tafel rammelt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

tafel rammelt



Bericht door evdoetelaar+larana »

Beste mensen,

In onze camper hebben we een dinettetafel met draaibaar blad. Als we rijden, begint dat bij en bepaalde snelheid irritant te rammelen (tussen 75 en 85 km/u). Ik heb al een poging gedaan met een schuimbandje tussen de 2 tafelbladen. Dat vermindert het rammelen enigszins, maar niet helemaal. Ik ben benieuwd of meerdere camperaars dezelfde ervaring hebben en of er een andere oplossing mogelijk is. Hoor graag jullie ervaringen en oplossingen.
Bijlagen
OLHX0509[1].JPG
OLHX0509[1].JPG (38.33 KiB) 645 keer bekeken
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: tafel rammelt



Bericht door isoplus »

Die tafel is makkelijk te verwijderen en op een bed te leggen, dat is de snelste oplossing.
Wel er om denken dat bij krachtig remmen zo'n ding vlieglessen neemt, dus even goed wegleggen.
Verder moet je ook in een bus-camper niet te kritisch worden wat geluiden betreft.
Ander oplossing is dat kritische toerental van je camper vermijden dus 90 rijden of 70, bij 90 rijdt een Ducato-bus sowieso prettiger wat betreft beschikbaar koppel.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: tafel rammelt



Bericht door Wim Corduwener »

Ik probeer ook maar wat: tijdens het rijden iemand anders laten luisteren welk onderdeel van de tafel precies rammelt. Misschien is het slechts een kwestie van schroeven die aangedraaid moeten worden. Laten we wel wezen; zo’n tafel hoort natuurlijk niet te rammelen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: tafel rammelt



Bericht door AadenAnke »

Een ouderwets houten wasknijper delen en dan als wigje er tussen steken wij hebben ook zo'n tafel en soms rammelt dat ding beetje gas bij of minderen werkt ook :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: tafel rammelt



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dank voor de reacties.
- tafel op bed is geen optie, daar hebben we de buitentafel al liggen (past niet in de garage). Uiteraard vastgezet, wil 'm graag op het bed houden tijdens het rijden.
- schroeven controleren en - indien nodig aandraaien - is een goede tip
- ik heb de indruk dat onder draaiblad horizontaal beweegt, heb er nu schuimbandjes tussen liggen, ga nog een poging doen met een band om beide tafalebladen.
Laatst gewijzigd door evdoetelaar+larana op ma 03 mei 2021, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: tafel rammelt



Bericht door Kroppie »

lijmklem om de 2 bladen op elkaar te klemmen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
GenE
Berichten: 1759
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 23:08
Locatie: Pays-Bas

Re: tafel rammelt



Bericht door GenE »

@ Eddy: Bij ons rammelt soms de ronde veer belaste knop die onder de tafel zit om het blad te kunnen draaien.
Blad iets verdraaien en knop onder ‘spanning’ zetten verhelpt het probleem.
Misschien is dit ook de oplossing bij jou ?
M.v.gr. GenE

Carpe diem.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: tafel rammelt



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Wij hebben wel eens probleem om de knop uit te trekken om het blad te kunnen draaien.
Wat ik dan doe is klein stukje het blad draaien en gelijk treken aan de knop en hoppa alles gaat soepel.
Stel je voor dat je nu juist anders om werkt en het blad als het gedraaid is en de knop is in rust, het blad er "tegen aan te drukken" langzaam natuurlijk.
Zou dan geheel onder spanning zetten en het rammelen tegen gaan.
Onze is pas 2 jaar en waarschijnlijk nog geen sleet, maar moet veelvuldig mijn druk en trek oefening toepassen.

Probeer eens, niets verbouwen niets aanpassen gewoon handelen.
Oja laat ons eens weten of het lukte - Jaap
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: tafel rammelt



Bericht door hathi »

Kun je de gordel er niet overheen trekken? Die zit er toch!
Hans
P vd Ham
Berichten: 123
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 18:41
Locatie: Kop van Noord Holland

Re: tafel rammelt



Bericht door P vd Ham »

Mijn tafel ging juist te zwaar met uitdraaien.

Tafel los halen en op zijn kop leggen.
De onderste poothelft er af halen en als het goed is kijk je in de buis van de bovenste helft die nog aan de tafel vast zit en zie je daar in een boutkop of inbus ( weet niet zeker meer wat het was ) Deze kan je vaster of losser draaien.
Ratel met verlengstukken heb je wel nodig anders kom je niet zo diep in de buis.

Zo gepiept en het kraken is over :-B
Plaats reactie