Je slaat de spijker op zijn kop EBL's zijn niets meer of minder dan doorverbindings-kastjes met relais en zekeringen. De laadstroom tijdens rijden naar de hh accu wordt niet geregeld of gemaximeerd. Dat is een misverstand. De stroom wordt bepaald, naast het type hh accu en dynamo spanning, door de toegevoegde weerstand van interne verbindingen, connectoren, relais en meetshunt.TestCase schreef: ↑di 20 apr 2021, 10:28Veel EBL's schakelen gewoon via een relais de dynamo aan de hhaccu en beperken de stroom echt niet. Heb op het DE forum veel verhalen gelezen van doorgebrande connectors etc. Niet alle EBL's over één kam scheren.
Om de stroom te beperken zie ik ook niet zo veel problemen in het kiezen van een ietsie te dunne kabel, mits goed aangesloten en voldoende ventilatie. Bij hoge stromen is de accuspanning dan laag en loopt op bij de steeds lager wordende stroom.
\\Kees
Bij kleine hh accu's is de rol van toegevoegde weerstand door EBL beperkt omdat de inwendige weerstand van kleine hh accu's groter is. Bij grote accu's en zeker LFP bepaald de toegevoegde weerstand de laadstroom in grotere mate. Zelfs zodanig dat de interne verbindingen van de EBL overbelast kunnen raken en in rook opgaan of verbranden. Daarom heeft de EBL een maximale laadstroom spec. Hier moet je niet overheen gaan omdat er anders schade ontstaat.