Accu en laadcycli

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu en laadcycli



Bericht door travelscout »

Druppelladen is een laatste laadfase uit een grijs verleden met klassieke loodaccu's.
Daarnaast is (constant voltage of) cv-laden nog altijd dé gebruikte laadmethode op het forum, ongeacht het soort accu.
Blijkbaar is (constant current of) cc-laden iets waar we maar niet aan willen.
Met als gevolg accu's die "luier" worden door gebrek aan stevige - bij jouw specifieke accu passende- laadstromen (waar heb ik dat eerder gehoord?).

En ja, laden met een constante stroom, betekent dat de laadspanning dus heel erg kan variëren (significant hoger als de accu leeg is!).
Om te voorkomen dat er teveel vermogen wordt aangeleverd, dient dus de interne temperatuur van de accu te worden bewaakt.
En je zult er voor moeten zorgen dat die laadstroom niet hoger kan worden, dan aangegeven is in de specificaties van je eigenste accu.

Maar wel is het ideaal om te bepalen op welk moment er naar een andere laadfase dient te worden geschakeld.
Immers de factor tijd is dan niet meer relevant (zoals met een EBL), net zoals de mate van veroudering van een accu.
Bij ca-laden is dat idelale moment bij het bereiken van 14,8V (e.e.a. afhankelijk van je specifieke accu).

Vanaf 14,8V dient vervolgens een laadstroom te dalen. Dat doe je door om te schakelen naar cv-laden.
Waarbij de duur soms is op basis van tijd, soms op basis van de dalende grootte van de stroom (wat mij betreft de beste methode).
De laatste fase (zeker bij AGM's) moet er terug geschakeld te worden, naar een veel lagere spanning (zoals 13,8V bij AGM's),
waarbij de stroom uiteindelijk daalt tot 0,0000A. Mooie naam die er dan gebruikt wordt: vereffeningslading.
Was daar niet iets over met die LFP accu's?
Enfin, Ideaal icm. zonnepanelen in de wintermaanden, zeker met zonnepaneelregelateurs die dat kunnen.
Kunnen ze dat niet, schakel ze dan al dan niet automatisch uit (en in).

Dus tja... wat blijft er dan over van die druppels in een ouderwetse druppellading?
Paul.
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Purk »

Dank allen.
Ik heb wat gewikt en gewogen en gebeld.
Gekozen voor een semi tractie batterij. Agm mogelijk beter, maar de bus staat altijd buiten, voor de deur, in weer en wind. Enige grote belasting de compressor koelkast, 90 L en in de winter een keer de standkachel, en wat opladen van phones en ledlichten. Tevens kun je voor twee semi tracties nog bijna geen agm kopen, dus prijstechnisch en levensduur technisch lijkt semitractie een goede keuze.

Keuze is nu Centurion 100ah voor €187) of de TAB 115 voor €139. En dan beide 2x) Nog ervaringen met een van beide?
Heb nog gekeken naar varta. Maar was duurder.

De zonnepaneel lader, de phocos ca 14-2.2 schijnt dit te kunnen trekken. (2x zonnepaneel 90watt).
Laatst gewijzigd door Purk op wo 12 mei 2021, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Peter LMC »

Die TAB 115 ken ik niet.
De Centurion wel. :thumbup:
Prima Nederlands accu merk uit de fabriek in Roermond.
Veel gebruikt vroeger, goed ervaring mee.
Nu alleen nog in mijn camper.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Snarfsel »

Purk schreef:
wo 12 mei 2021, 15:20
Keuze is nu Centurion 100ah voor €187) of de TAB 115 voor €139. En dan beide 2x) Nog ervaringen met een van beide?
Voor €13,- meer heb je een Gel accu.

https://www.advitek.nl/merken/vmf/vmf-d ... 8x172.html
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Purk »

Snarfsel schreef:
wo 12 mei 2021, 17:07
Purk schreef:
wo 12 mei 2021, 15:20
Keuze is nu Centurion 100ah voor €187) of de TAB 115 voor €139. En dan beide 2x) Nog ervaringen met een van beide?
Voor €13,- meer heb je een Gel accu.

https://www.advitek.nl/merken/vmf/vmf-d ... 8x172.html
Maar dan moet ik een hele nieuwe opzet maken toch? Met zonnepaneel en 220 lader.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu en laadcycli



Bericht door travelscout »

In het kort en over het algemeen is een GEL beter geschikt voor eenvoudig huishoudelijk gebruik.
Bij fabrieks campers is er altijd wel een omschakelaar aanwezig op een EBL.
Deze doet weinig meer dan de tijd van de laatste laadfase aanzienlijk verlengen en de laadspanning verhogen. Niet ideaal.
Middels de verzegelde potmetertjes in die EBL kun je zowel tijd als spanning weer bijregelen.
Blijf er liever af want je wijzigt ook andere laadfasen.
In de praktijk leidt het niet tot een kortere levensduur van een GEL (maar wel van een AGM!).

Zorg ervoor dat je de specificaties van de fabrikant volgt en vooral: vertrouw niet blind op apparatuur.
Paul.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Snarfsel »

Ik heb een "gel" stand op mijn EBL, ik laad ze gewoon met een zonnepaneel en voor in de winter gewoon een Ctek lader.
Verder niks speciaals aan een Gel accu, wel dat ze beter zijn dan een semi-traktie als hh accu, naar mijn idee
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Purk »

Dank. Ik ga mijn onderzoek vervolgen! Nieuwe uitdaging.
Ik heb een zelfbouwcamper, zonder EBL. :-B
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Purk »

De keuze is de Vart LFD75 geworden. Voor 87€ per stuk.

Geïnstalleerd.

Vraag: er zitten aan beide zijden gele plugjes op. Ik neem aan dat dit de ontluchters zijn. Hoe moet ik die aansluiten?
Ik heb nl alleen een slangetje en ik gok dat als ik het gele flubbertje er uit trek dat ik een kleiner gat overhoud dan de diameter van mijn ontluchtingsslang.
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Purk »

Inmiddels eruit getrokken. En dingetje gevonden op de oude accu.
Vergeleken met een plaatje op internet, want was afgebroken op de oude.
Accu-ontluchtingsslang, gegoogled. Maar ga morgen eens bij paar garages op pad om te zien of ik ze kan vinden.
Kan vast geen kwaad als die er nog een paar dagen niet op zitten.
Plaats reactie