Gas tanken in Nederland

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gesloten
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door seth_space »

Begin nou niet over honden want dan gaan sommigen hier weer helemaal los.
Ze slapen vast niet altijd :bow:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door Atoz »

Leven is dodelijk, ga je van sterven
Waarom het aan de kant van de Belgische grens wel en aan de kant van de Nederlandse NIET mag,is regelgeving van het land.
En dan kun je van alles bedenken om het WEL te doen.

Als je in Nederland geen mondkapje draagt om dat het niet MOET ... Want je volgt immers de nederlandse wetgeving
Dan tank je omwille van die Nederlandse wetgeving ook geen LPG in Nederland.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door Marco Polo »

Effe cru gezegd interesseren die regels me geen biet.
Ik heb daar niets mee te maken.
Ze zijn niet op mij als consument van toepassing.
Ik hoef er niet voor te tekenen
Dat doet de ondernemer.
En die drukt op de vrijgaveknop of niet.
En zo niet dan is dat jammer.
Gaan we naar een station wat wel levert.

Maar ik ga me niet druk maken om wetgeving, waar ik weliswaar last van kan hebben maar, die niet op mij van toepassing is.

Op geen enkele manier.
Enige is dat ik begrip heb voor een ondernemer die weigert te leveren.

Tot nu toe in 9 jaar LPG gebruik heeft alleen een pompbediende op Sardinië een opmerking gemaakt dat hij eigenlijk niet mocht leveren maar dit toch zou doen.
Dan kan je natuurlijk zeggen: “ik ben roomser dan de paus - lees: jou als pompbediende - en ik kijk wel weer verder” ;-)
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 866
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door Veebee »

eigenwijs is ook wijs......
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3066
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door rijschoollucassen »

Blijft over dat LPG, op diesel na, de best verkrijgbare brandstof is.

Discussies zullen er altijd blijven. Ook wij zijn pas een keer geweigerd, in Portugal, terwijl bij de volgende pomp door het personeel zelf getankt werd.

Jaap.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
tonic
Berichten: 2456
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door tonic »

Gema bedankt voor je duidelijke verhaal dat helemaal klopt!

Inderdaad is het zo een LPG moet ingebouwd worden door een gecertificeerd inbouwer (mag ook zelf maar moet dan gekeurd worden door de RDW.)
Gebruikte materialen moeten het juiste goedkeuringsnummer hebben. RDW houdt daar toezicht op dmv steekproeven. Tijdens de jaarlijkse APK wordt deze complete installatie gekeurd. Ook al verkondigen hier mensen zonder APK papieren dat het niet zo is.

Een LPG installatie niet bedoeld voor aandrijving valt niet onder de APK controle. Alleen de aanwezige tank wordt beoordeeld op deugdelijkheid. Dus er mag niet bijna een gat invallen en hij mag niet bijna onder je camper vandaan vallen.
Voor gebruikte onderdelen of de kwaliteit van de inbouwer of controle daarop is helemaal niks geregeld. Er is opdat vlak nog veel te halen kijk ook eens naar het aantal gas ongelukken op jachtjes. Ook daar is niks geregeld met soms boem tot gevolg.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door janmetdoka »

Wie wil, mag zelf een LPG installatie inbouwen. Hij moet hem enkel laten keuren voordat hij die in gebruik neemt.
Ook bedrijven zonder RDW certificaat mogen inbouwen. Alweer: mits ze daarna laten keuren.
Dus eigenlijk klopt van de bewering dat enkel gecertificeerde bedrijven een LPG installatie voor voortstuwing mogen inbouwen geen ene sodemieter.

Feitelijk mag iedereen inbouwen. Het enige verschil is dat bedrijven die hierover afspraken met de RDW hebben gemaakt (de zogenaamde door de RDW erkende installateurs) niet elk door hun omgebouwd voertuig hoeven te laten keuren.

Het is maar hoe je het wil lezen.
tonic
Berichten: 2456
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door tonic »

Volgens mij is lezen ook een vak.
" mag ook zelf maar moet dan gekeurd worden door de RDW"

En hebben bedrijven een LPG erkenning bij de RDW dan moet de inbouw gebeuren door een gediplomeerd inbouwer en niet door de koffiejuf
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door janmetdoka »

Lezen is een vak. Zeker.
Maar schrijven niet minder.

Bij mijn weten is het voor erkenning voldoende als er tenminste één gediplomeerd LPG technicus bij het bedrijf in dienst is.
Voorzover mij bekend zou zelfs de koffiejuf LPG installaties mogen inbouwen, mits die maar voldoen aan de eisen.
Dit laatste vast te stellen door de gediplomeerd LPG technicus die dan persoonlijk de installatie mag afmelden.
Maar daar is de koffiejuf niet voor aangenomen natuurlijk.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door janmetdoka »

Maar om terug te komen op het onderwerp: De pomphouder mag geen LPG gas leveren in andere installaties dan die voor voortstuwing. Weigert hij een kookgasfles of tank te vullen, dan doet hij niet moeilijk, maar houdt zich gewoon aan de voorwaarden van zijn vergunning. De enige die moeilijk doet is de klant die dan toch gas van hem wil hebben.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door Marco Polo »

Dat zeg ik ;-)
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door Snarfsel »

MonRoe schreef:
zo 22 aug 2021, 10:05
Maar wat is kloten met gas?
Ik wil lpg gaan tanken bij de Wellsche hut in Well, dat is nog net Nederland, daar mag het niet en wordt je weggestuurd.
Bij grensgas?
Waarom ga je daar LPG tanken?
Daar kun je legaal propaan tanken!
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door stobbie »

Ook al hebben de meeste campers een dieselmotor, er zijn er ook wel die op LPG rijden. Dat kan de pompbediende van binnen achter zijn raam niet zien. En gaat echt niet van elke persoon die LPG gaat tanken in wat voor voertuig dan ook het kenteken invoeren bij de RDW om te kijken of de motor wel op LPG draait.
Zolang de camper voorzien is van een buitenvuller waar zo de slang aangekoppeld kan worden en getankt kan worden zal 99,9% va de pomphouders aannemen dat er getankt wordt om op te rijden (voor zijn eigen gemak). Ook al zit er binnen in de camper een ouwe jerrycan als reservoir, dat kan de pompbediende (die bovendien in veel gevallen geen enkel idee heeft over regels of techniek) vanaf zijn stoel niet zien.... Hij of zij heeft het tegenwoordig bovendien meestal veel te druk met de whatsapp groep waar hij zit om helemaal naar buiten te gaan kijken.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gas tanken in Nederland

Bericht door Kroppie »

en dan met afrekenen diesel EN lpg afrekenen ?, :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gesloten