Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door frank_h »

Ik heb vandaag mijn lekkende Fiamma superflow vervangen door een Fiamma aqua 8. Ik heb bewust de versie met de laagste druk en pompvermogen gekocht (1,5 bar, 7 liter per minuut).

Na montage blijft de pomp lopen en springt hij niet af wanneer hij op druk komt en had ik op 2 plekken lekkage waar dat voorheen niet was. Een kon ik oplossen door de slangklem vaster te draaien maar de andere is bij mijn keukenkraan, die lekt bij een aansluiting en zelfs in de kraan zelf.

Nu is die kraan zeker oud maar ik vind het wel vreemd dat het nu ineens lekt. Ik heb geen drukvat, zat er bij de oude pomp ook niet. Kan dat de oorzaak zijn? Of is het meest waarschijnlijke gewoon een versleten kraan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk

Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door HJM »

Hallo,
Als er, door lekkage, geen druk wordt opgebouwd zal de pomp blijven draaien.
Misschien kan je een slang vlak na de pomp dichtknikken, dan loopt de druk op en schakelt de pomp uit. Dan weet je iig. dat de pomp goed functioneerd.
Dan de lekkage verhelpen, vrees nieuwe kraan.
Succes,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door frank_h »

Ik krijg de slang niet helemaal geknikt omdat er wapening in zit maar de pomp slaat in ieder geval niet af.

Ik vind de handleiding nogal onduidelijk, de pomp heeft 2 plus kabels. Een met een stekkertje dat ik elders op de pomp op 2 plaatsen kan bevestigen en een met een blank kabeleinde, net als de min. De pomp werkt zowel als ik de blanke kabel aansluit en dan de stekker op een van de aansluitingen aan de pomp bevestig als wanneer ik de kabel met stekker direct aan de plus aansluit. Weet iemand wat de juiste wijze en het verschil is?

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk

Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door dedruivenplukker »

fiamma-aqua-8-12v-10l-min-waterpomp.jpg
fiamma-aqua-8-12v-10l-min-waterpomp.jpg (41.74 KiB) 476 keer bekeken


viewtopic.php?t=8418576


Fiamma drukpomp: aansluitschema? - camperforum.nlhttps://camperforum.nl › ... › Zelfbouw
28 apr. 2010 — Is er iemand die weet hoe ik een Fiamma drukpomp moet aansluiten. Ik ben de beschrijving kwijt. :cry: Er komt boven bij de motor een rode en ...
Waterpomp Fiamma Aqua8 stopt niet - camperforum.nl
25 okt. 2016
Lawaai waterpomp - camperforum.nl
30 mei 2007
waterpomp Fiamma Aqua 8, zelfaanzuigend of toch niet ...
9 jan. 2006
Fiamma Aqua 8 waterpomp (7L/min) - camperforum.nl
19 apr. 2017
Meer resultaten van camperforum.nl
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door isoplus »

Stel eerst de afslagdruk maar eens naar beneden bij, staat in de gebruiksaanwijzing hoe dat moet.
Zet hem maar zo laag mogelijk. je moet het ding wel correct aansluiten zodanig dat de drukschakelaar werkt, ook dat staat in de instructies.
Kom je er dan niet uit, dan meldt je het hier nog maar even.
Dat druktankje helpt niet voor het al dan niet afschakelen en bepaalt ook de systeemdruk niet.
Wel helpt het druktankje om de pomp rustiger te laten werken, dus minder snel aan/uit schakelen.
Een goede drukpomp ligt niet wakker van een kleine lekkage en zal mits juist aangesloten de afslagdruk bereiken, dus kijk eerst ook of het ding juist aangesloten is.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door HJM »

Hoi,
de voeding moet van de motor, via de drukschakelaar naar de voeding lopen.
Zie de drukschakelaar als een "verkeerd om deurbel" : als de druk op het membraam komt wordt de schakelaar uit elkaar geduwd en stopt de pomp.
Dus de voeding + op de ene kant van de drukschakelaar, de pomp + op de andere kant en dan zou het moeten werken als de druk wordt opgebouwd.
Succes en groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door frank_h »

Het lag inderdaad aan het stelschroefje. Daarover staat NIETS in de handleiding. Een minimaal slagje en hij slaat netjes af. Door de hoge druk ondat hij niet afsloeg is mijn kraan nu dus wel aan het lekken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door hathi »

Ben blij,dat het nu gaat lekken,beter dan onderweg,……maar dat heeft weinig met de nieuwe pomp te maken,die lekkage was toch wel gekomen,alleen Nu eerder :-B
Hans
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door frank_h »

Het is deze kraan. Die lekt nu tussen de twee plastic helften. Heb hem inmiddels gedemonteerd, maar krijg dat niet hersteld. Probleem is dat ik 2 gaten in mijn aanrecht heb waar deze kraan in past. Ik kan natuurlijk een standaard kraan plaatsen maar dan heb ik een gat teveel. Iemand een goed idee?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door Kroppie »

standaard kraan plaatsen en 1 gat met een rvs/kunststof ring van goede diam en rvs boutje afsluiten niet te moeilijk denken laat dat maar aan de fabrikanten over.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door isoplus »

Ik denk dat er gewoon o-ringen in zitten, die koop je in zo'n doos bij de Gamma met verschillende maten, het proberen waard.
En anders neem je de oplossing van Jos, maar het moet dan wel een lage kraan zijn zo te zien.
Kan je ook een één-hendel-kraan nemen mooi makkelijk, wel hoger.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door hathi »

En als je liever een nieuwe hebt,ik heb er 3 maanden terug,nog een besteld( helemaal koper/chroom)..dus geen plastic :-B en met een kleine wijziging in het gat past deze perfect,dus even googlen
Hans
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door Wim Corduwener »

frank_h schreef:
do 22 jul 2021, 13:28
Probleem is dat ik 2 gaten in mijn aanrecht heb waar deze kraan in past. Ik kan natuurlijk een standaard kraan plaatsen maar dan heb ik een gat teveel. Iemand een goed idee?
Afbeelding
Ik weet niet of het een goed idee is, hoe handig je bent en of je heel erg gehecht bent aan dat aanrecht, maar ik zou zelf overwegen om er een nieuw aanrechtblad in te zetten. Dan heb je geen extra gat dat je moet opvullen en de boel frist er mooi van op.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Lekkage na plaatsing nieuwe drukpomp



Bericht door frank_h »

Dat is een goed idee en was nog eens de planning, maar dat lukt me op korte termijn niet en de bedoeling is dit weekend te vertrekken. Repareren is ook geen optie, de kraan bestaat uit twee gegoten helften die waarschijnlijk warm tegen elkaar geperst zijn en op die naad lekt het nu. Ik krijg het niet open zonder dat het kapot gaat... ik denk dat ik maar voor de optie van Jos ga voorlopig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk

Plaats reactie