Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Rob A2 schreef:
wo 26 mei 2021, 16:07
Succes met het bouwen!
Dank je, moet helaas nog 7 weken wachten, heb twee setjes onderweg van verschillende leverancier, kijken wie snelste is....
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door stobbie »

Het inlezen in het LFP verhaal is belangrijk, maar je moet wel echt begrijpen wat er staat. Ik verbaas me er tegenwoordig vaak over hoe vreemd mensen soms , in mijn ogen, duidelijk uitgelegde zaken interpreteren.

Zelfbouw van een LFP accu is leuk, en voordeliger, maar als je niet de capaciteit hebt om genoeg begrip of kennis te halen uit de beschikbare bronnen moet je er eigenlijk gewoon niet aan beginnen. Of het samen doen met iemand die het wél kan. Gokken en experimenteren is hierbij niet veilig.

Je blijft hier lezen dat mensen denken dat hun elektroblok de laadstroom beperkt, dat een BMS niet nodig zou zijn, de meest vreemde opvattingen over allerlei spanningen, en weet ik wat nog meer.. Als je het verkeert doet kan het snel duur uitvallen. Die accu gaat zó kapot als je een cel te ver doorlaadt of leegtrekt, en dat elektroblok of de bekabeling smelt met een beetje pech zo je camper uit.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Kroppie »

er werd geroepen toedeledoki ,ik ben weg hier, , we zullen misschien wel in de krant lezen hoe het af loopt .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door schapenkop »

Dat deed reneeke in een ander topic
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Resultaat van 2 x een week weg en nu 2 weken in de stalling.
Tijdens onze 2 weekjes weg hebben we geen stroom aansluiting nodig gehad al hebben we het wel genomen om koffie te zetten.
Het zonnepaneel hield de LFP mooi op spanning met alle stroomverbruikers aan zoals koelkast, lampjes, tv etc.
Nu staat die 2 weken in de stalling en was die toch behoorlijk leeg geraakt.
Toen ik hem naar de stalling bracht gaf de BMS 272Ah aan en nu was die 105Ah. Discharge gaf 0,49A aan.
Dat zijn de sluipverbruikers zoals alarmen, tv standby, de Huawei en ongetwijfeld nog wat kleine verbruikers en als ik dat allemaal optel kom ik uit op 24 x 0,5A x 14dagen = 168Ah samen met de 105Ah wat er nog inzit kom ik op 273Ah dus klopt het maar tevens de bevestiging dat ik de hoofdschakelaar in de stalling uit moet zetten en dat heb ik net gedaan.
Accu staat niet aan een lader en ook geen actieve zonnepaneel.
Ben tot op heden tevreden al ben ik er nog niet want ik wil die 0,49A proberen te achterhalen en terug zien te brengen.
Dit is de printscreen van de BMS
IMG_3309.PNG
IMG_3309.PNG (378.64 KiB) 397 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Helaas ben je niet alleen in je zoektocht naar allerlei kleine verbruikers, die samen toch ''slechts'' 0,49A verbruiken.
Enerzijds hebben we meer en meer gigantische vermogens bij, anderzijds hebben we ook allerlei leuke/onmisbare dingen bij die toch wel wat verbruiken.
En ja een dag duurt dus 24 uur.
Gelukkig heb je daar een zonnepaneeltje aan de stalling.
Maar het idee om er maanden niet naar om te kijken schrikt me af, konden we vroeger ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Sluipverbruik van 0.49A... Ja, dat tikt aan, is toch 12Ah per dag.

Om die reden heb ik zelf een hoofdschakelaar, dan schakel ik alles echt uit in de stalling. Led dimmertjes, usb dingen enz, allemaal kleine verbruikers.

Ik kan me er zelf niet zo druk over maken, want het zonnepaneel houd dat makkelijk bij. Alleen op een plek zonder daglicht is dat een ding, vandaar die hoofdschakelaar. Maar tijdens normaal gebruik vind ik dat niet de moeite waard met wat ik aan energieoverschot heb om daar tijd in te stoppen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ik vind 0,49A sluipverbruik veel dus vandaar dat ik het eens gaat uitzoeken wat het allemaal is, nieuwsgierigheid en voorzorg.
Ik heb dat kleine zonnepaneel in de stalling nu even niet gebruikt om te zien hoe de LFP zich houd en dat weet ik nu.
Het is maar een klein zonnepaneeltje wat niet veel levert en die laat ik in de winter op de startaccu aangesloten zitten en de LFP neem ik dan mee en laat die in de garage overwinteren
Uiteraard heb ik er ook een hoofdschakelaar in zitten en die heb ik nu uitgezet en over een paar dagen ga ik weer even kijken hoe de stand van de accu dan is, die moet dan ongeveer het zelfde aangeven.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door jan- »

Ik heb een schakelaar voor de verlichting, versterker en omvormer. De koelbox zet ik uit met de stekker. USB adapter sluit ik alleen aan als ik hem nodig heb. Verder geen hoofdschakelaar nodig, want de overige sluipverbruikers zoals de kachel en accumonitor verbruiken bij elkaar ongeveer 1 mA. Ik wil nog eens gaan kijken naar een USB adapter met laag sluipverbruik.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door amigob2 »

Stroomtang kopen en dan is het vrij makkelijk te zien wie de boos doener is
we 1 kiezen die je ook op een klein bereik kunt zetten max 2A of zo.

https://www.eleshop.nl/uni-t-ut210e.html
in de review seaat dat lage stroom ook redelijk te meten zijn
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Vandaag even wezen kijken en het gaat prima
Het ziet er nu zo uit
Afbeelding
Volgende keer het verbruik traceren
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Camper-T »

gsm schreef:
do 15 jul 2021, 22:33
Vandaag even wezen kijken en het gaat prima

Volgende keer het verbruik traceren
Wat verbruikt de BMS zelf eigenlijk, want die schakel je niet af met de hoofdschakelaar.
Of heb je dit (nog) niet gemeten?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door gsm »

Ik weet niet wat de BMS zelf gebruikt en ik heb nog helemaal niets gemeten maar alleen al uit nieuwsgierigheid ga ik het nog een keer doen.
Ben in ieder geval zeer tevreden over de LFP
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Reneeke 1970
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Reneeke 1970 »

Heeft iemand een idee waarom een jbd bms wel doet laden maar niet ontladen?
Hij laat geen stroom door. Heb parameters al weer met standaard overschreven maar dat helpt niet.
Ergens een reset functie misschien?
Voltage is 14 volt momenteel
Plaats reactie