodvloerfolie de woonkamer verwarmd, en in juli staat de meter alweer 1100Kwh minder dan eind 2020, enkel 40m3 gas gebruikt voor koken, ik zeg doen loont!! (bij mij wel tot nu :-B )

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 14 sep 2021, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door hathi »

evdoetelaar+larana schreef:
di 14 sep 2021, 19:20
Voor een woning is het een heel eenvoudige rekensom. Terugverdientijd 7 jaar = rendement 14,3%. Dat krijg je bij geen enkele bank of andere gangbare belegging.
Verhoudingsgewijs ,maakt dit weinig uit,de investering bij een Camper is ook niet zo hoog,maar ook de verdienste niet,…het gemak des te meer( mijn mening), maar zeker en vast,zal dit wel weer niet waar zijn, volgens de een of ander,die er geen heeft :-B
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door Kroppie »

en geloofd iemand het niet, geeft niet hoor, mag gewoon ,word mijn voordeel niet minder om.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Op onze camper hebben we maar een klein PV-paneel, ik denk max. 100Wp, maar misschien wel minder (kan het niet vinden zonder het paneel te demonteren). Heb afgelopen zomer af en toe een mobiel paneel van 180Wp er bij ingezet en dan merk je de toegevoegde waarde ervan. Geen gebruik moeten maken van walstroom. PV-energie geeft ook geruststelling dat je je over de accucapaciteit eigenlijk geen zorgen hoeft te maken.

M'n plan is het kleine PV-paneel en de schotelantenne te vervangen door een PV-paneel met capaciteit dat past bij m'n verbruik.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door Kroppie »

goed plan ! :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door beatrix18 »

Als ik het goed lees Karel, zoek je een probleem omdat je een oplossing wil.....of zoiets.
Je staat het liefst in de schaduw maar overweegt zonnepanelen.
Je hebt een zonnepaneel koffer maar nog nooit nodig gehad.
Je hebt een koelkast maar wil een andere.

Ik zou gewoon lekker doorgaan zo en op het moment dat je koffer het niet meer kan gaan bijbenen, dan een oplossing zoeken.

Toch herken ik het "probleem" wel een beetje!
Soms ben je aan iets "leuks" toe....., maar nodig... :roll: :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Investeren in zonnepanelen of....?



Bericht door Atoz »

evdoetelaar+larana schreef:
di 14 sep 2021, 19:45
....capaciteit dat past bij m'n verbruik.
Hoe meer Wp hoe beter
Want vandaag was het hier zwoel 30°C en bewolkt.
Vandaag was ik dus blij met veel zonnepanelen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie