Voeding 220v - 12v

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
HJ Kramer
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 14:48

Voeding 220v - 12v



Bericht door HJ Kramer »

Misschien een beetje spartaans, maar ik heb in mijn camper (nog) geen voeding voor het 12 volt systeem als ik aan de paal hang.

tot nu toe vulde ik overdag mijn accu (indien nodig) met huis-tuin-keuken acculader om savonds weer van 12 volt verlichting te kunnen genieten. Veel meer 12 volt verbruikers heb ik niet. Mijn 12v systeem werkt dus niet als de accu niet is aangesloten, al sta ik aan de netstroom. Nu zat ik er aan te denken om één of andere transformator aan te sluiten die voor zwakstroom zorgt als ik aan de 220 sta. Zit te denken aan een computervoeding of halogeenspot voeding.

Of een acculader inbouwen die ervoor zorgt dat de akku wordt geladen (en dus niet leegraakt bij gebruik aan de paak), maar wordt de akku dan niet overladen als je de akko gewoon in het systeem laat staan? normaal koppel ik de akku bij laden ff los. Wat gebeurt er als je de akku gaat laden zonde deze los te koppelen?

Iemand anders een ander idee?

Ik heb er in ieder geval niet veel zin om er erg veel geld aan uit te geven, dus ben op zoek naar een budget oplossing.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Een computervoeding is meestal niet 12 volt (maar bijv. 18 volt), een halogeenvoeding is wel ca. 12 volt maar niet gestabiliseerd en daarom niet geschikt voor elektronica. Je zou dan in de winkel een echte voeding moeten aanscahffen, bijv. eentje van 10 Ampere.

Ik zou kiezen voor een echte camper-acculader. Eentje die gewoon altijd op de accu is aangesloten (maar alleen werkt als je "aan de paal staat"). Die lader laadt de accu met een goede, geregelde spanning, waar de gebruikers (lampjes, TV, elektronica) geen last van hebben. De lader gaat door met laden tot de accu vol is en stapt dan over op "druppellading", ook wel onderhoudslading genoemd. Dat is dus niet schadelijk voor de accu, noch voor de gebruikers.
Als ik meerdere gebruikers inschakel, zie ik dat de acculader automatisch meer stroom gaat leveren aan de accu. De accu blijft dus vol, tot we weer verder gaan.

Enige nadeel: zo'n goed apparaat is niet zo goedkoop...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Het kan voor minder,
in ons vorige campertje (vergelijk bare situatie als de vraagsteller, enkel watlampjes en een waterpompje)
had ik de huishoud accu met een relais gekoppeld aan de start accu, zodat die tijdens het rijden opgeladen werd.
Voor het laden terwijl we "aan de paal" gekoppeld waren had ik een simpele accu(druppel) lader gekocht bij de automaterialen zaak.
Kosten ongeveer een 40 Euro.
Laadspanning maximaal 6 amp (niet echt veel dus, maar we verbruikten ook niet veel) en als de accu vol was ging deladerover naar druppel laden (zoals aloys ook beschreef)
Niet de uitstkende kwaliteit als een echte laad enheid bedoelt voor een camper, maar wel een fractie van de kosten, en naarmijn mening (in ons geval) in verhouding met de verbruikers en accu's.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Evert S

Gestabiliseerde voeding



Bericht door Evert S »

In onze buscamper (Kia Pregio) hebben we geen huishoudaccu. Als we geen 220V hebben, gebruiken we de startaccu voor de TL-buisjes en de waterpomp. Dat gaat prima voor een of twee nachten, zeker bij lange zomeravonden. Voor de paal hebben we een gestabiliseerde voeding (12V 10 A) die het campercircuit door middel van een relais automatisch loskoppelt van de startaccu en dan de voeding van de TL-buisjes en de waterpomp overneemt.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

B.v zo iets ?Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Het is een optie, maar persoonlijk prefereer ik toch gewoon een extra accu. Zonder de zorgen dat je langzaam je startaccu aan het leegtrekken bent. En als ik het stukje van Evert S lees denk ik dat de meerkosten wel meevallen: een lader in plaats van een voeding en een tweede accu.

We hebben een jaar of 6 in een VW-busje gekampeerd. Als huishoudaccu hadden we daar een tweedehands startaccu: gratis gekregen van de VW-dealer... In het motorcompartiment van de T3 heb ik een relais gemonteerd, een dikke pluskabel ging van het relais naar de tweede accu onder de bestuurdersstoel. Totale kosten: een paar tientjes.
(Voor het geval er met die kabel -onder de auto- iets zou gebeuren had ik er aan beide kanten een zwevende zekering van 40 Amp in gezet).

Trouwens; een lader voor aan de 220 hebben we nooit gehad in die T3, die accu was na een week nog niet leeg en werd onder het rijden voldoende opgeladen!
En anders de oplossing van Marius: een goedkope, lichte lader om de accu op de camping op spanning te houden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Evert S

Budget



Bericht door Evert S »

Onze omvormer kost op dit moment € 49,- en het relais € 2,25.
Een huishoudaccu met laadinrichting is inderdaad een mooiere oplossing, maar naar mijn idee wel duurder.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Valt mee: als je nooit ergens zo lang stil blijft staan dat je 2e accu leeg gaat (daar hebben wij met ons busje nooit last van gehad) dan heb je alleen een 2e accu nodig met een relais, een stuk kabel en een paar zekeringhouders. De accuklemmen en dikke min-kabel had ik van de sloop meegenomen... Met een gekregen accu was ik voor minder dan 3 tientjes klaar! :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Voor de liefhebbers geef ik nog even het aansluitschema voor de gestabiliseerde voeding met relais.

Afbeelding


30 Campercircuit (verlichting, waterpomp) +
86 Massa -
85 Omvormer +
87 Omvormer +
87a Startaccu (via zekering!) +

De min van de omvormer is met de massa verbonden.

Inschakelen van de voeding bekrachtigt het relais en schakelt het campercircuit om van de accu naar de voeding.

Ik heb de voeding afgeregeld op de laadspanning van de auto (13,8 V). De voeding is (electronisch) beveiligd tegen overbelasting.

Evert
HJ Kramer
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 14:48



Bericht door HJ Kramer »

voor de duidelijkheid, ik het een apparte HH akku die verbonden is met de startakku middels een verliesvrije scheidingsdiode en wordt derhalve tijdens het rijden bijgeladen.

Ik heb een HT&K akkulader van 6 Amp die ik gebruik om de HH akku te laden als deze door gebruik leeg dreigt te raken. Bij laden koppel ik de massa van de HH akku los, omdat mij is verteld dat laden van een aangesloten akku slecht is voor de electronica. Ook zou de lader bij een aangesloten akku niet goed kunnen detecteren of de akku vol is en dus gaan overladen.

Wat denken jullie? zou het kwaad kunnen continu te laden met 6 amp terwijl je de HHaccu gewoon aangesloten laat staan en stroom verbruikt? De HH akku is 100AMP, dus erg snel zal hij niet overladen worden...
paruyma
Berichten: 1195
Lid geworden op: di 27 jan 2004, 10:16



Bericht door paruyma »

Alles hangt af welk type lader je hebt,vb;w;ui;uiu enz.
Zoek eens wat meer info over jou lader,hier zal wel iemand je verder kunnen helpen.
gr
Het leven is prachtig, geniet er van je hebt er maar één.
Krukel
Berichten: 38
Lid geworden op: za 10 jun 2006, 23:30
Locatie: Hoedekenskerke [Zld.]
Contacteer:

Opladen van de accu tijdens het rijden



Bericht door Krukel »

In onze camper (de "oude" van Marius) hebben we een nieuwe HH accu gezet van 110Ah. Ik wil deze accu tijdens het rijden door de dynamo op laten laden. Helaas is de oplossing die Marius had bedacht met de eerste keer naar achteren lopen al overleden :cry:
Hoe kunnen we de accu nu het beste aansluiten?
Is er iemand die me daarvoor aan een schema kan helpen?
En welke onderdelen heb ik daarvoor nodig?
Het liefst heb ik een oplossing met een diodebrug maar de garage blijft er maar op hameren dat dit een dure grap zal zijn die veel inbouw werk met zich zal mee brengen. Graag jullie hulp / advies.

Ook de ingebouwde lader bleek helaas niet te functioneren, nu kunnen we de HH accu alleen opladen als we thuis staan en daar hebben we nu net geen camper voor gekocht :D
De ingebouwde lader ga ik vervangen door een lader van CTek (Multi XS7000) Dat probleem is dus deze week al uit de wereld.

JP
Laatst gewijzigd door Krukel op ma 03 jul 2006, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Kijk eens naar de TBC612-2-15. Misschien in eerste instantie een dure
oplossing(materialistisch) maar dit is een 2 kanaals lader met ingebouwd elektronisch scheidingsrelais. Dit betekent dat de startaccu en huishoudaccu zowel via 230 als ook via de dynamo worden geladen. En aansluiten is kinderlijk eenvoudig.




Afbeelding
Mobiele energie blijft mijn passie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Opladen van de accu tijdens het rijden



Bericht door javanes »

Krukel schreef:In onze camper (de "oude" van Marius) hebben we een nieuwe HH accu gezet van 110Ah. Ik wil deze accu tijdens het rijden door de dynamo op laten laden. Helaas is de oplossing die Marius had bedacht met de eerste keer naar achteren lopen al overleden :cry:
Hoe kunnen we de accu nu het beste aansluiten?
Is er iemand die me daar voor aan een schema kan helpen?
En welke onderdelen heb ik daarvoor nodig?
Het liefst heb ik een oplossing met een diodebrug maar de garage blijft er maar op hameren dat dit een dure grap zal zijn die veel inbouw werk met zich zal mee brengen. Graag jullie hulp / advies.

Ook de ingebouwde lader bleek helaas niet te functioneren, nu kunnen we de HH accu alleen opladen als we thuis staan en daar hebben we nu net geen camper voor gekocht :D
De ingebouwde lader ga ik vervangen door een lader van CTek (Multi XS7000) Dat probleem is dus deze week al uit de wereld.

JP
Krukel,

Als je de HH accu aansluit via een scheidingrelais dan wordt de HH accu tijdens het rijden geladen.
Zorg er wel voor dat het relais pas wordt ingeschakeld als de motor loopt. Dat met dan worden geschakeld via de zogenaamde D+. Je kunt hiervoor de aansluiting van het laadcontrolellampje gebruiken.
Kijk HIER even voor het aansluitschema.

Groeten,
Jacques
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie