Ventilatie achter compressorkoelkast?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

Afgelopen weekend voor de eerste keer dit jaar weg geweest naar het zelf(ver)bouwtreffen wat erg leuk was en gelijk de nieuwe koelkast konden uitproberen met als resultaat dat die het goed doet.
Aan de kast heb ik niets veranderd maar wel 2 ventilatortjes boven de koelkast gemaakt en die heb ik ook gebruikt.
Vermoeden is dat het slechte koelen vorig jaar met de oude koelkast een combinatie was van onvoldoende trek achter de koelkast en een niet goed functioneren van de oude koelkast.
Ik schakel de ventilatortjes nu met een schakelaartje maar misschien verander ik dat in de toekomst en schakel ik het met een sensor.
Voorlopig ziet het er goed uit en doet die het goed.
IMG_3027.jpg
IMG_3027.jpg (78.64 KiB) 309 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door DJSmiley »

Mjin ervaring met die kleine fans is dat die vrij veel geluid maken.

Denk dat je beter een rooster kan plaatsen en ergens onder ook een ventilatieopening. Dan kun je gewoon de natuurlijke convectie gebruiken om een trek te krijgen: Warme lucht stijgt en kan dan via het rooster voor eruit, en ergens achterlangs wordt 'frisse' lucht aangezogen.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... it/5324535 boven de koelkast ipv die fans (in jouw geval ff zwart spuiten met een spuitbus - of een zwarte zoeken)

Hetzelfde rooster heb ik in mijn bus bij de koelbox (maar misschien is je dat niet opgevallen)
edit: in jouw geval zou een opening rechtsonder de koelkast richting het bankje mooi uitkomen en dan ergens in de bak bij je electra een gat/rooster naar buiten. Dan heb je ook meteen dezelfde ventilatie geregeld bij je elektra.

Eventueel kun je aan die kant ook een kleine 12cm fan monteren. Da's een stuk verder weg van je bed. (bv boven je verwarming) die naar binnen blaast. Dan ventileert je accuruimte linksachter via het gat, achter de koelkast langs en bovenlangs weer naar buiten

En een beetje 12cm fan is een klap stiller dan 2 4cm fans naast je bed
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door Bas vd laar »

De warmteontwikkeling van een compressor koelkast valt me mee tov een absorbtie koelkast. Bij mijn Sprinter heb ik wel een rooster gemaakt om warmte af te voeren. Kast was helemaal dicht. Er komt wel wat warmte omhoog maar lang niet zoveel als bij een absorptie koelkast
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

@DJSmiley
Natuurlijke ventilatie had ik al en is onvoldoende.
In het kastje onder de koelkast heb ik vorig jaar al een gat door de vloer gemaakt van 100mm
Achter onder de koelkast zit een ventilatieruimte van ±6 x 40cm en dat zit ook achter boven de koelkast.
Boven het bovenkastje zit een ventilatieruimte van ±4 x 60cm
In het bankje waar het elektra in zit heb ik aan beiden kanten een gat geboord van 100mm, één zit in het wandje onder de koelkast en de andere aan de andere kant. Op deze manier word de elektra gedeelte in het bankje geventileerd.
Het geluid valt ons mee maar s´nachts zetten we ze uit.

@Bas
Dat klopt in onze vorige 2 campers hadden we ook een absorptie koelkast en die ad in de wand 2 roosters, één beneden en één boven.
Ik had niet gedacht dat een compressor koelkast extra ventilatie nodig had maar ja het is een stalen bus en wordt al heel snel (te) warm
Op het weekend deed ik de ventilators aan en voelde er behoorlijk veel warme lucht uit komen maar de koelkast werd daarna kouder dus overbodig is het niet.
Enige is dat ze nu niet automatisch aan gaan en pas als we ze handmatig aan zetten. Daarvoor denk ik aan zo iets :
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gjvonk »

Een compressor koelkast heeft achter de warmtewisselaar voldoende ruimte nodig om zijn warmte kwijt te kunnen. Kijk maar eens naar de inbouwvoorschriften van een inbouw keuken koelkast en hoe een 'apparatenkast' waar zo'n koelkast in moet, er uitziet. Er moet voldoende verse lucht onder de koelkast door kunnen stromen (aanvoeropening wordt altijd in cm2 aangegeven) en achter de warmtewisselaar moet er altijd minimaal 5 cm ruimte zijn. Om de opgebouwde warme lucht kwijt te raken moet de afmeting boven de warmtewisselaar tenminste gelijk zijn aan de breedte van de inbouwnis en even diep zijn als de ruimte tussen warmtewisselaar en keukenmuur. Voor een compressor koelkast in een camper zou ik dezelfde afmetingen aanhouden; in de zomer wordt het in een dichte camper aanzienlijk warmer dan in de keuken thuis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door albertrietjens »

Dit is misschien ook een optie: https://secure.reichelt.nl/nl/nl/ventil ... tml?&nbc=1

Afbeelding

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (38.48 KiB) 233 keer bekeken
Komt langzaam op gang tot maximaal bij 50 graden. Wel voor iedere ventilator een aparte regelaar nemen. Vreemd genoeg wilden de drie, parallel geschakelde, ventilatoren niet gelijk lopen wanneer ze hiermee aangestuurd worden.

Zelf heb ik nu een, eigen ontwerp, temperatuursensor gemaakt die alle drie de ventilatoren aan, c.q. uitschakelt bij een in te stellen temperatuur.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door DJSmiley »

Lijkt een NTC.

Mijn voorkeur zou een PWM based ding zijn, dan is het regelbereik ruimer / soepeler en heb je ook geen problemen met de aanloopstroom.

Een 12V fan kun je, als ie draait, prima terugdraaien naar 5V en dan blijft ie heel zacht draaien, maar zet je er meteen 5V op, dan komt ie niet op gang. Moet je eerst naar 9V ofzo, en dan weer terug. Met PWM heb je dat niet.

https://nl.aliexpress.com/item/32986056099.html
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door CaradoT135 »

gsm schreef:
do 10 jun 2021, 23:35
Natuurlijke ventilatie had ik al en is onvoldoende.
In het kastje onder de koelkast heb ik vorig jaar al een gat door de vloer gemaakt van 100mm
Dan had ik als het mogelijk was geweest een 120mm gat gemaakt en daar een langzaam draaiende 120mm fan geplaatst. De luchtverplaatsing van zo'n grotere fan ten opzichte van een 40mm fan is al snel factor 12 en kan daardoor met minder geluidsdruk veel meer lucht verplaatsen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door veetee »

Ja, vegroting van de diameter werkt kwadratisch door in het oppervlak hè: 1 fan van 12 cm is 3.14 x 6^2 = 113 cm2; 2 fans van 4 cm = 2 x 3.14 x 2^2 = 25 cm2. Ruim vier keer zo veel, ondanks maar één fan ipv twee.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door Charles Franconi »

Bij mij zit er een 12 cm lownoise ventilator achter de compressorkoelkast, die 67 m3 lucht per uur verplaatst. Staat altijd aan.
Absoluut niet te horen. Voor die tijd vond ik de koeling onvoldoende, nu fantastisch.
Iemand van het forum heeft toen nog geschreven om ook de opvangbak onder het vriesgedeelte eruit te halen.
Dit scheelt ook enorm, nooit weer eronder gehad.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door gsm »

Mooi al deze oplossingen en zeker de moeite waard om het te overwegen maar zoals gezegd op dit moment werkt het goed en ik kan geen grote ventilator kwijt die de lucht vrij weg kan blazen.
Naar boven komt het in een kastje uit
Naar recht blaast die naar het langsbankje
Naar links naar het bed
Enige oplossing is naar buiten en een gat in de wand naar buiten heb ik overwogen maar wil ik zolang mogelijk uitstellen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door Bas vd laar »

@charles:

Wat is het nut van die opvangbak weghalen?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door PaulBng »

Dan worden het vriesvak en de rest van de koelkast één ruimte.

Paul

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ventilatie achter compressorkoelkast?



Bericht door Bas vd laar »

Ik zal het eens proberen 👍🏻
Plaats reactie