Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door Marzel »

Goedemorgen,
Mijn naam is Marcel en ik verkoop geen green soap. Wel ben ik bezig met de aanschaf van een bestelbus om die om te bouwen tot een camper.
Ik volg dit forum al een tijdje en heb me vorige week eindelijk eens een keer geregistreerd.
Heb al hele mooie projekten voorbij zien komen, veel inspiratie ogedaan en nu komt dan de tijd om de ideeën om te zetten in ee concrete uitwerking :D
Zodra ik begin zal ik hier zeker ook m'n verhaal bijdragen (en waarschijnlijk nog wel meer vragen om goede raad).

Ik heb me de afgelopen weken bezig gehouden met het zoeken naar een geschikte bus en zit nu met twee overgebleven kandidaten waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het maken van de keuze.
Het gaat om een Citroën Jumper 3.0 HDI (H4L2) uit 2010 met 190K op de teller of een Fiat Ducato 2.3 HDI (L4H3) uit 2012 met 210K op de teller (en met verzwaarde vering als dat belangrijk is).
De prijs is nagenoeg gelijk en de technische staat ook. De lengte vind ik belangrijk, de hoogte is me om het even (ik ben zelf 1,83 dus kom met een L2 ook nog wel goed uit).
Het gaat me vooral om de motor en de leeftijd.
Zit ik beter met een 3.0 HDI motor uit 2010 met 190K of is een 2.3 HDI motor uit 2012 met 211K net zo goed.
We zullen denk ik zo tussen de 10000 en 15000 per jaar gaan rijden
Maken die 2 jaar minder oud (Ducato) dan uit of ben ik beter uit met 20000 km minder (Jumper) ?

Wat zouden jullie aanraden ?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012) ?



Bericht door macfocus »

Met dat soort leeftijden en gereden kms is het niet echt relevant. Veel belangrijker is; hoe zijn die auto’s bereden?
210K kms waarmee alleen lange stukken zijn gereden of 190K met een pakketbezorgersbus, die elke 100 meter wordt aan en uitgezet.
Dan wist ik het wel.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012) ?



Bericht door Marzel »

Ik denk dat de Jumper een klussenbus was en de Ducato een verhuisbus.

Wat ik me afvraag is of de Ducato met de lichtere motor er een beetje de vaart erin kan houden (bijv. onderweg naar Spanje).
Ben geen coureur maar wil ook niet met 90 over de snelweg.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door Aloys »

Zelf hebben we, ik had geen keuze, een Peugeot Boxer (2011) met waarschijnlijk dezelfde 3.0 HDi als in die Citroën. Dat is een ~156 PK sterke motor met distributieketting. Scheelde me dus al een paar keer de distributie vervangen.
Deze motoren zijn afkomstig van de Italiaanse Iveco fabriek en staan goed bekend (heb ik geleerd uit ons forum :D )
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door MarceldeHoog »

Wij hebben de 2.3 motor in onze Ducato, en die komt zeker goed genoeg vooruit. Nu heb ik nog geen bergen gereden, maar op de snelweg heb ik royaal vermogen in ieder geval.

Waar je vooral rekening mee moet houden, is het totaal gewicht leeg. Bij een L4 is je inbouw zwaarder dan bij een L2 of L3, en is dus je laadvermorgen van belang. Geen idee hoeveel dat scheelt tussen beiden bussen. Verzwaarde vering is ook fijn gezien het gewicht wat je permanent mee gaat nemen.

Voordelen Jumper:
- zwaardere motor
- minder luchtweerstand (minder hoog)

Voordelen Ducato
- hoger (denk aan dubbele bodem voor je leidingen en extra opbergruimte)
- verzwaarde vering

Tenslotte: Kijk ook even naar de euro norm. De 2012 zal euro 5 hebben (die van ons heeft dat tenminste ook), de 2010 wellicht nog Euro 4. Dat kan je schelen in de plaatsen waar je kunt komen (al zal dat binnen paar jaar ook niet meer uitmaken).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012) ?



Bericht door macfocus »

Marzel schreef:
di 20 apr 2021, 8:25
Ik denk dat de Jumper een klussenbus was en de Ducato een verhuisbus.

Wat ik me afvraag is of de Ducato met de lichtere motor er een beetje de vaart erin kan houden (bijv. onderweg naar Spanje).
Ben geen coureur maar wil ook niet met 90 over de snelweg.
Waarbij de klussenbus dus weinig berijders heeft gehad en de verhuisbus is misbruikt door god mag weten wie.
Ga er maar rusting vanuit dat de gemiddelde verhuisbus huurder geen ervaring heeft met een bus rijden.
Tevens zijn ze met verhuizen per definitie overbeladen (maar dat is een camper ook 8-) )
Laatst gewijzigd door macfocus op di 20 apr 2021, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door pele »

Het zijn beide zeer goede motoren. De 2,3 heeft een distributieriem die op tijd moet vervangen worden: na 5 jaar of na XXX km. Vermogen heeft die 2,3 genoeg, dat weet ik uit ervaring, maar minder dan de 3 liter. Het verbruik zal ongeveer hetzelfde zijn.
Het leeggewicht zal ook ongeveer gelijk zijn. H3 biedt het voordeel dat je bodem en plafond dik kan isoleren en daarin alle leidingen wegwerken. Een dubbele bodem zou ik niet doen ivm extra gewicht, tenzij je het nodig hebt. Gewicht zal je bij beiden goed in de gaten moeten houden!

Als de 2,3 euro 5 is, zou ik niet twijfelen. Maar 2012 is een kantelbaar, mogelijk is die ook euro 4, als het de 120 pk versie is. Daarna kwamen de 2,3 met respectievelijk 130 en 150 pk, beiden euro 5.

Reken voor het compleet vervangen van de distributieriem (en ev. waterpomp met dezelfde moeite) op +/- 800 euro.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door DucatoDolf »

Marzel schreef:
di 20 apr 2021, 6:44
...
Het gaat om een Citroën Jumper 3.0 HDI (H4L2) uit 2010 met 190K op de teller of een Fiat Ducato 2.3 HDI (L4H3) uit 2012 met 210K op de teller (en met verzwaarde vering als dat belangrijk is).
...
Een H4L2 bestaat niet: https://www.businbedrijf.nl/fiat. Dus of jij maakt een fout of je bent verkeerd geïnformeerd. Wat is het nu? Een Jumper L4H2 en een Ducato L4H3? Vaak begin je met de L en dan de H dus vandaar. Ik ga er gemakshalve van uit dat je dus moet kiezen tussen even lange bussen.

Als je echt geen verschil in staat van ontbinding kunt aantonen: De motoren zijn allebei goed. Leeftijd an sich maakt ook niets uit. Dus de keuze gaat tussen: Motorvermogen en Hoogte; eventueel nog Euro 4 of 5. Ik zou als de 3 liter euro 5 is daar voor kiezen. Met jou lengte is een H2 prima te doen. En zo'n lange lel ga je gewoon zwaar beladen. Dan is een 2,3 prima, maar een 3 liter gewoonweg fijner. En ik hoor hier veel lofzang over de 3 liter. (heb zelf een 2,3, maar had geen keuze, had ik wel de keuze had ik zelfs voor mijn L1H1 een 3.0 gekozen)

Euro 4 is overigens ook geen ramp. Alleen sommige stadscentra komt je niet in; en zelfs dat valt heus nog mee. Maar met zo'n lange bus moet je dat überhaubt niet willen. Je kunt hem toch zelden kwijt. Als je zelf in een dergelijke stad woont kun je soms een ontheffing krijgen, dus ook daar hoef je het niet voor te doen.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door AadenAnke »

Nou Dolf een L4 een lange lel noemen is nog net geen 6.40 meter dus die raak je met even rond kijken echt wel kwijt :shh:
Ik zelf heb de Fiat 2.3. 130 pk en die is (met het reis gewicht van 3400kilo) sterk zat en 90 km op de snelweg is lekker ontspannen hoor. Ga hem morgen van stal halen waar hij al sinds eind september staat :cheers:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door Marzel »

Allemaal dank voor zover.

De H4L2 was inderdaad een verschrijving : het gaat om een L4H2 :-B (sorry Dolf :oops: al zou je ook die Jumper nooit bij de Fiat gevonden hebben :cheers: )

Het zijn allebei euro 4 bussen en ze hebben allebei een Iveco motor.
De Jumper (156 PK) met distributieketting en de Ducato (120 PK) met distributieriem.
Lastig, lastig, lastig.
De Ducato is lekker hoog maar de Jumper heeft bijvoorbeeld al 2 ramen in de acherdeuren waardoor ik die kosten niet hoef te maken.
Bovendien geen distributieriem die vervangen hoeft te worden, wat ook in de kosten scheelt.
Voor dat geld kan ik toch de bus een keer helemaal laten "ont-roesten"

Dus het zal de jumper worden.
Als er nog iemand een weet heeft wat echt een no-deal zou zijn voor de Jumper (in het algemeen) dan hou ik me natuurlijk aanbevolen.

Anders ga ik hem van weekend aanschaffen en zal hier wat foto's van beest posten.

BTW... de Jumper is zwart en de Ducato wit.
Maakt voor de techniek natuurlijk helemaal niet uit, maar is 't onverstandig om een zwarte camper te hebben (warmte) ?

Veel plezier komend weekend Aad !!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door DucatoDolf »

Tjah, ik bekijk het vanuit mijn net geen 5 meter perspectief natuurlijk 8-) En (half) integralen zijn vaak nog langer, dat klopt. Maar waar nu Euro 4 niet toegelaten wordt, zal op korte termijn Euro 5 ook niet meer toegelaten worden. Dat schuift natuurlijk lekker op om de x aantal jaar. Vandaar dat ik me dus niet zo druk zou maken op dat punt. En of je 6,4m kwijt kunt ga ik hier niet over discussiëren, daar hebben we het al een keer over gehad :wink: Uiteraard zal het heus ergens lukken.

Ik heb nooit een 3liter gereden. En mijn 2,3 doet het met zware aanhanger ook prima, hoewel die wel gaat zuipen. Het zal dat dus uiteindelijk vrij persoonlijk worden. Vooral omdat hier zoveel lof wordt gegeven over de 3 liter, loop ik er zelf warm voor.

@ TS, Ik zou dus lekker een proefrit met beide wagens maken. En onderhoudshistorie goed bekijken. En die 20000 km is 1 jaar gebruik als bedrijfswagen. Als camper ga je waarschijnlijk er niet veel meer bijzetten. Dus als het allemaal niet zoveel uitmaakt zou ik ook naar de prijs gaan kijken. En wat Pele zegt: neem de kosten van vervangen distributieriem maar vast mee. Die post komt eraan, want waarom worden die bussen verkocht? Omdat er kosten aankomen.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door AadenAnke »

Zwart dus altijd vuil! Maar wat bedoel je met ontroesten? Dat klinkt fout "roest" :bang: :bang:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door Marzel »

Nee hoor :D
Ont-roesten was een verkeerde benaming. Ik bedoelde anti-roesten.
Zag gisteren op Facebook en hier op het forum wat berichten over een behandeling met Dinitrol en ik denk dat ik na het strippen van de binnenkant meteen dit laat doen.
Als daarmee de boel beter beschermd is tegen roest de komende jaren, dan lijkt me dat wel een goed plan.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door AadenAnke »

De binnenruimte gewoon met een goede staallak de bodem en onderrand doen antiroest buiten ja moet ook nog een keer gebeuren. Vroeger zat hier in Cillaarshoek een hele goeie maar ja die is er al jaren mee gestopt dus nog een poosje zoeken voor het juiste adres :shh:

Gr. Aad
Plaats reactie