Onlangs een leuk 2 pers campertje gekocht, een fiat scudo knaus sporti van. Een oud beestje maar prima om eropuit te gaan. Nieuwe 70ah huishoudaccu erin, waar alle 12v apparaten op zijn aangesloten (koelkast, gaskachel en wat verlichting). De oplader die erin zat (calira lg 507 ds/iu met 7A laadvermogen) hield er na een paar uur al mee op (toen nog aangesloten op een defecte hh accu). Ik heb de lader uit de zijwand "gezaagd" en er komt geen 12v uit. Dus kapot. Lijkt me verstandiger om nu een nieuwe modernere lader te kopen, ipv dit oude beestje te laten maken. Wat bevelen jullie aan voor nieuwe lader, voor een leuke prijs? Hij moet ook, gewoon doorgaan met laden als de koelkast aanslaat.
Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk
Calira LG507 ds/iu vervangen of repareren?
Re: Calira lg 507 ds/iu vervangen of repareren
Die lader doet het niet als er geen accu op aangesloten is.
Moet er in dit geval eentje zijn met een spanning die niet lager is dan 7V.
Moet er in dit geval eentje zijn met een spanning die niet lager is dan 7V.
Re: Calira lg 507 ds/iu vervangen of repareren
Ook met aangesloten accu’s geen enkele activiteit te meten.
- Atoz
- Berichten: 5458
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Calira lg 507 ds/iu vervangen of repareren
Zijn zo van die toestellen die nog ''echt'' gemaakt werden.
Kan ook nauwelijks wat mis mee gaan, nou ja....
Om de laadtoestand te weten moet je het accuzuur nog meten.
Welke ''snotneus'' kent dat nog?
Hierbij de handleiding
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... iC1g1txjda
Kan ook nauwelijks wat mis mee gaan, nou ja....
Om de laadtoestand te weten moet je het accuzuur nog meten.
Welke ''snotneus'' kent dat nog?
Hierbij de handleiding
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... iC1g1txjda
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63
650 & 80 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
650 & 80 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Pebblesbert
- Berichten: 220
- Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
- Locatie: Delft
Re: Calira lg 507 ds/iu vervangen of repareren
Ja kan hem laten repareren bij Cabontron (Kaufbeuren, Zuid Duitsland), maar omdat dit een eenvoudige lader is zonder externe afleesinstrumenten zou ik hem vervangen door een, bijv. Victron Blue Smart 12/15 lader, geschikt voor jouw type accu. Kost je de kop niet, is een kleine, lichte lader, geschikt voor verschillende accutypes en dankzij bluetooth kan je alles ook simpel op je smartphone aflezen.
Mercedes Marco Polo V250 4matic
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Calira LG507 ds/iu vervangen of repareren?
Ligt een beetje aan de hh-accu die je nu hebt en vooral aan de manier hoe die geladen dient te worden (accu specs).
En aan wat je wilt investeren, hoe handig je bent etc.
Als die helemaal niets doet, kun je toch ook eerst eens onderzoeken waarom die het niet (meer) doet?
Een nieuwe 230VAC-12VDC lader is immers snel geregeld.
Heb je ook onderzocht waarom de boel stuk gegaan is?
Een koelkast gebruikt al snel, relatief veel stroom.
En aan wat je wilt investeren, hoe handig je bent etc.
Als die helemaal niets doet, kun je toch ook eerst eens onderzoeken waarom die het niet (meer) doet?
Een nieuwe 230VAC-12VDC lader is immers snel geregeld.
Heb je ook onderzocht waarom de boel stuk gegaan is?
Een koelkast gebruikt al snel, relatief veel stroom.
Paul.
Re: Calira LG507 ds/iu vervangen of repareren?
Het is deze accu. De gimeg semi tractie 70ah, te koop bij de vrijbuiter in zaandam
- Bijlagen
-
- 5D3B5E90-D58F-4D0F-811A-5E07BC18DABE.png (493.08 KiB) 235 keer bekeken
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Calira LG507 ds/iu vervangen of repareren?
Daar is die calira nog steeds meer dan goed genoeg voor.
De snelste oplossing is gewoon een andere vergelijkbare simpele lader monteren.
Maximaal (!) 7A lader is prima, fijn is als die een twee of drie laadfasen kent om langdurig overladen te voorkomen.
Veel belangrijker is dat je oppast voor diepontladen met zulke semitractie accu's.
Monteer daartoe een minimum spanningsbeveiliging van een paar euro én stel hem goed in (als die al niet ergens in gemonteerd is).
De snelste oplossing is gewoon een andere vergelijkbare simpele lader monteren.
Maximaal (!) 7A lader is prima, fijn is als die een twee of drie laadfasen kent om langdurig overladen te voorkomen.
Veel belangrijker is dat je oppast voor diepontladen met zulke semitractie accu's.
Monteer daartoe een minimum spanningsbeveiliging van een paar euro én stel hem goed in (als die al niet ergens in gemonteerd is).
Paul.
Re: Calira LG507 ds/iu vervangen of repareren?
Ga ik doen. Die beveiliging gaat komen van een solara laadregelaar die ik bij mijn zonnepaneel ga zetten. Je zegt Max 7 A. Dus 8 of 10A is niet aan te bevelen, ook al is dat binnen de factor 10 - 20 marge die je vaak leest voor acculaderd (dan min 7 en Max 14 A laadstation voor een 70 ah accu)?