Uitbreiding met 2 zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door Campergeluk »

Beste Vrienden,

Een schema voor de energiebalans is uitgewerkt; accubank van 360Ah geeft bij 30% ontlading een mogelijk dagelijks vermogen van 108Ah.
In de winter(en de zomer) is er een vraag van ongeveer 1100Wh-1300Wh p/d. Daarmee is de accubank groot genoeg echter niet de voeding: het tekort moet aangevuld met de uitbreiding.

De huidige stroom-situatie is als volgt:
2 st. semi-tractie accu's 12V elk 180Ah, dus samen 360Ah 12V
2 st panelen 130Wp poli + 145Wp mono; parallel geschakeld met PWM laadregelaar (Sunware Fox-320, max 20A laadstroom; met monitorscherm; ook de motoraccu laden indien gewenst).

Voorziene uitbreiding:
2 st. panelen van 270Wp 20V parallel te schakelen (vraag: kan dat op mijn 12V systeem, die 20V of haal ik wat door elkaar :think: ??)
Schermafbeelding 2021-05-03 om 20.25.00.png
Schermafbeelding 2021-05-03 om 20.25.00.png (12.32 KiB) 499 keer bekeken

Victron Blue solar MPPT laadregelaar, 100/50; nominaal PV-vermogen is 700W bij 12V; max kortsluitstroom 60A.

Kan dit zo gemaakt?

Mvg Chrit
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Kan prima. Echter kan die MPPT regelaar tot 100V aan. Het is (naar mijn mening) logischer om ze in serie te zetten.
Waar die 20V op slaat weet ik even niet, zal wel een of andere typeaanduiding zijn, want de Voc is 38V.
(2x 38V = <100V)

Is er overigens een reden om voor die specifieke panelen te gaan?
Behalve dat er Victron op staat vind ik ze wat prijzig

Nu weet ik niet hoe kritisch die maten zijn, maar als je een paar cm speling hebt koop je voor de prijs van 1x Victron 270-20V paneel ook 2x een 325-330WP full black paneel.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/335wp-fu ... -cell.html ( 1698 x 1004 )
https://www.solar-bouwmarkt.nl/325wp-fu ... 79541.html ( 1689 x 996 )
https://www.solar-bouwmarkt.nl/345wp-full-black.html ( 1684 x 1002 )

Bedoel je met uitbreiding overigens vervanging of bijplaatsing? Mijn eerste idee zou zijn om ze te vervangen die andere kun je mooi op MP dumpen, krijg je er nog wat voor en heb je alles weer strak met een hele mooie opbrengst.
(En heel eerlijk - met 2 panelen zelfs overkill en kun je ook ruim af in de voor- en naseizoenen, in de zomer is het compleet over de top)

650Wp, vlak gemonteerd, dus zeg 80% rendement, is nog 520Wp. Dat is ruim 40A, dus prima voor die Victron laadregelaar

Met 1 paneel kun je een lichtere laadregelaar nemen en bespaar je een kg of 20 aan gewicht.
Als je iets meer lengte of breedte kwijt kunt kun je zelfs richting een 400-450Wp paneel denken. (Zeker) dan is 1 paneel al ruim voldoende.
( https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepan ... %5D=382442 )

Houd wel, zeker bij de grotere panelen, rekening met een degelijke montage en ondersteuning. Vanuit dat perspectief zijn kleinere panelen beter op een bewegend voertuig. Er zijn echter bergen mensen die ook grotere panelen zonder problemen gebruiken, maar je moet die natuurlijk dan niet op 4 hoekjes alleen vast zetten
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door Campergeluk »

kwa maat zouden die 325Wp ook kunnen, zijn maar 4 cm langer en bijna net zo breed

waarom victron? tja die naam hè .. kwaliteit..?

nee, geen vervanging dacht ik maar echt uitbreiding; idd over de top in de zomer maar ik ben ook veel onderweg in de herfst en winter en in t vroege voorjaar met foto en filmapparatuur en op de elektrofiets: tot nu toe steeds een gedoe om die accu's te laden en ook de koelkast (compressor 12V) en tv nog erbij: de motor laten lopen of dan maar een stukje rijden om te accu's te vullen, wat n gedoe steeds... :oops:

waarom in serie ? zou technisch kunnen zie ik maar wat is daar nou precies t voordeel van ?

Goed vastzetten? zeker weten!
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Voordeel van serie:
- Lagere stromen, dus minder dikke kabels nodig
- Bij weinig licht zullen de panelen al eerder de minimale spanning halen en iets gaan doen.

Voordelen parallel
- Bij schaduw op 1 paneel werkt de andere gewoon volledig, bij serie beperk je dan het totaal

In de praktijk zijn de verschillen minimaal.

Als je de bestaande panelen laat voor wat het is, dan ook die lekker op hun huidige regelaar laten zitten (al is een MPPT wel wat efficienter)
Maar zeker als je die laat zitten zou ik maar 1 paneel bij plaatsen.

't is leuk als je straks 800Wp hebt liggen, maar die loodaccu gaat die stroom nooit zo snel kwijt kunnen. Als die voller is neemt de laadstroom vrij snel af.
Best jammer als je in theorie 45A aan zon kan genereren en je accu pakt maar 20A laadstroom...

Mijn idee: 1 paneel van 300-400Wp erop en de rest van de centjes apart leggen om naar LFP te gaan. Daarna kun je altijd nog overwegen om nog meer te plaatsen en kun je het tenminste ook ergens (snel) in kwijt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door Campergeluk »

"" 't is leuk als je straks 800Wp hebt liggen, maar die loodaccu gaat die stroom nooit zo snel kwijt kunnen. Als die voller is neemt de laadstroom vrij snel af.
Best jammer als je in theorie 45A aan zon kan genereren en je accu pakt maar 20A laadstroom...

Mijn idee: 1 paneel van 300-400Wp erop en de rest van de centjes apart leggen om naar LFP te gaan. Daarna kun je altijd nog overwegen om nog meer te plaatsen en kun je het tenminste ook ergens (snel) in kwijt. """

Zo had ik t nog niet bekeken, maar kan natuurlijk ook.
Had zelf t idee om de loodaccu's te vervangen als ze op zijn en dan over te stappen op 2 x 165Ah GEL vanwege de diepere ontlading van 30-50%
Voor LFP heb ik schrik ivm met de brandgevaarlijkheid, alssss... t brand dan is de kamper ook echt weg! mss overdreven ?

dank je wel voor t meedenken
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Ik heb geen idee welke de mogelijke antwoorden zijn die jij nu van ons verwacht...
LiFePO4 zou jij in combinatie met een dak vol panelen.

Geen sulfaterig
Geen volle accu nodig
Als de zon schijnt veel productie die de accu wil opslaan.
Een half lege (of volle) accu is geen probleem
Wel een voldoende grote capaciteit nemen.

Duur?
Je verwacht wel heel erg veel elektriciteit te gaan verbruiken, dus kost het je wel wat.
Maar er kan.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door EasyBee »

En LiFePO4 scheelt je wel heel veel gewicht.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door rhomodel »

Li-Ion zijn brandgevaarlijk (3.7 V basis spanning) , LiFePo4 niet (3.2 V basis spanning).
Julius
Ergens in Friesland aan het water
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door CaradoT135 »

Campergeluk schreef:
ma 03 mei 2021, 22:51
Voor LFP heb ik schrik ivm met de brandgevaarlijkheid, alssss... t brand dan is de kamper ook echt weg! mss overdreven ?
Tijdje geleden maakte iemand daarover ook al de volgende opmerking, "Het is niet voor niets dat dit soort accu's in passagiersvliegtuigen niet of alleen onder zeer stringente voorwaarden vervoerd mogen worden."
Probeer in datzelfde vliegtuig maar eens een paar gasflessen, die we ook in de camper gebruiken mee te nemen, of heb je vanwege brandgevaarlijkheid geen gas in je camper?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Elke opslag van grote hoeveelheden energie is, in potentie, gevaarlijk. Of dat nu accu's zijn of gas, waterstof of watdanook.

Zelfontbranding en andere 'ellende' is meer relevant bij Li-ion, zoals @rhomodel al stelt. LiFePO4 heeft die nadelen niet.
Li-ion kan veel grotere stromen leveren in verhouding tot de cel dan LiFePO4, daarom is dat soms noodzakelijk voor toepassingen waar LFP niet gebruikt kan worden.
Maar voor normaal gebruik (off grid opslag, campers enz) is LFP prima geschikt.

Ik ken geen concrete gevallen van brand door een LFP. Er staan op youtube genoeg filmpjes, maar een (beperkte) brand gebeurt pas in heel extreme omstandigheden, en dan nog altijd door een externe ontstekende faktor, itt tot Li-ion waar iemand een spijker doorheen slaat

Lood is ook niet heilig. Er zijn, wat ik heb gezien, meer gevallen bekend van ontploffende loodaccu's dan branden veroorzaak door LFP.
Alle LFP branden die ik gezien heb zijn ontstaan in bekabeling, slechte aansluitingen icm brandbaar materiaal, fysieke beschadigingen enz.

Maar die faktoren zijn bij lood net zo hard aanwezig.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door Campergeluk »

DJSmiley schreef:
di 04 mei 2021, 9:03
Elke opslag van grote hoeveelheden energie is, in potentie, gevaarlijk. Of dat nu accu's zijn of gas, waterstof of watdanook.

Zelfontbranding en andere 'ellende' is meer relevant bij Li-ion, zoals @rhomodel al stelt. LiFePO4 heeft die nadelen niet.
Li-ion kan veel grotere stromen leveren in verhouding tot de cel dan LiFePO4, daarom is dat soms noodzakelijk voor toepassingen waar LFP niet gebruikt kan worden.
Maar voor normaal gebruik (off grid opslag, campers enz) is LFP prima geschikt.

Ik ken geen concrete gevallen van brand door een LFP. Er staan op youtube genoeg filmpjes, maar een (beperkte) brand gebeurt pas in heel extreme omstandigheden, en dan nog altijd door een externe ontstekende faktor, itt tot Li-ion waar iemand een spijker doorheen slaat

Lood is ook niet heilig. Er zijn, wat ik heb gezien, meer gevallen bekend van ontploffende loodaccu's dan branden veroorzaak door LFP.
Alle LFP branden die ik gezien heb zijn ontstaan in bekabeling, slechte aansluitingen icm brandbaar materiaal, fysieke beschadigingen enz.

Maar die faktoren zijn bij lood net zo hard aanwezig.

ok, weer wat wijzer geworden en gerustgesteld, waarvoor dank aan allen

en die GEL zijn ook aan de prijs, rond de 500 voor victron 165Ah x 2= 1000; en mss zakt de prijs van LFP in de tussentijd nog wat.... :roll: :)
voor nu zijn de lood nog in prima conditie

@Atoz
en aan welke capaciteit LFP moet ik dan denken met het opgegeven gebruik ? 1100-1300Wh ? want de berekening is anders als bij lood of gel ??
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

berekening anders? ,niet veel hoor, je verbruik 1300 Wh per dag,gedeeld door 12 volt systeemspanning is dat 108Ah perdag, stel dat je max 80% van de accu wilt gebruiken dan heb jeper dag een capaciteit nodig van 130ah, stel je wilt 3 dagen overbruggen dan heb je dus 3x 130 Ah nodig = +- 400Ah.

niet moeilijker gaan denken dan nodig

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

1100-1300Wh blijft hetzelfde

Alleen mag LFP verder ontladen worden, tot 80%. Dus met 1300Wh (= ongeveer 105Ah) heb je dan aan 130Ah voldoende (80% = 104Ah)

Met een 200Ah LFP zit je dus al iets ruimer dan met 360Ah lood (50%), als je de loodaccu wat subtieler behandeld (30% ontlading) dan is het verschil nog groter.
Goed, dat is wel allemaal per dag, dus ex opbrengst van het laden/zonnepaneel moet je dat wel x aantal dagen doen dat je vrij wilt staan

En de prijs.. die is relatief. Veel scheelt het nu al niet meer. Zelfs nagenoeg gelijk aan lood als je de wat goedkopere accu's neemt zoals bv
https://www.amazon.de/Sunstone-LiFePO4- ... 08SQ8PSGC/

200Ah voor 1250. Reken dat door naar de prijs per bruikbare Ah dan is het al goedkoper dan lood.
'DIY' is nog een stuk goedkoper maar niet voor iedereen een optie (En dus ook niet perse een eerlijke vergelijking)

Scheelt je ook nog een beetje ruimte en vooral gewicht: Die Victron 165 = 47kg, x 2 = bijna 100kg, vs 20kg voor een LFP accu.

edit: Jos was sneller :bow:
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Uitbreiding met 2 zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Omdat Jos duidelijk sneller was treden we Jos zijn antwoord gaarne bij ;)

Zelfbouw kan, heel erg goed zelfs, maar dat kost je vooral tijd om geschikte componenten (er is meer bij nodig dan enkel de cellen) te kiezen, aan te kopen, te laten leveren en vooral te bouwen. En vooral om te lezen wat je mag/moet doen.
Het balanceren van mijn acht cellen duurde gewoon tien dagen. Met een 20A 3.65V GWL lader. En ja ik was in de buurt. Vooral de meetresultaten van de laatste dertig minuten waren leuk om te zien hoe die spanning je niets vermeld over de laadtoestand.

Wat dat branden van LiFePO4 betreft is het heel eenvoudig. Geen gevaar, tenzij je een vliegtuig vol LiFePO4 accu's in de lucht wil sturen. Onderandere de luchtdruk speelt daarbij een rol.
Zwiebel schrijft heel erg overtuigende teksten waarin verschillende fouten, zelfs wanen, in staan.
Niet alleen over LiFePO4 staan er volledig achterhaalde schrijfsels op zijn website, ook in zijn raspberry pi alarm systeem staan de nodige achterhaalde commando's. Op papier werkt het allemaal wel, de praktijk is anders.
Puur er info: achterhaalde commando's die ondertussen vervangen zijn door nieuwe, ook die wereld stat niet stil, het e-mail proces o.a.
Maar het staat op het internet en elkeen heeft zijn gelovigen/volgelingen.
Zelf lever ik internet via de gasleiding aan de mensen in de buurt. GAS?!? Ja! kijk hier maar eens

Verder erger ik me aan elkeen die via een verdien model zijn foute informatie probeert te verkopen. Want dat paypal knopje staat wel erg duidelijk vermeld. Misschien moet de persoon in kwestie zijn informatie aanpassen.
Laatst gewijzigd door Atoz op di 04 mei 2021, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie