Een 12V laadapparaat Samebike?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, dit is nog handwerk. Jammer dat ik niet kan lasersnijden.
Deze kasten ga ik nu wel nabestellen, want ze zijn erg prima voor de print en het ziet er goed uit.
De bedoeling is dat er een chassisplug in gaat komen zodat er alleen nog maar de juiste kabel aan moet komen en de goede instelling.
Ik verwacht dat hij dan ongeveer 75 euro zal gaan kosten maar dan heb je ook een lader welke volledig aanpasbaar is op alle accu's tot een klemspanning van 120 Volt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik heb voor de camper ook een laadapparaat voor de ebikes nodig.
Specs:
Aandrijfsysteem: BOSCH
Aandrijfvariant: Mittelmotor
Motor: BOSCH Mittelmotor Gen.3 "Performance", 36 V, 250 W
Accu: BOSCH Lithium-Ionen mit BMS, 36 V, 13,88 Ah, 500 Wh
Accucapaciteit: 500 Wh.

Is hiervoor ook zo'n laadapparaat te maken?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Zeker kan dat.
Echter de ovale Bosch laadstekker is niet los verkrijgbaar en die zal dus van de originele lader moeten worden gebruikt. Hiervoor snij ik dus een stuk kabel met stekker van de originele lader af en maak een verbinding met twee stekkers. Zo krijg je dus een lader op 220 en één op 12 Volt, met een aparte kabel die op beide laders gebruikt kan worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door evdoetelaar+larana »

k heb 2 originele laders van Bosch, dus het zou geen probleem moeten zijn er 1 op te offeren voor een combilader. Ik kan er 1 naar je sturen per pakketpost.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door veetee »

Hoofdnoorman schreef:
di 01 jun 2021, 12:16
Zeker kan dat.
Echter de ovale Bosch laadstekker is niet los verkrijgbaar en die zal dus van de originele lader moeten worden gebruikt. Hiervoor snij ik dus een stuk kabel met stekker van de originele lader af en maak een verbinding met twee stekkers. Zo krijg je dus een lader op 220 en één op 12 Volt, met een aparte kabel die op beide laders gebruikt kan worden.
ja, die Bosch stekker ... Een mooie uitdaging voor iemand met een 3D-printer? Het is al eerder gedaan...
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Er is een adapterkabel op de markt met de Bosch stekker en aan de ander kant de XLR. Deze wordt ook door Powerbutler gebruikt. Helaas kost deze ongeveer 45 euro. Dan is het niet zo moeilijk om de stekker van een originele lader te gebruiken, Multifunctioneel en voordelig.
En wil je niet je originele Bosch lader aantasten, dan kost een complete 12 volt lader in totaal ongeveer 110 euro. Dat valt ook nog wel mee want dat is dan nog altijd 90 euro voordeliger dan de goedkoopste Powerbutler, die op € 202,- komt.


Ik ga even nieuw materiaal bestellen en maar weer opnieuw die Bosch lader bouwen. En dat gaat een hele mooie worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door PaulBng »

Rudy,
Heb je nog zicht gekregen op een stepup voor een accu van een Stella fiets?


PaulAfbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Neen Paul, dat heb ik niet. Eigenlijk is de enige manier om er achter te komen door de accu los te schroeven. Waren wij daar al niet eens mee bezig geweest?
Dan is het nog even een zoekplaatje met de mogelijke uitkomst dat het niet gaat lukken, al zou ik het graag willen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door PaulBng »

Zal hem binnenkort eens open schroeven


Paul
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Atoz »

Wat hierna komt is ook maar mijn idee gebaseerd op de drie elektrische fietsen die hier de voorbije jaren gebruikt werden, telkens een ander merk.
En natuurlijk ook gebaseerd op de vaststelling dat sommigen meer accucapaciteit en zonnepanelen hebben.

Was ik voorzichtig genoeg in mijn vaststellingen?
Een lader van 42 V en 2A = 84W

Verder had of heeft elk van deze drie fiets-accu-laders slechts een verbruik dat lager is dan 100 Watt tijdens het laden.
Met een zuiver sinus omvormer van 300 Watt kun je dan zelfs twee fietsen laden?
De stroom die uit je accu moet voor dat laadproces is toch bijna dezelfde als de stroom verbruikt door een step-up lader?
Hier dan ook geen problemen met connectoren en beveiligingen.

Waar ik mezelf ook op betrap is dat dingen die in 2012, jaar waarin onze camper getekend en gebouwd werd, vandaag heel anders zijn.
Waarmee ik Rudy zijn idee/bouwsel wel aanbeveel voor grotere laadstromen bij snelladers.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou, dat is dan toch niet helemaal juist.
Als je met 2 amp laad, pakt de lader gemiddeld 110 tot 120 uit het stopkontakt. Staan filmpjes op Youtube.
Die 120 wordt door de omvormer (85% rendement) gemaakt dus uit jouw HH accu verdwijnt 135 Watt. Terwijl er idd maar 84 Watt geladen wordt.
Met de 12Volt lader (93% rendement bij 42 Volt) is dit dus 90 Watt uit de HH- accu. Het scheelt je dus 45 Watt per uur.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door DJSmiley »

En die 45 watt per uur is toch de moeite waard, dat is 4Ah uit je accu.

Dus 3 uurtjes laden scheelt je 12Ah accucapaciteit. Zeker bij een relatief kleine accu tikt dat toch leuk aan

En ik gok zelfs dat de 85% rendement van de omvormer nog eens vrij positief geschat is. Die 85% rendement kan best wel, maar als je een omvormer heel minimaal belast (icm een relatief zware omvormer) dan is het rendement nog lager, want een omvormer heeft ook al een stukje eigenverbruik.
Met een 800W omvormer en een belasting van 20% zal het rendement eerder op de 75% liggen dan op de 85 gok ik.

Al met al is dat ding van Rudy gewoon een veel mooiere, kleinere (En vaak stillere) oplossing dan de omvormer laten draaien.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Atoz »

Hoofdnoorman schreef:
wo 02 jun 2021, 16:21
Nou, dat is dan toch niet helemaal juist.
Als je met 2 amp laad, pakt de lader gemiddeld 110 tot 120 uit het stopkontakt. Staan filmpjes op Youtube.
.....
Nou moet ik dus een nieuwe Verbruiksmeter gaan kopen, meet ik momenteel 82,5W vanuit het stopcontact. (Ga ik niet doen, want dan moet ik er drie weggooien)
Maar wat er natuurlijk niet bij vermeld wordt is dat de cosinus phi of de arbeidsfactor ook een belangrijke rol speelt in die vermogensberekening.

We spreken hier van niet zuiver ohmse verbruikers dus is vermogen = spanning x stroom x cosinus phi
Waarbij die laatste steeds kleiner is dan 1.
En laat een schakelende voeding nu net een slechte arbeidsfactor hebben.

Edit: denken, voelen, menen, vermoeden of gokken.... Ik krijg er de kriebels van als ik technische beslissingen dien te nemen.
Bij de volgende fiets batterij herlading zal ik deze via de omvormer laten lopen. Zij fietst, ik meet :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Dorsthorst »

Hoi allemaal,
Ik heb inmiddels een 12 volt laad apparaat aangeleverd gekregen door medeforumlid Rudy (Hoofdnoorman) en heb dat ingebouwd in mijn camper.
Het werkt goed, ik ben er erg blij mee want ik heb nu voor onderweg of als ik geen stroom heb toch de mogelijkheid om de fietsen op te laden.
Ziet er professioneel uit, vakwerk !! en voor een zacht prijsje. Zo zie je maar dat je middels dit forum bereiken kunt.
Bijlagen
KPAZ0392.jpg
KPAZ0392.jpg (164.94 KiB) 229 keer bekeken
Plaats reactie