Lithium, laadbooster en dynamo

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Metor »

TestCase schreef:
di 20 apr 2021, 10:28
Veel EBL's schakelen gewoon via een relais de dynamo aan de hhaccu en beperken de stroom echt niet. Heb op het DE forum veel verhalen gelezen van doorgebrande connectors etc. Niet alle EBL's over één kam scheren.

Om de stroom te beperken zie ik ook niet zo veel problemen in het kiezen van een ietsie te dunne kabel, mits goed aangesloten en voldoende ventilatie. Bij hoge stromen is de accuspanning dan laag en loopt op bij de steeds lager wordende stroom.

\\Kees
Je slaat de spijker op zijn kop :-B EBL's zijn niets meer of minder dan doorverbindings-kastjes met relais en zekeringen. De laadstroom tijdens rijden naar de hh accu wordt niet geregeld of gemaximeerd. Dat is een misverstand. De stroom wordt bepaald, naast het type hh accu en dynamo spanning, door de toegevoegde weerstand van interne verbindingen, connectoren, relais en meetshunt.
Bij kleine hh accu's is de rol van toegevoegde weerstand door EBL beperkt omdat de inwendige weerstand van kleine hh accu's groter is. Bij grote accu's en zeker LFP bepaald de toegevoegde weerstand de laadstroom in grotere mate. Zelfs zodanig dat de interne verbindingen van de EBL overbelast kunnen raken en in rook opgaan of verbranden. Daarom heeft de EBL een maximale laadstroom spec. Hier moet je niet overheen gaan omdat er anders schade ontstaat.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Schovie »

O.k. wellicht niet alle EBL's. Mijn praktische ervaring geldt voor de Schaudt EBL119, waarbij de maximale laadstroom wordt beperkt tot zo'n 18A door de EBL.Dit staat ook in de beschrijving van de EBL en via het monitoren van mijn BMV tijdens de ritten heb ik dit bevestigd gezien.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door DJSmiley »

Als ik de handleiding van die EBL119 bekijk
http://www.aandncaravanservices.co.uk/r ... %20119.pdf

Dan wordt er over een 12V 18A lader gesproken, maar dat is de lader vanaf de 230V. In het schema op pagina 15 zie ik ook niets, alleen een relais en de shunt, verder staan de HH en startaccu gewoon parallel. Dus vanuit dat perspectief zie ik geen vorm van laadstroombegrenzing.

Dan zou ik denken dat de laadstroom beperkt wordt door de gebruikte kabels (Spanningsval waardoor de stroom beperkt wordt). Wel toevallig die 18A, je zou bijna denken dat HH accu via de acculader gevoed wordt. (Alsof je een omvormer aan de startaccu hangt die weer de acculader voedt)

Ik heb zelf geen EBL om mee te testen.

Ga nog wel eens testen wat er gebeurt als ik met fatsoenlijke kabelschoenen t spul vastzet (ipv een startkabelklem - die heeft toch beperkter oppervlakte) en wat er gebeurt als ik er een metertje of 3-4 'dunne' kabel tussen hang (Wat de invloed is.. kun je wel uitrekenen maar toch)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Metor »

Ook de EBL119 is ook geen uitzondering, er zit niets in wat de dynamo laadstroom naar de hh accu regelt.
Ben je niet in de war met de specificatie van de interne 230V lader, die maximaal 18A levert en dus de laadstroom begrensd hierop?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door hathi »

Ja Smiley dat zou een goed idee zijn,.....en verklaart dan tevens ,..waarom bij vele Campers het 1 op 1 uitwisselen,wel zonder problemen kan, mij lijkt dat de iets oudere,,naast de lichtere Dynamo, ook dunnere kabels gebruikten,in het laad circuit dan de huidige generatie,even de slimme ,daargelaten,dat is een extra verhaaltje
Hans
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Schovie »

Metor schreef:
di 20 apr 2021, 11:29
Ook de EBL119 is ook geen uitzondering, er zit niets in wat de dynamo laadstroom naar de hh accu regelt.
Ben je niet in de war met de specificatie van de interne 230V lader, die maximaal 18A levert en dus de laadstroom begrensd hierop?
Als de praktijk uit wijst dat de EBL tijdens het rijden de LFP accu met 18A oplaadt, zegt mij dat genoeg. Ook de beschrijving van Bürstner is hierin duidelijk:

Het elektroblok heeft de volgende taken:
- Het elektroblok laadt de woonruimteaccu.
- De startaccu krijgt via het elektroblok alleen een druppellading.
- Het elektroblok bewaakt de spanning van de woonruimteaccu.
- Het elektroblok verdeelt de stroom naar de 12-V-stroomcircuits en beveiligt deze. Aan de contactdozen kunnen apparaten met maximaal 10 A worden
aangesloten.
- Het elektroblok biedt aansluitingen voor een zonneregelaar, een extra laadapparaat evenals verdere besturings- en bewakingsfuncties.
- Het elektroblok scheidt de startaccu elektrisch van de woonruimteaccu als de voertuigmotor is uitgeschakeld. Zo kunnen de 12-V-verbruikers van de woonruimte de startaccu niet ontladen.
- De accu-scheidingsschakelaar in het elektroblok scheidt alle verbruikers van de woonruimte accu.
- Als het elektroblok sterk wordt belast, reduceert het ingebouwde laadapparaat de laadstroom. Zo beschermt het laadapparaat zich tegen oververhitting. Het elektroblok wordt bijv. sterk belast als een lege woonruimteaccu wordt geladen, daarnaast elektrische verbruikers zijn ingeschakeld.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door hathi »

Schovie je hebt gelijk,deze Schaudt EBL 119. beperkt de laadstroom tot 30 Amp.tenminste zolang deze gekoppeld is aan de Startaccu
Hans
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door L4H3 »

Eerlijk gezegd snap ik nooit waarom wel of niet een ladebooster kopen. Bij twijfel gewoon doen. Wat maakt die 150-300 euro nu uit op de aanschaf van je camper van vele duizenden euro’s? Moet er niet aan denken dan je halverwege route du soleil rijdt op de tolweg en je dynamo geeft de geest. Dat kost je minimaal 2 dagen van je vakantie, de buitenlandse anwb moet er bij, afslepen, nw dynamo erop, mss wel 1 overnachting in hotel omdat je auto in de garage staat. Vervolgens de rekening krijgen die waarschijnlijk 2 of 3 keer zo duur is als vooraf een ladebooster kopen. En zoek als alles gerepareerd is maar eens een winkel in de buurt die ladeboosters verkoopt. M.a.w je gaat weer rijden met geknepen billen. Want ook je nieuwe dynamo gaat waarschijnlijk weer kaduuk. Dus koop dat ding gewoon. Leuk kado voor je zelf als je jarg bent. Heb ik ook gedaan. Sokken heb ik al genoeg gehad op mijn verjaardag. De komende 200 jaar hoef ik die niet meer te kopen...tenzij je EBL een limiet op de laadstroom geeft.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door albertrietjens »

Niet volgens de handleiding
DJSmiley schreef:
di 20 apr 2021, 11:27
http://www.aandncaravanservices.co.uk/r ... %20119.pdf
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (31.07 KiB) 706 keer bekeken
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (41.37 KiB) 706 keer bekeken
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door travelscout »

Mooi dat je het eens onderzocht hebt!
Hier uit blijkt dat een maximale laadstroom niet zo hoog is als werd verwacht.
Allemaal just geen reden, je dynamo te ontzien.

Welke laadspanning heb je gemeten?
Heb je iets aan de dynamo gedaan om de laadspanning te verhogen?
Het lijkt me voorlopig niet verstandig om een dergelijke lege accu te laden, met een te lage spanning (zie specs accu).
Dat laatste kan - tot er meer ervaring is - schade opleveren aan je accuus.

In ieder geval een legitieme reden voor een laadboostert.
Jammer genoeg kunnen die vaak weer te weinig stroom doorlaten,
die in afwijking op de accu specs,
dan ook weer schadelijk kan zijn.

Enfin, bij twijfel dus wel een laadboostert!
Paul.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Metor »

Schovie schreef:
di 20 apr 2021, 12:28
Als de praktijk uit wijst dat de EBL tijdens het rijden de LFP accu met 18A oplaadt, zegt mij dat genoeg. Ook de beschrijving van Bürstner is hierin duidelijk:
- Als het elektroblok sterk wordt belast, reduceert het ingebouwde laadapparaat de laadstroom. Zo beschermt het laadapparaat zich tegen oververhitting. Het elektroblok wordt bijv. sterk belast als een lege woonruimteaccu wordt geladen, daarnaast elektrische verbruikers zijn ingeschakeld.
Goed dat je het in de praktijk getest hebt. Klopt het dat je een 280Ah LFP hebt?
Helemaal snappen doe ik het niet. Wat is hier aan de hand? Er kunnen een aantal zaken spelen.

1 Hoever was de LFP ontladen? Probeer het ook eens met een bijna ontladen LFP.

2 Hoe heb je die 18A afgelezen, op de EBL119 panel display? Kan zijn dat ie niet meer aangeeft. Meet ook eens met een clamp DC stroom meter.

3 Wat is de lengte en dikte van de bedrading vanaf de EBL naar de start accu en de LFP hh accu?

4 Wat is de start accu spanning als de motor stationair draait en tevens als die flink toeren maakt? Als die erg laag is, b.v. 13.8V, loopt de laadstroom flink terug.

De reductie van de laadstroom bij oververhitting geldt overigens alleen voor het ingebouwde 230V laadapparaat, ofwel als je aan de paal staat.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Schovie »

Wat er aan de hand is, is dat de EBL119 een laadapparaat in zich heeft die de huishoudaccu laadt met 18A ongeacht de soort accu.
1. De 280A LFP accu was heel verschillend ontladen. Van 90% tot 50%.
2. Afgelezen via de Victron BMV700 en de Bluetooth app van Daly. Daarnaast de laadstatus van de zonnepanelen afgelezen via de Bluetooth app van Victron.
3. Geen idee. Gewoon de standaard bekabeling die Bűrstner van de EBL naar de accu heeft aangelegd. Hier heb ik niets aan veranderd. Bij het plaatsen van een ladebooster van 30A zou ik daar waarschijnlijk wel wat aan moeten wijzigen.
4. Niet gemeten.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door TestCase »

Die EBL laadt ws. met max 18A via de 230V. De startaccu en de hhaccu worden onbegrensd gekoppeld, zie schema. De enige begrenzing zijn de connectoren en draden van de EBL. Je kunt er vanuit gaan dat je EBL op den duur verbrand.
Je hoeft mij niet te geloven maar je bent gewaarschuwd. Ik hoop echt dat het geen verdere schade oplevert.


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Lithium, laadbooster en dynamo



Bericht door Schovie »

Waarom zou die bij een aangesloten LFP accu verbranden en niet bij een aangesloten AGM accu?
Plaats reactie